Rentetan Sejarah 2 :Sebab Penentangan Malayan Union

on Friday, September 5, 2008 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 1 Comment

Jika sebelum ini saya dah menghuraikan serba sedikit tentang Malayan Union dan mengapa orang-orsng Melayu bangkit menentang gagasan tersebut. Pada entry kali ni plak saya akan menghuraikan dengan lebih jelas sebab penentangan Malayan Union.

Sebenarnya pelaksaanaan malayan Union akan menyebabkan kedaulatan dan kuasa raja-raja Melayu terhapus. Raja-raja Melayu hanya akan menjadi ahli majlis Raja-Raja Melayu tanpa sebarang kuasa. Mereka juga kehilangan takhta dan maruah pelindung untuk orang Melayu. Pungutan zakat pula akan diletakkan di bawah kuasa Gabenor British. ( nasiblahkan, kalau takde kuasa raja-raja sekarang ni, dapatlah kita MB daripada keturunan Cina kat Perak )

Tamadun orang Melayu juga akan terhakis sama sekali. Tamadun orang Melayu seperti sistem beraja, bahasa Melayu dan tulisan jawi akan hilang. ( Dahlah tulisan Jawi memang jarang digunakan... Tulisan jawi kat papan-papan tanda jalan pun nak di hapuskan sekarang ni ) Ketuanan Melayu juga akan tercabar dan orang melayu akan kehilangan tanah air ( dah pun berlaku dengan Singapura.. Penang? ). Sementara itu, kerakyatan yang terlalu liberal dan peruntukan kerakyatan Jus Soli dalam Malayan Union akan mengancam status quo orang Melayu sebagai pribumi. ( Malaysian Malaysia? ) Status quo ialah sesuatu kedudukan yang sedia ada tanpa dibuat sebarang perubahan. Selain itu jumlah orang Melayu juga akan menjadi kecil akibat kemasukan golongan imigran yang mendapat kerakyatan dengan mudah.

Orang Melayu juga membantah tindakan Sir Harold MacMichael mengancam raja-raja Melayu. Orang Melayu tidak dapat menerima tindakan MacMichael yang mengancam akan menurunkan takhta raja-raja melayu jika baginda tidak menerima Malayan Union. Raja-raja Melayu juga tidak diberikan masa yang cukup untuk berunding dengan Majlis Mesyuarat negeri atau penasihat baginda seperti yang berlaku ke atas baginda Sultan Perak.

Sekadar tuk renungan bersama.... Fikir-fikirkanlah...

pencintabangsa.blogspot.com


One Response

  1. Anonymous says:

    kau tak cekap sejarah la... bukan cina yang sebabkan tulisan jawi lemah. tapi org melayu. nak temberang biar cerdik sikit.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.