ADUN Pangkor MB Perak Datuk Dr Zambri Abdul Kadir

on Thursday, February 5, 2009 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 13 Comments


ADUN Pangkor MB Perak baru

Oleh G. MANIMARAN, ARIFFUDDIN ISHAK dan ZANARIAH ABD. MUTALIB

[DIKEMAS KINI, 8.05 MALAM] PETALING JAYA: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pangkor, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir dilantik menjadi Menteri Besar Perak yang baru.

Perkara itu diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di Subang sebentar tadi.

Beliau berkata Sultan Perak Sultan Azlan Shah telah memperkenan pemilihan Zambry sebagai Menteri Besar.

Upacara mengangkat sumpah Menteri Besar baru itu akan diadakan di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar pada 3.30 petang, esok.

Upacara mengangkat sumpah Exco pula akan diadakan pada 10 Feb pukul 10 pagi di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar.

Dalam pada itu, Setiausaha Umno Negeri Perak, Datuk Ramly Zahari ketika dihubungi mengucapkan tahniah diatas perlantikan Zambry sebagai Menteri Besar Perak yang baru.

"Tahniah kepada ADUN Pangkor, kami (Umno Perak) menyambut baik keputusan yang dibuat Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri yang juga mendapat perkenan Sultan Perak berhubung lantikan itu," katanya.

Beliau berharap semua pihak sama-sama berganding bahu mentadbir Perak dengan baik demi kepentingan rakyat.

"Selepas ini semua pihak kena bekerja keras untuk memastikan pembangunan untuk rakyat dilaksanakan dengan segera.

"Tambahan pula keadaan kerajaan Barisan Nasional (BN) di Perak ketika ini hampir sama sewaktu Pakatan Rakyat dahulu kerana kelebihan majoriti yang kecil.

"Jadi tumpuan kepada pembangunan serta kebajikan rakyat harus diutamakan bagi memastikan Perak terus kekal mentadbir Perak," katanya.

Bagaimanapun petang tadi, Zamry ketika duhubungi memaklumkan calon bagi Menteri Besar baru masih belum diputuskan.

"Setakat sekarang kita belum putuskan siapa calonnya dan saya fikir paling cepat kemungkinan esok pagi untuk Menteri Besar baru angkat sumpah," katanya.

TAHNIAH DATUK DR ZAMBRY KADIR YANG DILANTIK SEBAGAI MENTERI BESAR BARU KERAJAAN BN DI PERAK SETELAH DIPEERKENAKAN OLEH SULTAN PERAK ..SEMOGA BELIAU DAPAT MENJALANKAN AMANAH DAN TANGGUNGJAWAB INI DENGAN SEBAIK MUNGKIN DENGAN ADIL DAN MEMBELA SELURUH RAKYAT NEGERI PERAK ..KITA AKAN SAKSIKAN HARI BERSEJARAH INI PADA ESOK HARI DAN BERMULANYA PEMERINTAHAN KERAJAAN BARU BN DI PERAK


Ya Allah, kami memanjatkan kesyukuran kepada MU, dengan nikmat dan kebesaranMU. Kami bersyukur kerana Engkau Ya Allah telah menyelamatkan agamaMu dan Bangsa Melayu di bumibertuahMu ini dari kemunafikan umatMU yang sombong. Amin


13 Responses

  1. Cheguman says:

    Tahniah. Waktu untuk bekerja.

  2. betul demang ..time to work . dahulu di Perak kita lihat dibawah cengkaman kuku besi seperti zaman dark age .Kini dengan MB baru Datuk Zambry ,kita akan lihat sinar cahaya kembali menyinar di bumi Perak .

    Pendekar2 di Perak telah bangkit seperti peristiwa melawan Inggeris dahulu dan menumbangkan kerajaaan zalim dan kuku besi di bawah boneka DAP ..

    Tahniah YB Datuk Dr Zambry Abd Kadir yang pilih oleh Pak Lah dan diperkenankan oleh Sultan Perak sendiri ..

  3. Anonymous says:

    perak telah kembali kepada kuasa MELAYU

    tahniah BN !!

  4. Anonymous says:

    zamri ni muka macam MAMAK lah..adakah dia org melayu atau mamak/keling. minta penjelasan

  5. dia mamak..la mcm mahathir dan rezal naina merican.

    Diperkenan oleh Sultan dan Pak Lah.

    Perkenan rakyat kita taruh kat mana?

    Liberalism berpegang kukuh kepada rule of law.

  6. LIBERAL pegang rule of law ..tp kalau ikut law , kuasa sultan jgn la pertikai ..dah tidak mendapat sokongan majoriti Adun memang la patut letak la jawatan ..

    dia mamak @ tak kena siasat dulu ..tp mungkin muka ja gelap kot ..
    Anak kelahiran Pangkor bukan seperti di PP tu KM anak melaka jd KM di Pulau Pinang..haha

  7. Anonymous says:

    Sultan Perak bukan sebarang raja. Berpengalaman dalam bidang kehakiman. Takkan kita nak bahas hal ni. Kalau dia sokong PR semuanya betul.

    Mana kewarasan kita.

