Kongres DAP fitnah @NajibRazak main politik kotor di PRU13

on Saturday, December 15, 2012 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments

DAP hari ini melancarkan 'countdown' 100 hari ke Putrajaya dan menuduh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai tidak rela untuk menyerahkan kuasa selepas Pilihan Raya Umum (PRU) ke 13.

Ketika menyampaikan ucaptama di Kongres DAP di sini, Setiausaha Agung parti Lim Guan Eng melontar pelbagai dakwaan terhadap Barisan Nasional (BN), namun yang paling mengejutkan ialah tuduhan yang membayangkan Najib tidak akan menyerahkan kuasa secara aman.

“Sehingga sekarang, Perdana Menteri tidak bersetuju dengan peralihan kuasa secara aman jika Pakatan Rakyat memenangi PRU yang akan datang,” kata Guan Eng kepada lebih 2,500 perwakilan di Pusat Sukan Antarabangsa Pulau Pinang.

“Jalan ke Putrajaya adalah lebih sukar kerana BN dan UMNO akan memastikan PRU ke 13 adalah yang paling kotor dalam sejarah Malaysia dengan menggunakan pembohongan, budaya menakut dan mengugut supaya menang secara halal mahupun haram,” tambah Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.

Kongres DAP adalah yang terakhir untuk mana-mana parti sebelum Pilihan Raya Umum ke 13 diadakan menjelang April depan.

Selepas meraih kemenangan besar pada pilihanraya umum yang lalu dan menubuhkan kerajaan negeri di Pulau Pinang, DAP hari ini memperagakan imej baru parti itu sebagai pewaris pemerintah.

Kereta-kereta mewah untuk menghantar pemimpin parti ke kongres itu serta bas-bas persiaran yang digunakan untuk membawa ahli ke tapak kongres melambangkan perubahan nasib DAP sejak 2008.

Keahlian parti itu bertambah dua kali ganda dan pemimpin pelapis muncul untuk menuntut diberikan peluang bertanding dan sekali gus memegang kuasa.

Seramai 68 calon menawarkan diri untuk merebut 20 kerusi jawatankuasa eksekutif pusat parti yang menjanjikan sekurang-kurangnya satu tiket untuk bertanding dalam PRU 13.

Bagaimanapun di sebalik keghairahan menuju ke Putrajaya, parti itu terpaksa berdepan dengan tuduhan dasar-dasarnya meminggir golongan miskin, termasuk lebih 600 penduduk Melayu di Pulau Pinang manakala pertelagahan dalaman untuk merebut kuasa juga menjadi masalah ketara.

Dalam ucapannya, Guan Eng cuba menyemarakkan semangat ahli dengan mengingatkan mereka bahawa impian ke Putrajaya semakin hampir, justeru keperluan untuk merapatkan saf.

Beliau menuduh Umno sebagai parti rasis, MCA sebagai tidak bermoral dan beretika, Gerakan tidak berprinsip dan MIC sebagai tiada hala tuju “dan hanya memimpin daripada belakang.”

“Misi kini adalah untuk mendemokrasikan sistem politik negara dan mewujudkan "model ekonomi" bagi manfaat rakyat biasa,” kata beliau.

Kongres kali ini juga bakal menyaksikan sama ada parti itu menerima saranan Pengerusi parti Karpal Singh supaya pemimpin tidak mabuk kuasa dan setiap calon hanya bertanding satu kerusi dan bukan dua.

Amalan memegang dua kerusi menjadi kelaziman pemimpin-pemimpin DAP sehingga menimbulkan keresahan di kalangan pemimpin pelapis kerana tidak diberi peluang untuk bertanding. - Antara Pos-


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.