Open tender beli AP ala Rafizi mengelirukan - Muhkriz

on Saturday, September 15, 2012 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 1 Comment




Cadangan Parti Keadilan Rakyat (PKR) menurunkan harga kereta dengan kaedah melelong permit import (AP) membingungkan dan mengelirukan kerana langkah itu hanya akan menaikkan harga-harga kereta. Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir berkata jika diikutkan dengan cadangan itu, pembida tertinggi akan membeli AP berkenaan.

 "Bagaimana PKR mahu menurunkan harga kereta apabila mereka mengenakan kira-kira RM50,000 hingga RM60,000 untuk mendapatkan satu AP?

 "Logik yang dikeluarkan oleh Rafizi (pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli) sememangnya mengelirukan saya.

Satu, dia kata dia mahu turunkan harga-harga kereta dan pada masa yang sama juga, dia kata kita seharusnya melelong AP dalam tender terbuka.

 "Dan itu hanya untuk AP, belum lagi harga kereta. Jadi, berapa agaknya harga Toyota Camry sebaik itu semua selesai?," kata beliau kepada pemberita selepas dialog dengan ahli-ahli Dewan Perdagangan dan Perindustrian Antarabangsa Malaysia.

 Mukhriz, yang bertanggungjawab ke atas AP di Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri diminta mengulas mengenai saranan Rafizi agar AP untuk kereta-kereta sepatutnya melalui tender terbuka yang boleh memberikan kesan yang besar kepada pendapatan negara.

 Timbalan Menteri itu berkata caj tetap AP sebanyak RM10,000 bukanlah yuran tetapi wang itu akan tersalur ke dalam dana untuk memajukan industri automotif, sekali gus membantu industri itu.

 "Kita mahu mereka yang terlibat dalam perniagaan pengedaran kereta mempelbagaikan dan menceburi segmen lain industri automotif. Kita bukan hanya sekadar mengutip duti untuk meningkatkan pendapatan untuk kerajaan," tambah beliau.- Bernama


One Response

  1. Anonymous says:

    rafizi tu musibat berlagak pandai dia layak jadi barua anwar dan dap

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.