Siapa Kolonel Mat, musuh Nik Aziz ?? Orang PAS pun tak tahu ..baca sini

on Saturday, November 28, 2009 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments


Saya menerima banyak email yang bertanya saya sama ada saya tahu dan kenali Kolonel Mat?

Biarlah saya mengambil kesempatan ini untuk mengakui bahawa memang saya kenal Kolonel Mat. Saya pernah dibesarkan dan dilatih soal disiplin, integriti dan kepimpinan oleh Kolonel Mat. Bahkan Kolonel Mat pernah melatih saya untuk menembak menggunakan peluru hidup.

Kolonel Mat ialah anak kepada Arwah Abid Razak yang pernah menjadi Dresser di Hospital Besar Kota Bharu. Kolonel Mat sewaktu di sekolah dikenali ramai dengan panggilan ‘Aziz Punjab’ kerana tubuhnya yang tegap dan ketinggiannya yang mencecah lebih 6 kaki. Beliau pernah menjadi penjaga gol untuk Kelab Suara Muda.

Kolonel Mat menyertai tentera sebelum kemerdekaan Tanah Melayu. Selepas menerima tauliah perlantikan, Kolonel Mat pulang ke Kelantan mengahwini anak sepupu Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat, Menteri Besar Kelantan yang bernama Tuan Bidah Binti Tuan Long. Waktu itu Nik Aziz dikenali dengan panggilan Ayah Zit oleh saudara mara.

Hasil perkahwinan itu mereka dikurniakan 6 orang cahaya mata, dua lelaki dan 4 orang perempuan. Salah seorang daripada anak lelakinya turut menyertai Angkatan Tentera dan bersara dengan pangkat Kapten.

Itulah serba sedikit latar belakang Kolonel Mat yang saya kenali.

Tetapi Kolonel Mat yang saya kenali itu telah meninggal dunia pada jam 7.40 petang pada 7 Oktober 2003 di Hospital Pakar Subang Jaya. Beliau menghembuskan nafas terakhirnya di sisi keenam-enam anaknya.

Jenazah Kolonel Mat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Shah Alam. Kapten (B) Syed Ahmad dan saya menurunkan jenazah Arwah ke liang lahat.

Kolonel Mat yang saya kenali ialah arwah ayah saya.

Sewaktu lahir, beliau diberi nama Syed Abdul Aziz tetapi dikalangan saudara mara terutama sekali dikalangan keluarga sebelah ibu saya yang dari keturunan Raja Jembal, Syed Abdul Aziz dikenali dengan nama Syed Amat. Mungkin sebab beliau anak lelaki sulong, jadi dikampung yang sulong dipanggil Mat, kalau peringkat dewasa akan dipanggil Ayah Mat. Sama juga panggilan yang diberikan kepada Allahyarham Dato’ Asri Haji Muda, bekas Presiden PAS, yang dikenali oleh orang parti sebagai Ayah Mat.

Pangkat tertingginya di dalam Angkatan Tentera ialah sebagai Leftenan Kolonel. Walaupun beliau tidak pernah diangkat ke pangkat Kolonel penuh, tetapi menjadi lumrah Lt. Colonel akan dipanggil Colonel sahaja. Jadi di kampung, bagi orang yang kurang mesra dengannya, Syed Amat tadi disebut sebagai Kolonel Mat.

Jawatan terakhirnya di dalam Angkatan Tentera Malaysia ialah sebagai Pegawai Pemerintah Satu Renjer yang terkenal dengan slogan, ‘Agi Idup Agi Ngelaban!’.

Sekian terima kasih. - kickdefella

Komen PB

Ini bermakna pemecatan Kickdefella ada kena mengena dengan Nik Aziz.. Akhirnya kita sudah tahu siapa musuh Pok Nik yang mahu jatuhkannya .




Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.