Polis nasihat orang ramai guna pengangkutan awam, elak kesesakan #Merdeka55

on Friday, August 31, 2012 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments



- Orang ramai dinasihat agar memanfaatkan perkhidmatan rel percuma yang disediakan untuk ke Himpunan 55 Tahun Merdeka: Janji Ditepati, di Stadium Nasional Bukit Jalil malam esok. Ketua Trafik Kuala Lumpur, ACP Rusli Mohd Noor berkata, ini kerana tempat letak kenderaan di stadium hanya untuk kenderaan dengan pelekat khas yang dikeluarkan penganjur.

 Disebabkan tempat yang terhad, hanya 1,100 lot disediakan untuk kenderaan berpelekat khas itu, manakala 1,004 lagi diperuntukkan untuk bas.

 "Selain parkir stadium, parkir untuk bas juga disediakan Taman Teknologi Malaysia, Kelab Lumba Kuda Selangor, Taman Pameran Pertanian Malaysia dan di Universiti Putra Malaysia," katanya pada sidang media di sini hari ini.

 Bagi mengelak kesesakan, bas tersebut diminta mengikuti jadual ketibaan yang ditetapkan iaitu bermula 10 pagi hingga 6 petang bagi menurunkan penumpang sebelum meletakkan bas di tempat yang telah dikhaskan, katanya. Beliau juga meminta orang ramai mematuhi arahan polis dan pihak berkuasa lain manakala pengguna jalan raya yang tidak mempunyai urusan mustahak dinasihatkan tidak menggunakan jalan-jalan di sekitar stadium itu.

 "Tindakan tegas seperti menunda atau saman akan dikenakan kepada pemandu yang meletakkan kenderaan yang menyebabkan lalu lintas terhalang," katanya. Sementara itu, beberapa jalan utama di sekitar Dataran Merdeka di sini akan ditutup kepada kenderaan sempena perbarisan Hari Kemerdekaan pagi esok. Rusli berkata, jalan terbabit akan ditutup secara berperingkat bermula 6 pagi dan dijangka dibuka semula setelah acara selesai pada pukul 10.30 pagi.

 Jalan berkenaan ialah Jalan Travers, Jalan Damansara, Jalan Mahameru, Jalan Damansara (Carcosa Seri Negara), Jalan Lembah, Jalan Perdana (Masjid Negara), Bulatan Hishamuddin, Jalan Hishamuddin, Jalan Tembusu, Jalan Cenderasari, Jalan Kinabalu, susur Bukit Aman dan Jalan Raja. Jalan lain yang ditutup ialah Jalan Leboh Pasar Besar, Jalan Lebuh Ampang dan Jalan Tun Perak, Bulatan Dato Onn, Jalan Parlimen, Jalan Raja Laut, Jalan Sultan Ismail, Jalan Tunku Abdul Rahman, Jalan Munsyi Abdullah, Jalan Dang Wangi dan Jalan Mahkamah Persekutuan. - BERNAMA


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.