Hot ! Peniaga Cina rasis , jual barang lebih mahal kepada peniaga Melayu !

on Wednesday, May 22, 2013 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 13 Comments





Seruan memboikot barangan dan perkhidmatan sebagai tindakan terhadap keputusan pilihan raya lalu nampaknya bukan sahaja mendapat perhatian media siber tetapi juga akhbar-akhbar utama. 'Buy Malay First' atau 'Buy Chinese Last' adalah antara seruan yang berlegar.

 Keputusan pilihan raya begitu jelas terbahagi dua Pengundi Cina melakukan tsunami Cina dengan menyokong Pakatan Pembangkang di satu pihak dan Barisan Nasional (BN) yang menang dengan rata-rata disokong kuat oleh pengundi-pengundi Melayu dengan bantuan pengundi India di satu pihak lagi.


PC depot adalah syarikat cina yg telah
banyak bunuh bisnes IT peniaga Bumiputra 



Satu hasil besar daripada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) adalah ia menyedarkan orang-orang Melayu betapa orang-orang Cina yang telah pun menguasai ekonomi, kini mahu kuasa politik daripada tangan orang Melayu walaupun sebenarnya ia dikongsi bersama dengan pelbagai kaum lain dalam BN.


Kerakusan mereka kini semakin jelas apabila ramai yang menghadiri perhimpunan haram membantah keputusan pilihan raya terdiri daripada orang-orang Cina yang menyokong DAP dan PKR. Pas tidak mahu terlibat dalam himpunan protes tersebut.

 Setelah gagal melalui proses demokrasi, kini penyokong pembangkang mahu menjatuhkan kerajaan BN melalui kekerasan. Seruan membeli barangan Melayu terlebih dahulu atau pun membeli barangan Cina sebagai langkah terakhir sudah tentu dilihat sebagai tindakan rasis. Namun sedarkah kita betapa orang-orang Cina telah lama melakukan tindakan rasis dalam perniagaan?





 Tanyalah kepada peniaga-peniaga Melayu, mereka akan memberitahu betapa terdapat dua paras harga apabila mereka membeli barangan daripada pembekal Cina.

 Satu harga untuk orang Melayu yang jauh lebih tinggi dan satu harga lagi untuk orang-orang Cina yang jauh lebih murah. Tindakan ini adalah untuk memastikan orang-orang Melayu akan gagal dalam perniagaan mereka.

Apa tidaknya, peniaga Melayu tidak akan dapat bersaing dengan peniaga Cina. Ini kerana harga bekalan yang mereka beli sudah tinggi berbanding peniaga Cina. Malangnya orang-orang Melayu tidak sedar akan hakikat ini.

Di sebalik pembekal-pembekal Cina melakukan tindakan rasis terhadap orang-orang Melayu, bilangan pembeli paling ramai di kedai-kedai Cina adalah orang-orang Melayu! Perkara ini berlaku dalam semua jenis perniagaan.

Bengkel kereta ataupun motosikal Melayu membeli barang gantian (spare parts) daripada pembekal Cina dengan harga yang lebih tinggi berbanding pengusaha bengkel yang sama di kalangan orang Cina.


 Bagaimana mungkin pengusaha bengkel Melayu boleh hidup? Sebut saja apa bidang - hardware, makanan, jahitan, elektrik dan elekronik serta bahan binaan - semua pembekal dimonopoli oleh orang-orang Cina. Mereka telah bertahun-tahun mengamalkan penindasan terhadap orang-orang Melayu melalui peniagaan. Tidakkah ini rasis namanya?


13 Responses

  1. Anonymous says:

    Malaysia kena lantik kalangan peniaga Malayu setiap Negeri mendapatkan semua jenis barangan dengan harga kilang daripada luar Negara untuk dipasarkan kepada rakyat Malaysia khususnya orang Melayu Malaysia yang di mainkan oleh kaum cina.(Kad Pengenalan Warganegara dah siap esok baru sampai ke Malaysia) cakap Melayu pun tak betul - AirAsia X kan murah "Everyone Can Fly"

  2. Anonymous says:

    Paras dua harga ni dah lama berlaku.... lama berlaku sebelum PRU ini. Dibuat untuk mengekang penguasaan ekonomi oleh kaum Melayu. Aku pernah sebut benda ni dalam post post yang lalu .... tapi tak pernah diambil serius macam sekarang.

