Tulisan jawi Penang Free School nak dihapuskan

on Friday, November 6, 2009 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 1 Comment


SMK Penang Free dahulunya dikenali sebagai Penang free school (PFS) . Apabila kita lihat pintu gerbang masuk ke sekolah tertua di Asia Tenggara ini pasti seperti tiada apa pun yang cacat atau pun silap .

Tetapi ada pihak opportunist dari DAP telah dapat cari silap di dalam gambar ini iaitu tulisan jawi seperti di atas . Kalau kita fikirkan balik ,isu sekolah seperti ini pun tak sepatutnya dibesarkan dan dipolitikkan oleh pihak opportunist ini . Baca di sini blog Lim Kit Siang, Bapa kepada Ketua Menteri PP yang tidak tahu apa tentang PP ,tiba2 nak hantam pihak sekolah ini kerana memasang papan tanda dalam tulisan jawi . Jangan ingat bangsa Cina ramai di PP ,suka hati hang nak hapus tulisan jawi di sekolah ini .

Jawi adalah tulisan asal bahasa Melayu sejak zaman dulu dan masih lagi digunakan malah Utusan Malaysia masih lagi ada sisipan bahasa jawi pada akhbar hari Isnin . Murid-murid sekolah rendah yang belajar di sekolah rendah agama juga masih lagi menggunakan tulisan jawi ini . Tulisan jawi sudah lama dipakai oleh orang Melayu malah sebelum kedatangan Inggeris ke Tanah Melayu lagi . Tulisan jawi cukup dekat dengan bangsa Melayu dan Agama Islam .

Untuk mengetahui lebih lanjutnya isu ini klik blog ini

http://novandri.blogspot.com/2009/11/nizar-perhatian-pemimpin-melayu-tulisan.html


Persoalanya , apa tujuan sebenar mereka ini ini membawa isu ini menjadi lebih besar?? Apakah mereka mahu semua sekolah ini mesti letak papan tanda dalam pelbagai bahasa seperti yang kerajaan PP benarkan papan tanda jalan semua bahasa. Mana perginya pejuang bahasa seperti Pak Samad ?? Tak kan tak lawan kot isu ini setelah diberi Anugerah Pejuang oleh Pakatan .. dulu bukan main hebat lawan PPSMI ..




Jadi , ini baru tulisan jawi sahaja dipertikai oleh mereka , bagaimanakan nasib orang Melayu jika mereka ini memerintah negara ?? Apakah akan berlaku kepada dasar-dasar yang membantu orang Melayu dari segi pendidikan ,ekonomi dan termasuk juga lah hak keistimewaan orang Melayu serta kedudukan Raja-raja Melayu .. Orang Melayu harus sedar semua ini ,bila kuasa di tangan mereka , mereka sanggup buat apa saja ..

Link

ada dewa api dalam tulisan jawi


Baru setahun di PP : Cina nak buang jawi


One Response

  1. Anonymous says:

    Kalau nak tengok masa depan org melayu, cuba buat kajian keadaan org melayu yg dibawa umno dari merdeka sampai sekarang?
    Rasanya org melayu macam kata orang " bakal merempat di negara sendiri " ... fikirkan ...

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.