AIRBUS A400M bakal pengganti kepada Hercules C-130 TUDM

on Friday, June 29, 2012 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments



TUDM kini hanya menantikan sahaja ketibaan pesawat pengangkut strategik masa hadapan iaitu A400M AIRBUS Military ke Malaysia untuk memberi khidmatnya . Pembelian 4 buah pesawat berkenaaan yang berjumlah RM 2.5 Billion antara kerajaan Malaysia dengan firma Airbus Military menjadikan negara kita antara yang terawal dari luar Eropah memiliki pesawat berkenaan .

Pesawat A400M ini bagi menggantikan pesawat pengangkut  yang sedia ada iaitu Hercules  Lockheed C-130H  yang mencatat rekod perkhidmatan yang sangat cemerlang   kepada TUDM sejak 1976  .
Ia juga antara langkah   bagi meningkatkan kemampuan TUDM sebanyak dua kali ganda.

GPB masih ingat pesawat Hercules ini lah yang membawa pulang  pelajar Malaysia di Mesir ketika berlaku rusuhan /demontrasi menjatuhkan Presiden Hosni Mubarak  serta banyak lagi misi seperti bencana alam dan sebagainya .



Lockeed C-130 Hercules 




GPB cukup bangga TUDM mempunyai pesawat pengangkut strategik generasi hadapan  terbaik ini. Kalau boleh jangan hanya setakat 4 buah , perlu ditambah lagi yang mana mungkin C-130 Hercules akan ditamatkan perkhidmatannya .




Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.