Krisis Perak : Anwar terdesak mahu jumpa Najib

on Friday, May 15, 2009 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments


Kemelut krisis politik di Perak terus menjadi tajuk utama blogger dari BN mahupun Pakatan . Pelbagai spekulasi dan andaian dibuat mengenai situasi yang berlaku di Perak sekarang dan sukar diramal.

Hari ini, kepimpinan tertinggi Pakatan rakyat yang terdiri dari PAS, PKR dan DAP telah mengadakan perbincangan tertutup bagi mencari jalan penyelesaian berhubung kemelut yang pastinya mahu berpihak kepada mereka. Matlamat lain perbincangan ini diadakan adalah untuk memastikan tidak berlaku percanggahan pendapat antara kepimpinan Pakatan Rakyat dalam menangani isu ini.

Anwar Ibrahim cepat-cepat menghulurkan pelan damai dengan bekas kawan lamanya dalam Team wawasan iaitu Perdana Menteri DS Najib bagi mencari jalan kompromi dalam isu di Perak ini .

“Pendirian kita jelas krisis politik di Perak hanya boleh diselesaikan dengan mengembalikan kuasa kepada rakyat untuk memilih, dan bukan pihak istana atau mahkamah yang menentukannya.
“Majlis Pimpinan PR, mengambil sikap terbuka dan bersedia untuk bertemu dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak untuk memperkukuhkan demokrasi dan institusi kerajaan negeri Perak. Kita bersedia untuk berjumpa dan kita harap perjumpaan itu akan diadakan secepat mungkin,”katanya


Bagi DS Najib ,beliau berkata pilihan raya semula adalah satu daripada opsyen yang ada untuk menyelesaikan kemelut politik di Perak tetapi ia bukanlah sesuatu yang harus.Selaian itu ,Barisan Nasional juga tidak gentar untuk menghadapi apa jua kemungkinan termasuk pilihan raya sekiranya itu yang diputuskan.

Perdana Menteri juga dalam kenyataan awalnya sebelum ini telah bersetuju untuk bersemuka dengan pemimpin Pakatan Rakyat bagi membincangkan isu di Perak ini. Namun, PM tidak mahu mana-mana pihak meletakkan sebarang pra-syarat sebelum pertemuan diadakan. Ia bertujuan untuk memastikan perbincangan dapat dijalankan sejujurnya tanpa ada konkongan dari syarat yang telah ditetapkan.

Inilah contoh pemimpin yang mengutamakan kepentingan rakyat malah DS Najib sendiri beliau mahu dikenali sebagai “Perdana Menteri Rakyat” yang mesra dengan rakyat dan dapat memahami kehendak rakyat.

Saya sentiasa bersama-sama dengan rakyat dan akan terus bersama-sama dengan rakyat,” kata Perdana Menteri sambil menegaskan tidak sepatutnya wujud anggapan bahawa beliau merupakan anak golongan bangsawan.

“Kita mesti lihat kepada hala tuju negara, kita mesti faham, mesti merasai denyutan nadi rakyat, nadi negara, kuasa rakyat, kita mesti merasainya


Bukan seperti Pakatan Rakyat yang hanya menggunakan nama rakyat sahaja tetapi sebenarnya tidak pun turun padang melihat kesusahan rakyat bawahan dan alasan diberikan adalah sibuk dan tiada di pejabat.Hal ini kerana mereka asyik berpolitik sahaja dan bukan mahu membela rakyat. Jika mereka niat ikhlas dan mahu membela nasib rakyat ,kerusi DUN Penanti tidak akan kosong .


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.