PAS tiada isu , Salam 1 Malaysia pulak dipertikaikan

on Monday, December 14, 2009 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 5 Comments



KOTA BHARU, 14 Dis(harakah) : Selepas Islam Hadhari tenggelam bersama Tun Abdullah Ahmad Badawi, kini rakyat digalakkan melakukan perbuatan bidaah (tidak menjadi amalan Nabi Muhammad saw) apabila dipaksa melafazkan ucapan 'Salam 1Malaysia’.

Ulama menjelaskan ucapan seperti itu merupakan satu perbuatan bidaah dan tidak ada dalam Islam.

Malah, kata mereka ucapan itu seperti mempersendakan Islam yang menganjur umatnya melafaz ucapan 'assalamu alaikum warahmatullahi wabarakaatuh'.

Sehubungan itu, ia perlu dikaji semula dan pandangan dari para ulama yang adil perlu diambil untuk menilainya.

Bekas Yang Dipertua Abim Kelantan, Mohamad Mustafa berkata, ucapan Salam 1Malaysia adalah salam nasionalisme yang berpangkal kepada tuntutan agama.

"Rasulullah saw tidak pernah mengajar 'Salam 1Madinah ketika baginda mula-mula menegakkan kerajaan Islam selepas diusirkan kafir Quraisy dari Mekah.

“Sekiranya mahu melaksanakan Islam dan bukan menjadi penghancur kepada amalan Islam berilah salam yang sempurna. Ini sesuatu yang cukup memalukan umat Islam di negara ini," katanya.

Ucapan Salam 1Malaysia kini seperti menjadi peraturan yang diwajibkan pembaca berita di media elektronik di negara ini. Ucapan itu dilafazkan ketika awal dan akhir membaca berita.

Bagaimanapun ramai ulama yang mencari makan dengan kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak menegur perbuatan tersebut biar pun ia jelas bercanggah dengan Islam.

Begitu juga Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria membisu. Beliau sebelum ini dilihat lebih cepat mengkriitik dan mempersendakan pemimpin PAS.

Mohamad yang juga Adun Demit turut meluahkan rasa curiga terhadap slogan 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan' kerana dalam ajaran Islam mestilah Allah swt didahulukan dalam segala hal.klik di sini selanjutnya

Komen PB

PAS sekarang tidak ada modal sehingga sampai Salam 1 Malaysia pun nak diharamkan !! PB rasa tiada masalah pun apabila kita menyebut salam 1 Malaysia kerana apabila kita memulakan ucapan pastinya memberi salam mengikut Islam iaitu "Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakaatuh" dan seterusnya Salam 1 malaysia sebagai tanda hormat kepada rakyat Malaysia yang berbilang kaum .



Salam 1 Malaysia sebenarnya banyak memberi mesej dan paling utama adalah mesej perpaduan kerana penduduk Malaysia berbilang kaum dan agama. Salam 1 Malaysia adalah berbeza dengan salam cara Islam . Jangan nak politikan lah isu salam ini .. kalau PAS nak pejuang Islam , pergi lah maki dan bantah Nga Kok Meng pertikai peruntukan kerajaan pusat banyak kepada masjid ?? Mengapa Isu ini PAS jadi BISU !! Takut ka dengan DAP !!!


PAS kini sudah gadai maruah agama dengan PAS For ALL , kerana PAS For All telah mengajar DAP menghina Agama Islam dan cukup biadab sekali . PAS For All juga mengajar Nga Kok Meng membaca Al Quran tidak betul malah baru-baru ini pertikai peruntukan masjid oleh kerajaan pusat.


PB rasa cukup dangkal sekali kenyataan Adun Demit ini iaitu beliau curiga dengan slogan 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan' kerana dalam ajaran Islam mestilah Allah swt didahulukan dalam segala hal.


Mengapa Adun ni bangang sangat ??? Sudah nama pun slogan dan adakah PAS For ALL ini mengikut ajaran Islam ?? itu PKR punya slogan Harapan Baru masa PRU 12 bertentangan ke dengan ajaran Islam ??


5 Responses

  1. Mujahidin says:

    Assalamualaikum....

    Saudara,
    Islam cara umno banyak tak masuk akal. Aku rasa apa yang diajar oleh Rasullah sudah selengkap - lengkap termasuklah cara menghormati orang bukan Islam. Ajaran Islam cara umno pelik sikit,seolah -olah ajaran Islam masih lagi belum sempurna.
    Kenapalah umno mengajar manusia supaya buat kerja sia - sia. Beri salam sunat, Jawab salam = wajib. Salam I Malaysia pulak apa hukumnya.
    Yang lagi pelik, yang menyokongnya termasuk PB . lu tak boleh fikir ke, ada otak pakailah.
    sekian

  2. kalau tak kata salam IMalaysia, nak kata apa ?

    Take Beer 1PAS ?

  3. Anonymous says:

    Assalam ualaikum..Salam 1 Malaysia..

    Kepada penyokong2 parti berlabel Islam..ketahuilah..cubalah faham...kalian kata UMNO itu zalim..walhal firaun yg lebih zalim hingga tercatit namanya dalam Al Quran...ALLAH suruh nabi Musa menasihat dan menegur dengan lemah-lembuh...tapi sebaliknya parti yg berlabel Islam kononnya bertindak cara Islam..hakikatnya mengajar umat Islam bermusuhan sesama Islam dengan memaki-hamun..benarkah mereka ini berjuang untuk Islam????...

    Di mana, Musa dan Harun a.s. berdakwah dengan cara lemah lembut kepada pemerintah pada masa itu yang jelas zalim, yg melampaui batas dan merupakan seorang yang kafir. Nabi Musa a.s. yang memiliki Mukjizat besar berupa tongkatnya, tidak pula digunakan untuk menjatuhkan Fir’aun walaupun terbukti mampu membelah lautan. Batas-batas dan prinsip yang Allah gariskan tetap dipegang.

    Baca ayat2 Al Quran ini...

    “Pergilah kamu berdua kepada Fir'aun, sesungguhnya dia telah melampaui batas; maka berbicaralah kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan ia ingat atau takut." (Surah Thoha 20: 43-44)

    Jgn kita tergolong dlm golongan ini...

    “Dan Kami hadapi segala amal yang mereka kerjakan, lalu Kami jadikan amal itu (bagaikan) debu yang berterbangan.” (Surah al-Furqaan, 25: 23)

    Daripada: Dulu PAS kini UMNO
    PermatangPauh

  4. mujahiddin ,

    hang ni nama saja mujahidin ,nampak berani tetapi penakut dan bacul !! kalu nak cakap bab Islam dan nak tegur aku ..aku nak tanya hang dulu

    Apa hang setuju peruntukan masjid oleh kerajaan pusat dikurangkan dan diberi samarata kepada kuil dan tokong ?? Nga Komunis cakap dia pun pembayar cukai ,jadi perlu adil jg kepada kuil dan tokong..

    Kalau PAS dan termasuk hang jg kaki pencacai DAP kafir itu ..aku nak tanya inikah perjuangan PAS ke tegakkan Islam ?? Membina masjid itu syiar Islam ..

    Memang bodoh dan bahlol la PAS sokong Nga Komunis itu pertikai peruntukan masjid .

  5. Anonymous says:

    bagus pejuang bangsa.!!
    anda lebih baik tukar nama kepada Pejuang Agama.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.