  8. Kesultanan Perak Darul Ridzuan telah memerintah beratus tahun. Baru aje 11 bulan memerintah politik Perak dah merasa bongkak dan tak sedar diri. Kepada Pengkhianat Agama dan Bangsa Melayu itu sedarlah anda semua telah diperalatkan oleh DAP untuk melihat bangsa Melayu bersengketa sesama sendiri.

    Allah Maha Kuasa.

    Daulat Tuanku.

  9. Kepada Kerajaan Baru BN ini, jadikanlah peristiwa yang berlaku ini sebagai satu pengajaran yang berguna buat semua supaya tak lena dgn jawatan yang ade dan berbakti kepada Rakyat Negeri Perak supaya kembali aman dan damai.
    Terus berkerja mengatasi kemelut Ekonomi dunia yang semakin menghimpit kita rakyat Malaysia.

  10. putrakencana

    terima kasih di atas komen anda ini .terimas sahaja keputusan Tuanku Sultan ,sebagai rakyat kita hendaklah taat setia kepada perintah Sultan dan menghormati keputusan Tuanku

    Artikel XVI (6) Undang-undang Tubuh negeri menyatakan bahawa jika Menteri Besar tidak lagi mendapat kepercayaan daripada majoriti ahli Dewan Undangan Negeri, maka, kecuali atas titah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan membubarkan Dewan negeri, beliau patut mengemukakan peletakan jawatan Ahli Majlis Mesyuarat.

    Artikel XVI (7) Undang-undang Tubuh Negeri menyatakan bahawa berkait dengan klausa (6) seorang ahli Majlis Mesyuarat selain Menteri Besar boleh mengekalkan jawatan atas perkenan Paduka Seri Sultan tetapi mana-mana ahli Mesyuarat, boleh, pada bilabila masa, meletakkan jawatan.

  11. Anonymous says:

    alhamdulillah syukur....
    DAULAT TUANKU!!!

    Tuanku Sultan telah menyelamatkan Perak dari cino komunis teroris dan pencacai petualang bangsa.

    Syukur!!!!!

  12. Anonymous says:

    Ap-p pun tahniah kepada kerajaan BN UMNO aka RASUAH.....Kepada DYMM Sultan Azlan Patik juga ucapkan terima kasih serta menjunjung kasih terhadap yang mulia tuanku.

    Persoalannya di sini...keputusan sudah di buat....kita lihat sahajalah perjalanan kerajaan perak yang baru....banyak perkara yang perlu di selesaikan...antaranya ialah

    1. Isu tanah 999 tahun kepada orang Cina di KG Baru(menurut BPN mereka merupakan saki baki keturunan komunis...mesti dihapuskan oleh kerajaan....jangan beri apa-apa pun......semoga Dr Zambry dapat mengambil semula tanah ini...serta kurniakanlah tanah kepada anak bangsa sendiri.....tolong laksanakan prinsip UMNO sewaktu kerajaan Pkatan Rakyat memerintah...berilah kurniaan tahun 1999 tahun...tambahkan usia tanah yang dekat 30 tahun lagi akan tamat kepada 1000 tahun....kami rakyat perak menantinya....haap kerajaan UMNO boleh menjelaskan kedudukan tanah ini...semoga MELAYU akan dapat tanah di perak(bagi yang memerlukan..terutama golongan miskin )



    2.Isu adun melompat parti...bekas adun DAP diterima baik oleh kerajaan BN aka UMNO di sini...jelaskan kepada orang Cina..mengapa selama ini dap yang dianggap komunis(sebenarnya sama sahaja...DAP,MCA atau GERAKAN)tetapi mendapat restu UMNO menggangotai kerajaan UMNO di Perak? Maklumlah semua pengundi Hee adalah dari DAP(parti suku sakat komunis...)adakah kerana kuasa...adun dari DAp(yang dianggap anti Melayu) boleh diterima oleh UMNO?

    3.Bekas adun PKR...disabitkan dengan rasuah dan seks...UMNO menjelaskan bahawa mereka terutama dari sdr Zainon(ketua pemuda),adun pangkor(Dr Zambry) dll meminta kedua-dua adun ini digantung dari tugas...masing-masing...malahan terdapat ramai blogger BPN..menulis untuk menafikan bahawa adun ini tidak bersalah kecuali di buktikan dimahkamah...kenapa berlainan nada....malahan sewaktu peringkat awal ramai BPN termasuk sdr Pejuang bangsa menyatakan tidak akan mengambil orang yang mengamal atau dituduh rasuah..ke dalam anggota krjn BN-UMNO yang baru....kenapa sekarang boleh diterima....Adakah dengan ini 2 bekas adun ini akan dibebaskan oleh mahkamah atas kesalahan rasuah jika menyokong kerajaan UMNO Perak?Jika ya...ia akan menghakis kepercayaan rakyat terhadap UMNO....boehkah penyokong UMNo menerima orang tidak berprinsip serta dituduh atas tuduhan rasuah...bersama dengan krjn UMNO...mengikut Tun Dr Mahathir....keadaan ini akan melemahkan krj UMNO perak baru...

  13. Anonymous says:

    kpd pengomen2 sume...studi dulu politik mesia ni sblm mengomen...ana rasa byk lg yg anta perlu tahu....

    rajin2 la membaca...jgn ckp ikut perasaan...org yg camtu org yg xde ilmu...

    wallahualam...

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.