Pembohongan kawalan udara tak berfungsi oleh PKR kantoi !

on Saturday, September 22, 2012 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 3 Comments


Pembohongan Nurul Izzah yang menuduh pusat kawalan udara tak berfungsi disebabkan sistem radar kantoi.  GPB yakin beliau mendapat info ini  orang dalam DCA sendiri  tetapi tidak mendedahkan perkara sebenar yang berlaku  .

Sebaliknya , beliau suka mempolitikkan isu ini dengan mengaitkan  dengan BN/UMNO  . Walhal yang menyebabkan pusat kawalan tidak berfungsi selama sejam adalah gangguan bekalan tenaga (elektrik) dengan sistem radar .

Mengapa Nurul Izzah tak dedahkan ini punca masalahnya ?   Kalau kita membeli TV LCD di rumah , tiba-tiba bekalan elektrik TNB terputus , tak kan nak dipersalahkan pengeluar TV berkenaan ???

Macam itu juga dengan Nurul Izzah ...nak main politik mungkin dia pandai berbelit tapi soal teknikal sorry la.. MEMALUKAN !!



Jabatan Penerbangan Awam (DCA) menafikan hilang kawalan terhadap pesawat di sektor Pusat Sistem Kawalan Udara Kuala Lumpur selepas gangguan bekalan tenaga menyebabkan radar pusat tidak berfungsi lebih sejam minggu lepas.

 "Kami alami gangguan kuasa ekoran masalah dengan pemutus litar dan radar tidak beroperasi," akui Ketua Pengarah DCA Azharuddin Abdul Rahman kepada Malaysiakini.

Beliau menegaskan, masalah itu tidak berkaitan dengan kawalan trafik udara tetapi hanya gangguan tenaga. Azharuddin menjelaskan pihaknya tidak perasan apabila pemutus litar terputus. Bagaimanapun, tambahnya, walaupun bekalan alternatif kembali seperti biasa, radar tiada sambungan selepas bateri UPS kehabisan tenaga. Beliau bagaimanapun menafikan dakwaan hilang komunikasi radio.

Katanya, walaupun frekuensi dalaman yang digunakan penyelia trafik udara tidak berfungsi, mereka masih boleh berhubung dengan pesawat melalui saluran radio awasan. PKR pagi ini mendakwa Pusat Sistem Kawalan Udara Kuala Lumpur tergendala minggu lalu menyebabkan kegagalan sistem secara sepenuhnya "tanpa radar dan radio", sekali gus menyebabkan penerbangan tanpa panduan.


PENIPUAN PKR !

Pusat kawalan udara di ibu negara tidak berfungsi minggu lalu ekoran kegagalan sistem radar di Pusat Kawalan Trafik Udara Subang, kata Naib Presiden KEADILAN, Nurul Izzah Anwar. Beliau berkata, fungsi radar dan radio tergendala selama dua jam menyebabkan semua penerbangan dibatalkan dan kawalan ruang udara diserahkan kepada negara jiran. 

Beliau mendedahkan laporan interim Jabatan Penerbangan Awam (DCA) oleh kontraktor penyelenggaraan sistem pada 12 September, jam 2.50 pagi bagi membuktikan perkara itu. 

Menurut Izzah, syarikat bertanggungjawab mengawalselia sistem terbabit adalah Advanced Air Traffic Systems Sdn Bhd (AAT) yang dimiliki anak bekas Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Jamaluddin Jarjis. 

“Pelbagai kenyataan media, permintaan penjelasan dan audit bebas terhadap sistem yang dibangun dan diselenggara SELEX Sistemi Integrati dan AAT dibuat. “Namun Kementerian Pengangkutan dan Jabatan Penerbangan Awam (DCA) tidak mengendahkan, malah memperkecil catatan sistem yang menelan belanja 26.05 juta Euro (RM128.4 juta),” katanya pada sidang media di hadapan DCA, di Subang hari ini.


3 Responses

  1. Anonymous says:

    ini lah sialnye pembanggang malaysia... keje tak tau buat tapi buat kecoh, buat cite kartun je tau utk menghuru harakan negara..

  2. Anonymous says:

    x masuk akal! x kan lah sistem yang canggih dan amat penting macam tu x ada back up power supply. agak-agak la nak memperbodohkan orang!

  3. Anonymous says:

    bkn system radar yg problem..yg problem power suply..yela dah elektrik xda ..cnfom la balck out..bkn salah radar x fungsi..adehh..pe la PKR nie..nk men info pun selidik la dulu..

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.