Dari Penanti - Peratusan pengundi keluar rendah

on Sunday, May 31, 2009 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 1 Comment



Jumlah pemilih yang keluar mengundi dalam pilihanraya kecil DUN Penanti sehingga jam 3 petang ialah 42.2 peratus atau 6,492 orang, demikian menurut Suruhanjaya Pilihanraya (SPR).SPR mensasarkan sebanyak 70 peratus daripada 15,385 pemilih akan keluar mengundi dalam pilihanraya kecil hari ini.

Memang sudah dijangka peratusan keluar mengundi rendah kerana BN tidak menyertai pilihanraya ini . Tinjauan saya pagi ini di Sek Keb Guar Perahu ,Kg Tok sardon ,Sek Men Penanti tidak memberangksangkan dan meriah seperti dahulu pilihanraya kecil Permatang Pauh dahulu.




Luar pintu masuk di Sek Keb Guar Perahu yang lenggang sahaja menunjukkan peratusan keluar mengundi rendah



Kawasan peti undi yang kecil bilangan pengundi peratusan keluar mengundi sangat rendah, malah boleh dikatakan lengang.Saluran 1,2 dan 3 yang kebanyakannya pengundi 40 tahun ke atas amat kurang sekali keluar mengundi .


Menurut sumber , Suruhanjaya Pilihan Raya menyediakan sembilan buah pusat mengundi dengan 32 saluran.Pusat-pusat mengundi itu ialah SMK Guar Perahu (empat saluran), SK Guar Perahu (lima), Dewan Orang Ramai Kampung Tun Sardon, Ara Kuda (satu), SK Mengkuang (empat), SJK (C) Perkampungan Sungai Lembu (satu), SMK Mengkuang (tiga).
SMK Penanti (tiga saluran), SK Tanah Liat (lapan) dan SRJK(C) Jit Sin (A) Jalan Berapit mempunyai tiga saluran.

Di Taman Guar Perahu ,hari ini seperti hari cuti biasa, seperti tiada pun pilihanraya . Ramai pengundi di sini membuat keputusan tidak keluar mengundi walaupun semalam ceramah Grand Final oleh Anwar dan konco-konconya diadakan semalam di padang taman guar perahu seperti pesta yang dihadiri ribuan penyokong mereka . Ribuan yang hadir itu mungkin bukan pengundi Penanti dan hanya orang luar sahaja yang datang untuk mendengar .Kehadiran orang ramai ke siri ceramah PKR sebenarnya belum mampu untuk diterjemahkan oleh pengundi untuk keluar mengundi pada hari ini .

Saya juga melihat kelibat Saifudin Nasution pagi tadi di SK Guar Perahu yang mungkin datang untuk melihat peratusan keluar pengundi di situ .Mungkin dia sedang memikirkan strategi mereka untuk menarik keluar seberapa banyak pengundi keluar hari ini mengikut target mereka telah gagal dan tidak mencapai sasaran. Kita tunggu keputusan malam yang pasti ditunggu juga oleh penganalisis politik dan juga BN. BN mungkin akan lihat reaksi rakyat apabila mereka membuat keputusan untuk tidak bertanding untuk pilihanraya yang tidak sepatutnya diadakan ini.

Link

Penanti: 5,000 ahli Umno tidak mengundi


One Response

  1. Pkr sudah menang.Akan terbelakah Bangsa Melayu keseluruhannya di Penang? Yg berkuasa penuh di Penang adalah kerajaan DAP yg Pro Komunis.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.