Najib, Muhyiddin sentuh strategi selamatkan BN

on Monday, September 1, 2008 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 1 Comment



30-08-2008 03:26:39 PM
PEKAN: Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Barisan Nasional (BN) akan mendengar dan menilai suara rakyat sebelum melakukan "apa yang patut" bagi mengembalikan semula keyakinan rakyat kepada kerajaan pimpinan BN.

Timbalan Perdana Menteri berkata, BN akan mengkaji semua aspek termasuk strategi berkempen dan melakukan apa yang sepatutnya selepas mengalami kekalahan pada pilihan raya kecil Permatang Pauh baru-baru ini.

"Kita mengambil iktibar dan menghormati keputusan rakyat, itu pertama, dalam demokrasi kita kena dengar suara rakyat, dan BN pun sebagai sebuah parti kalau kita hendak bertahan lama, kita kena menilai suara rakyat," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan kepada masjid dan surau Parlimen Pekan bersempena menjelang Bulan Ramadan, di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang berpendapat "pembangkang tidak menang, sebaliknya BN tewas di Parlimen Permatang Pauh" pada pilihan raya kecil kawasan itu 26 Ogos lepas.

"Maknanya BN kena buat apaapa yang perlu untuk tambah keyakinan rakyat kepada BN dan InsyaAllah ini akan dilakukan supaya kita dapat sokongan yang bertambah,
Macam-macam komen (telah disuarakan), sebab itu kita mesti buat sesuatu untuk kembalikan keyakinan rakyat kepada BN, kita tak boleh lihat BN dalam sudut satu pilihan raya kecil sahaja, kemuncaknya pada pilihan raya umum akan datang," kata Najib.

Pada pilihan raya kecil itu, Penasihat Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim menewaskan calon BN Datuk Arif Shah Omar Shah dan calon Angkatan Keadilan Insan Malaysia (AKIM) Hanafi Mamat dengan majoriti 15,671 undi.

"Kita kaji semua aspek, apa yang patut kita lakukan, kita akan lakukan," kata Najib.
Najib juga berkata beliau ternanti0nanti jawapan pihak pembangkang apabila dakwaan mereka kononnya untuk menubuhkan kerajaan pada 16 September ini tidak tercapai.

"Insya-Allah kerajaan BN boleh bertahan, kita tunggu apa jawapan parti pembangkang kalau tidak jadi 16 September ini (untuk tubuhkan kerajaan)," katanya.

Mengulas mengenai pengakuan tidak berbelah bagi wakil rakyat Sabah kepada kerajaan, Najib berkata, beliau yakin wakil rakyat Sabah akan terus menyokong kepimpinan kerajaan BN.

"Mereka beri pengakuan untuk sokong, ada yang tandatangani, ada yang tidak menandatangani tapi berhubung secara langsung dengan saya (nyatakan sokongan), tapi mereka tidak setuju kaedah ini (tandatangani sokongan), seolah-olah kita tidak yakin pada mereka, seolah-olh mereka hendak menyeberang kepada pihak pembangkang," kata Najib.

Di KUALA LUMPUR, Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, UMNO memerlukan sokongan daripada parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) bagi mempertahan kedudukannya dalam menentukan perikatan itu terus berkuasa di negara ini.

"Sebab itu konsep perikatan BN kita terima tapi mesti ada satu pembaharuan yang sesuai mengikut keadaan semasa tanpa mengorbankan prinsip perjuangan parti-parti di dalamnya," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Terdahulu, Muhyiddin melepaskan konvoi 20 buah kereta di bawah program Hijrah

Merdeka anjuran Persatuan Bekas Wakil Rakyat (Mubarak) Wilayah Persekutuan.

Konvoi kembara berkenaan, yang akan singgah di beberapa pusat pengajian tingi di sepanjang jalan ke Melaka, adalah yang pertama anjuran persatuan itu dalam mengisi aktiviti Hari Kebangsaan yang akan disambut serentak di seluruh negara, esok.

Muhyiddin berkata, hasrat yang disuarakan oleh pemimpin parti komponen BN untuk meninggalkan parti itu walaupun mungkin "main-main" tetapi ia merupakan "bunga-bunga tidak sihat" yang perlu ditangani segera.

Beliau turut mengulangi pandangannya tentang perlunya mewujudkan BN "baru" bagi mengekalkan sokongan dan kesetiaan orang ramai kepada parti itu.

"BN perlu berani mewujudkan sebuah BN baru dalam konteks pemikiran baru dan harapan baru supaya ia terus relevan dan sehaluan dengan kehendak serta matlamat pengundi muda," katanya.

Mengenai usaha Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal yang hendak mengumpul tandatangan mengikrarkan taat setia semua 58
Ahli Parlimen BN dari Sabah dan Sarawak kepada BN, Muhyiddin berkata, beliau menyerahkan perkara itu kepada pihak yang terlibat.

Beliau berkata, kenyataan mereka untuk kekal bersama BN sebelum ini sudah memadai.

Beliau berkata, Anggota Parlimen BN dari Sabah dan Sarawak adalah orang-orang yang bijak.

"Mereka sendiri sudah mengatakan mereka bukan barang yang boleh dijual beli, mereka ada prinsip, jadi saya fikir itu cukup penting dalam kita nak terima itu sebagai satu kenyataan," katanya.

"Kalau tak buat pun tidak apa, kita dah terima ikrar mereka kerana kalau ia sudah dinyatakan secara terbuka dalam media bukan sekali tapi beberapa kali, jadi kita terima kenyataan itu, kita tidak perlu surat," katanya.


ulasan -saya tertarik dengan kenyataan Muhyidin yang mengatakn BN perlu format baru dan kempen juga baru bagi menarik semua rakyat bersama BN terutama golongan muda. Najib-Muhyidin perlu berfikir formula baru dan saya rasa pendapat dari Puad Zakarshi juga perlu diterima pakai juga. Kritikan beliau dalam Utusan sangant membina untuk kebaikan UMNO khususnya. Ini yang perlu difikirkan pemimpin UMNO sekarang bukan dalam masa terdekat lagi .kita hanya mempunyai 4 tahun shj lagi PRU13 dan kita perlu bertindak dari sekarang.


One Response

  1. BN PATUT BANYAK KOMUNIKASI SPT SEMINAR DLL

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.