Propaganda menakluki minda

on Saturday, September 13, 2008 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 1 Comment


PROPAGANDA- Media dijadikan alat untuk kepentingan tertentu)

Propaganda atau memang ia benar-benar berlaku? Propaganda sesuatu yang tidak akan berlaku, sekadar menakut-nakut dengan niat tertentu atau 'akan' menyerang melalui belakang musuh. Jadi ia tidak mustahil benar-benar terjadi.

Propaganda mula menjadi 'top' semasa Perang Dingin. Amerika, pendokong demokrasi- iaitu rakyat memilih pemimpin melancarkan propaganda ke atas negara komunis yang tidak demokrasi- tetapi kekayaan diagihkan dengan betul kepada rakyat. Propaganda telah menjadikan Russia sebagai pendokong komunis tewas sebelum berperang!!!

Propaganda Amerika juga berlaku semasa perang ke atas Iraq. Iraq kononnya mempunyai senjata nuklear, sehingga kini Amerika gagal membuktikannya. Namun matlamat propaganda dilakukan ialah untuk mendapat sokongan.

Propaganda ke atas Iran, nampaknya gagal kerana Iran ibarat belajar dari sejarah sendiri dan sejarah 'kebangkitan negara Amerika tanpa disedari'.

MEDIA SEBAGAI PROPAGANDA

Media mempunyai pengaruh yang amat kuat. Media kini bukan sekadar utusan malaysia atau TV3, bahkan pengaruh telefon bimbit seperti sms dan internet berkesan.

Propaganda oleh media menyebabkan kita tertekan dan berasa tidak selamat dengan apa yang berlaku seolah-olah kita perlu terbabit!!! Propaganda supaya kesamarata diberikan sedangkan selama ini mereka sudah lama mengecapi kesamarataan.

Kita ambil lain contoh. Kenyataan Datuk Ahmad mengenai sejarah kedatangan orang Cina (dan India) ke Tanah Melayu. Itu adalah realiti sejarah. Kalau sejarah tak betul, kita tukar dan mengatakan yang Melayu adalah pendatang. Bandingkan Melayu dengan Indo. Bandingkan Melayu dengan Bangla atau Nepal. Senang cerita.

Kenapa hal ini dikategori sebagai propaganda? Media massa berkepentingan perlu menjadikan seseorang sebagai sasaran dan pemangsa- Datuk Ahmad atau bangsa Cina. Orang Melayu kebanyakkan melihat perkara ini benar dan bangsa bukan Melayu menganggapnya sebagai diskriminasi!!

Kejayaan memanipulasi keadaan sebenarnya untuk tujuan sokongan dan kepentingan diri, kepentingan kelompok tertentu atau tujuan keuntungan dari segi komersil.

Misalnya, propaganda oleh wartawan Hoon Cheng dari Sin Chew Daily telah menyebabkan orang Cina cuba menuntut perkara yang tidak munasabah. Propaganda ini sebenarnya berjaya meningkatkan jualan surat khabar berkenaan dengan menjadikan Datuk Ahmad sebagai 'kambing hitam'.

Propaganda di sebelah kaum Cina lain nadanya berbanding dengan bangsa Melayu. Mereka beranggapan tindakan itu Datuk Ahmad kerana mereka juga bangsa yang dilahirkan selepas merdeka. Mereka mahukan hak yang sama dalam suasa politik sedangkan bangsa Melayu dalam suasana ekonomi, hanya ibarat anjing menanti dicampak tulang.

pkrpasdap.blogspot.com

p/s

-Tindakan yang diambil oleh polis dan kerajaan atas dasar keselamatan dan ketenteraman awam .Menteri Dalam Negeri juga memberitahu semakin ramai rakyat gelisah dengan perkara ini dan amat wajar ISA digunakan .

-Pihak PAS terutama salahuddin jangan selalu membuat andaian seperti anda seorang tukang tilik dengan mengatakan akan ada 15 orang lagi akan ditangkap menjelang 16 Sept.

-PENANGKAPAN INI JUGA MEMBUKTIKAN BAHAWA PAK LAH TELAH DENGAR TUNTUTAN POPULAR 'SILENT MAJORITY" YANG TELAH MARAHKAN KERAJAAN SELEPAS PRU 12 KERANA MEMBIARKAN KEBIADAPAN GOLONGAN TERTENTU, MENYALAHGUNAKAN BLOG UNTUK MEMBURUKAN AGAMA,BANGSA DAN NEGARA DENGAN BERBAGAI FITNAH,CERITA DAN BERITA PALSU.

-KERAJAAN TELAH MENUNJUKAN KESABARAN YANG TERLALU LAMA SEHINGGA AKHBAR AKHBAR BN SENDIRI TELAH DIGUNAKAN UNTUK MENJADI PORPAGANDA PERKAUMAN.
.


One Response

  1. http://pkrpasdap.blogspot.com

    propaganda anwar kini macam mana?

    berjaya ke tak? artikel tu tak penuh lagi...

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.