Bagan Pinang: Apabila Suara Rakyat Didahulukan - Khir Toyo

on Tuesday, October 13, 2009 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments


Bagan Pinang: Apabila Suara Rakyat Didahulukan

1. Tahniah kepada Tan Sri Isa Samad yang berjaya memenangi kerusi DUN Bagan Pinang dengan majoriti yang lebih besar. Tan Sri Isa memperolehi 8,013 undi menewaskan calon Pas Zukefly Mohamad Omar hanya memperoleh 2,578 undi.

2. Apa yang menarik perhatian saya ialah kemampuan Tan Sri Isa meraih sokongan begitu banyak sehingga mencatat undi majoriti sebanyak 5, 435 undi. Saya difahamkan ini merupakan majoriti undi terbanyak pernah dicatatkan oleh mana-mana parti dalam pilihan raya DUN Bagan Pinang.

3. Lebih menarik ialah calon Pas kalah di semua 18 saluran mengundi. Ini juga jarang-jarang berlaku dalam mana-mana pilihan raya kecil sebelum ini.

4. Pada hemat saya, keputusan pilihan raya DUN Bagan Pinang ini terhasil kerana Barisan Nasional dan UMNO mendengar dan mendahulukan suara dan kehendak rakyat berbanding pemimpin, penganalisis politik dan pembangkang.

5. Jika ditanya kepada sebahagian pemimpin veteran UMNO, penganalisis politik dan pembangkang, pastinya Tan Sri Isa tidak layak menjadi calon. Seolah-olah tiada lagi peluang kedua ke atas mereka yang pernah dihukum atas apa kesalahan sekalipun.

6. Namun Barisan Nasional dan Datuk Seri Najib Tun Razak melihat bahawa kehendak dan suara pengundi Dun Bagan Pinang lebih penting kerana mereka yang akan memilih siapa wakil mereka dalam DUN Negeri Sembilan.

7. Justeru apabila hasil kaji selidik, laporan risikan politik dan juga pandangan seluruh parti komponen BN di Teluk Kemang menunjukkan Tan Sri Isa dianggap mememnuhi aspirasi pengundi Bagan Pinang; maka BN membuat keputusan mencalonkannya.

8. Ini harus menjadi tanda aras baru dalam menentukan calon-calon pilihan raya BN akan datang. Ia haruslah mengambil kira secara serius pandangan penduduk setempat dan juga parti komponen di peringkat bahagian. Jangan lagi ada calon-calon ditunjukkan dari atas sewenang-wenangnya sehingga menimbul masalah di peringkat bawah terutamanya di kawasan luar bandar.

9. Ini kerana khidmat masyarakat dan kebolehan bergaul bersama rakyat merupakan kriteria utama pengundi di luar bandar.

10. Ia berlainan sekali di kawasan-kawasan bandar utama negara yang lebih kepada pertentangan polisi ekonomi, undang-undang, pentadbiran dan polisi-polisi negara menjadi tanda aras pengundi.

11. Selain faktor calon, saya juga percaya keputusan ini dibuat kerana pengundi juga sudah bosan dengan ketidakstabilan politik yang berlarutan hampir setahun setengah. Sebahagian pengundi mungkin melihat jika BN kalah dalam pilihan raya kecil kali ini ia akan menyebabkan ketidakstabilan politik di Negeri Sembilan berdasarkan perbezaan kerusi yang kecil antara BN dengan Pakatan.

12. Kemenangan BN di peti undi yang majoriti kaum India dan Cina juga menunjukkan ada perubahan sokongan terhadap BN di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak. Pengundi kaum India dan Cina dilihat yakin polisi-polisi pentadbiran Datuk Seri Najib dan ingin menunjukkan sokongan mereka.

13. Kemenangan besar ini juga turut disumbangkan oleh kesungguhan jentera pilihan raya BN sama ada di peringkat negeri mahu pun Pusat yang bekerja keras bagi memberi satu kemenangan yang cukup bermakna kepada parti.

14. Segala hiruk-pikuk dan kontroversi pemilihan calon dilupakan apabila keputusan telah di buat. Tiada unsur sabotaj dan cakap belakang di buat oleh mana-mana pemimpin UMNO dan ini menunjukkan satu proses kematangan baru dalam parti pasca pilihan raya umum ke 12 yang lalu.

15. Saya percaya Pakatan dan media yang pro mereka akan terus memainkan isu bahawa kemenangan Isa menunjukkan UMNO merestui rasuah dan salah guna kuasa. Mereka masih tidak amhu menerima hakikat bahawa kesalahan Isa ialah isu Etika Berkempen dalam UMNO. Malahan Isa telah melepaskan semua jawatannya dan kemudian digantung dari memegang jawatan selama tiga tahun. Beliau telah menjalani hukuman tersebut.

16. Pengamal media ini hanya membesarkan isu rasuah ini apabila kena ke batang hidung UMNO tetapi "buat-buat tak tahu" apabila membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu pun mana-mana pemimpin Pakatan. Ini kerana mereka bukan memperjuangan isu rasuah mahu pun ketelusan tetapi memperjuangkan ideologi dan agenda Pakatan.

17. Akhirnya, saya fikir kemenangan ini amat manis kepada Tan Sri Isa yang menghadapi pelbagai dugaan sepanjang lima tahun lalu.

18. Kemenangan ini juga tentulah sangat bermakna kepada Datuk Seri Najib yang terpaksa berhadapan dengan pelbagai kritikan kerana memilih Tan Sri Isa sebagai calon. Terbukti pendekatan beliau untuk mendahulukan suara rakyat membawa hasil yang yang terbaik kepada parti.

sumber : blog Dr Mohamad Khir Toyo


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.