  3. Anonymous says:

    Kita kena pecahkan monopoly and sistem orang tengah yang rata rata dikuasai olih bangsa ini. Kerajaan kena bantu.

  4. Anonymous says:

    Kat kedai alat ganti motorsikal: Melayu beli tiub motorsikal untuk dipasang sendiri RM7 manakala RM5 untuk pelanggan Cina, ada beza tak ?

  5. Anonymous says:

    tu sbb bila kerajaan kenalkan kedai 1malaysia tu..ada persatuan cina yg bangkang pasal kedai ni..katanya akan memberi saingan tidak sihat dgn kedai lain...

    diorang akan bangkang jika tiada kelebihan pd mereka

    -smh-

  6. Anonymous says:

    monopoli bangsa cina kat tempat aku dah dipecahkan..semuanya terjadi secara natural..tiada paksaan..nak jual tapi pelanggan majoriti adalah melayu..so simpanlah sampai kiamat pun tak aku heran barang ko lah..hahaha

  7. Anonymous says:

    kerajaan bukan tak pernah bantu peniaga bumiputera ni tapi kebanyakan peniaga bumiputera ni bila dah berjaya lupa diri! mereka lupa yg mereka mula bangkit dgn bantuan kerajaan tp mendakwa kejayaan mereka adalah usaha mereka sendiri secara total!

  8. Anonymous says:

    Anonymous says:
    May 22, 2013 at 10:29 AM
    kerajaan bukan tak pernah bantu peniaga bumiputera ni tapi kebanyakan peniaga bumiputera ni bila dah berjaya lupa diri! mereka lupa yg mereka mula bangkit dgn bantuan kerajaan tp mendakwa kejayaan mereka adalah usaha mereka sendiri secara total!
    ------------------------------------------------------------Bukan takat itu saja bro. Ada yang lawan kerajaan bila dah berjaya, pahal sesetengah tu memulakan perniagaan dengan bantuan kerajaan.

  9. Anonymous says:

    pastikan pembekal utk melayu yg mendapat harga setara yg diperolehi secara terus melalui import atau kilang. harga di kilang juga perlu dikawal.
    perluaskan kedai 1 malaysia kepada bahan binaan juga. di Pasir Mas harga barang binaan yg diterima oleh peruncit melayu dari pembekal sama harga dgn harga di kedai peruncit cina. oleh itu harga di kedai peruncit melayu sentiasa lebih mahal daripada peruncit cina.

  10. Anonymous says:

    tempat aq sesetengah perniaga cina dah clear....depa jual barang mahal kat org melayu..ade satu kedai cina..anak aq nak beli gule2 20sen..anak aku bagi rm1..die amik singgit pastu kasi rokok kat anak aq..kuang ajak...

  11. Anonymous says:

    perniaga cina kat tempat aq kene kepong ngan perniaga melayu dngn perniaga india muslim..

  12. Anonymous says:

    perniaga cina kat tempat aq kene kepong ngan perniaga melayu dngn perniaga india muslim..

  13. Anonymous says:

    Memang agama kita suruh jihad fi sabilillah dulu dgn jual beli sesama muslim dulu, ALHAMDULILLAH kini banyak kedai oghang Islam. TAPI hangpa jangan lupa banyak juga peniaga kulit saja Islam...AKu dah banyak kena tipu dgn mereka...AWAS along muka melayu pun ada...bengkel ketuk kereta kat BANGI pun dah kapor aku...lori sewa Melayu yang iklan BER Encik-encik kat area BANGI pun penipu besar..Pomen Melayuu nama ALI pun kaki kapor...penjual JAM melayu pasar malam kat area NILAI/BANGI yang buka gerai besar bersama dua remaja juga jual JAM rosak, layan sebelum beli macam bagus, bila bawa nak repair/tukar baru, jawab jam murah mana ada gerenti, marah kita pula kerana kata nak peleche dia depan customer....AWAS memang banyak peniaga MELAYU juga yang kaki penipu dan banyak juga peniga CINA yang jujur !!!!

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.