GEMPAR! Gempa susulan 6.1 SR pulak direkodkan lagi dari Acheh !

on Wednesday, April 11, 2012 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments


Gempa susulan berkekuatan 6,1 Skala Richter kembali mengguncang wilayah Aceh, Rabu (11/4/2012) sore.

Berdasarkan maklumat dari   Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofisika (BMKG), gempa susulan terjadi pukul 16.48 WIB berkedalaman 10 km, dengan pusat gempa 630 km Barat Daya Kabupaten Simeulue, Aceh.


titik gempa yang berukuran 8.9 SR 

Indonesia mengeluarkan amaran tsunami ekoran gempa bumi kuat melanda wilayah Aceh sebentar tadi. Gegaran pada ukuran 8.9 turut dirasai di kawasan Lembah Klang – Kuala Lumpur, Petaling Jaya dan Shah Alam serta di utara Semenanjung – Pulau Pinang, Perlis dan Perak.  Ombak tsunami dijangka tiba di Georgetown pada 9:11 PM dan Port Dickson pada 2:10 AM.  Kepada rakyat Malaysia , jangan hampiri pesisir pantai ketika waktu ini .

Maklumat terkini ,  Tsunami sudah melanda Pulau Simeulu dengan ketinggian 6 meter. Kelajuan ombak selepas gempa bumi yang akan melanda bandar aceh sebentar lagi adalah 756 km/j.  Penduduk di Acheh sudah lari ke tempat tinggi iaitu gunung untuk mencari perlindungan di tempat yang selamat .



Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.