Bubar Parlimen bukan tahun depan 2013 ?

on Tuesday, June 19, 2012 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 2 Comments




Sementara spekulasi mengenai Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) berterusan, beberapa pihak tidak menolak kemungkinan Perdana Menteri akan menggunakan tempoh mandat yang ada sepenuhnya untuk membubarkan Parlimen.

Mandat semasa Kerajaan Pusat hanya akan berakhir penghujung April 2013.
Penganalisis politik, Prof Dr Samsul Adabi Mamat berkata, PRU13 akan diadakan pada bulan Mac depan kerana ia adalah waktu bersesuaian iaitu selepas Pembentangan Bajet 2013 dibentangkan pada 28 September,

Mesyuarat Agung Tahunan Umno pada bulan Oktober, pemberian bonus kepada kakitangan awam pada Disember, sesi persekolahan
2013 pada Januari 2013.

Menurut beliau, pada waktu itu ia juga melepasi ibadat puasa dan haji melibatkan umat Islam dan bencana alam seperti banjir yang sering berlaku di negeri-negeri Pantai Timur.

“Faktor-faktor ini penting untuk mengadakan pilihan raya umum. Pada Mac 2013 juga mempunyai cuti persekolahan yang membolehkan sistem buang undi dilaksanakan,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Beliau mengulas mengenai dakwaan sesetengah pihak bahawa PRU13 akan diadakan selepas Aidilfitri kerana sebelum ini mereka menjangkakan ia diadakan pada Jun tetapi ia tidak benar.

Samsul berkata, sekiranya PRU13 diadakan pada Mac 2013 ia akan membantu kerajaan dan pembangkang untuk lebih fokus kepada persediaan menghadapi pilihan raya.

Bagaimanapun, kebarangkalian PRU13 diadakan pada bulan Oktober juga tidak boleh diabaikan dan ia merupakan waktu yang bersesuaian kerana Bajet 2013 telah dibentangkan dan melepasi ibadat puasa.

Menurut beliau, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad juga menyatakan selepas Aidilfitri adalah waktu yang sesuai untuk diadakan pilihan raya.

“Situasi politik sekarang juga menguatkan lagi PRU13 diadakan sekitar Oktober kerana Pas meminta ahlinya menangguhkan niat untuk menunaikan ibadat haji untuk memberikan fokus kepada PRU13.

“Saya lihat waktu tersebut sesuai kerana ia merupakan bulan Zulkaedah (kalendar Islam) sebelum 10 Zulhijah yang merupakan kemuncak ibadat haji. Beberapa orang bakal haji terawal sahaja tidak dapat mengundi,” katanya.

Beliau berkata, minggu kedua dan ketiga Oktober adalah waktu yang sesuai diadakan pilihan raya.

“Semuanya terletak di tangan kerajaan yang memerintah. Pilihan raya boleh diadakan pada bila-bila masa sahaja kerana PRU12 telah melepasi empat tahun,” katanya.

Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar tidak menolak kemungkinan Perdana Menteri akan menyahut cabaran sesetengah pihak agar PRU13 hanya diadakan di akhir mandat kerajaan semasa.

“Ada kemungkinan Perdana Menteri akan mengambil cabaran itu... ini kemungkinan,” kata beliau dengan mengambil kira kemungkinan jika PRU13 tidak dipanggil sebelum Ramadan atau selepas Aidilfitri sebelum sidang Parlimen September-Disember.

“Ini antara kemungkinan yang saya lihat... kemudian ada musim haji, sidang Parlimen, musim perayaan hujung tahun ini dan awal tahun depan  (Tahun Baru Cina).

“Mungkin Perdana Menteri beranggapan bahawa, kita pergi hingga akhir tempoh mandat (April 2013) dan kemudian serah kepada SPR memanggil pilihan raya antara akhir Mei dan Jun 2013)... ini pun ada kemungkinan,” katanya yang sekali lagi menekankan pembubaran Parlimen adalah 'keputusan politik' yang hanya boleh diputuskan Perdana Menteri sebaik mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong.




Seorang lagi penganalisis politik, Prof Madya Sivamurugan Pandian berkata, tarikh PRU13 banyak bergantung kepada pengamatan Perdana Menteri ke atas persediaan termasuk mengurus persepsi kepada isu, calon dan jentera parti.

“(Oleh itu) tidak memeranjatkan jika Perdana Menteri akan menggunakan tempoh sepenuhnya untuk memenuhi kesemua ciri tersebut kerana PRU akan datang adalah ibu segala PRU dan kemenangan bergantung kepada kesepaduan dalam parti dan itu yang akan diteliti oleh Perdana Menteri,” katanya lagi.

Tambah beliau, jika ada pihak yang menekan Perdana Menteri untuk mengadakannya sekarang, maka pihak tersebut boleh meminta pembangkang membuatnya di negeri-negeri pentadbiran mereka.

Bagaimanapun, Felo Utama Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia, Anis Yusal Yusoff menolak tanggapan bahawa Najib akan melangkah sehingga ke penghujung tempoh mandat untuk memanggil PRU13.

"Saya tidak melihat begitu. Apa yang pasti Datuk Seri Najib masih timbang masa yang terbaik untuk melakukan 'serangan', membubarkan Parlimen ketika sokongan kepada BN semakin meningkat.

"Bila masa yang terbaik itu? Itu yang menjadi pertimbangan. Ia boleh menjadi bila-bila masa," kata beliau sambil menambah, pertimbangan tradisi bahawa pilihan raya perlu diadakan pada musim cuti sekolah atau tidak boleh diadakan hujung tahun sudah tidak terpakai lagi dalam situasi politik semasa.


Komen Blogger Pro BN/UMNO  GPB  ( 2008 - skrg ) 

GPB berpandangan selepas Hari Raya Aidilfitri adalah waktu terbaik untuk bubar Parlimen & mengadakan PRU 13  . Tidak kira lah ia diadakan sebelum Bajet 2013 atau selepas itu .

Seperti kata ahli akademik Anis Yusal Yussof , Najib memang sebenarnya sekarang ini membuat pertimbangan dari semua sudut . Antara yang diutamakan ialah mengenai graf  sokongan rakyat meningkat atau tidak & juga  kemampuan untuk BN menawan 2/3 kerusi  Parlimen .

Malah hint Tun Dr Mahathir jelas  terbukti tepat bila mana   PRU 13 tak mungkin  akan diadakan pada bulan June seperti dakwaan sebelum ini .  Jadi jika ramalan Tun Dr Mahathir adalah selepas hari rakyat , mungkin boleh terjadi .



 



2 Responses

  1. War Room PWTC sudah di booking... 10/11/12 Oppsss :)

  2. War Room PWTC sdh di booking utk tarikh 10/11/12...Oppss :) Kalau Security Council dah beri green light, kira ON lar date tersebut...tapi lebih baik diadakan pada bulan Mac 2013...segala2nya mungkin terjadi...Dulu, Kini & Selamanya

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.