Apa kejadahnya Singapork kalut nak Najib bubar Parlimen ??

on Monday, August 27, 2012 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 2 Comments




Negara kerajaan  PAP SingaPORK ini memang cukup tak senang sekali dengan MALAYSIA ..sampai nak bubar Parlimen pun mereka kalut nak desak seperti mana dilakukan Pakatan pembangkang .

Mengapa mereka nak sangat parlimen dibubar ?? Apakah mereka pun akan terlibat sama membantu pembangkang di negara ini dalam pilihanraya bagi menjatuhkan kerajaan BN ??




Setelah 'panas telinga' dengan desakan demi desakan dari pemimpin Umno dan Barisan Nasional (BN) termasuk bekas perdana menteri Mahathir Mohamad, perdana menteri Najib kini tertekan dengan satu lagi khabar cemas dari seberang tambak!

 Akhbar perniagaan The Business Times Singapura hari ini yang ditulis oleh S Jayasankaran dalam laporannya meminta supaya pentadbiran Najib supaya memanggil segera pilihanraya umum ke 13 kerana petunjuk prestasi ekonomi Malaysia semakin menampakkan ketidak tentutan sekiranya ia tidak diadakan dengan kadar segera.

 Memetik laporan berkenaan bertajuk PM Najib should not delay holding general election yang disiarkan hari ini dalam kolum Insight Malaysia, akhbar itu menambah bahawa Malaysia sebagai kuasa ekonomi ketiga terbesar di Asia Tenggara selepas republik itu dan Indonesia, tidak akan mampu bertahan lama dalam petunjuk ekonomi suku kedua dan ketiga kerana negara jiran tersebut akan terus jauh mendahului Malaysia dalam tempoh dua tahun akan datang.

 Walaupun Malaysia mendahului dua negara tersebut tetapi pertumbuhan sebenar kedua-dua suku itu adalah disebabkan oleh permintaan domestik, yang meningkat oleh satu penyusutan 13,8 peratus berbanding 9.7 peratus dalam tiga bulan pertama tahun ini. Ia menyatakan bahawa sementara perbelanjaan pelaburan melonjak kepada 26.1 peratus daripada 16.1 peratus pada suku pertama dan bahawa perbelanjaan kerajaan adalah 9.4 peratus berbanding 7.3 peratus sebelumnya, pertumbuhan eksport diunjur sangat perlahan, daripada 3 peratus pada suku sebelumnya, ia kini merekodkan hanya 2.1 peratus.

 "Usaha pemberian bantuan kerajaan seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dan perbelanjaan pelaburan yang lebih kukuh di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) telah jelas membantu untuk merangsangkan pertumbuhan," akhbar itu menyatakannya dalam kolum Insight Malaysia yang, merujuk kepada pemberian tunai pelbagai Perdana Menteri Najib itu dan pembaharuan polisi di bawah program tersebut.

 Semua sektor telah mendapat manfaat daripada program pemberian "one-off" Najib Altantuya, kata akhbar itu, selain rakyat yang menikmatinya pada awal tahun ini telah pun menghabiskannya. Tetapi akhbar itu turut memberi amaran bahawa Najib telah mengambil "perjudian berisiko besar kata agensi penarafan, merujuk kepada ia telah sampai bernafas ke lehernya".

 Ia berkata bahawa Bank Negara yang diterajui Zeti Akhtar Aziz terus mengharapkan permintaan domestik yang kukuh untuk memacu pertumbuhan ekonomi negara walaupun ia berkata "risiko yang berpunca daripada perkembangan luaran kekal".

 Akhbar perniagaan berpengaruh di Singapura itu juga berkata bahawa keadaan akan menjadi lebih baik bagi Najib untuk memanggil pilihanraya terlebih dahulu dan bukannya menunggu mandat kerajaan BN tamat yang berakhir April tahun depan.

 "Tetapi kebanyakan rakyat ssmakin bosan dengan karenah politiking yang berterusan. "Mungkin Perdana Menteri tidak perlu menunggu lebih lama dan memanggil pilihan raya umum terlebih dahulu dan bukannya selepas itu," katanya, menunjukkan bahawa pertumbuhan ekonomi Malaysia tidak akan boleh bertahan sehingga tahun depan.

 Sumber: The Business Times Singapore


2 Responses

  1. Anonymous says:

    Singapork tu bijak, kau orang semua sebuk pilitik, setiap hari dia bawa pasir ratusan lori kenegeri pork tu. Siapa yang kaya agaknya dan tentunya negeri little red dot akan semakin luas. Malaysia macam diperbodohkan, lain kali aku sambung...

  2. Jawapan nya senang je..

    Semakin lama Najib melambat lambatkan pilihanraya..
    semakin banyak wang Singapura dibelanjakan untuk menampung pihak pembangkang..
    Bukan ekonomi Malaysia yang dikhuatiri merosot, sebaliknya ekonomi Singapura akan berantakan gara gara membelanjakan wang yang tidak sepatutnya ...

    Aku suka kalau Najib lengah lengahkan pilihanraya..

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.