..

..

Pemuda Umno WP persoal hak Istimewanya Kelvin Yip ? @RazlanRafi

on Saturday, August 2, 2014 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 12 Comments



Apa Istimewanya Kelvin Yip Berbanding Kiki & Ustaz Shahul?

Merujuk kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh seorang lelaki berbangsa Cina bernama Kelvin Yip di laman Facebook seperti nama yang sama secara terang-terangan telah menghina orang Melayu dan Islam di negara ini.

Pergerakan Pemuda UMMO Wilayah Persekutuan (PPUWP) memandang serius perkara ini kerana telah semakin berleluasa dan terbukti sejak kebelakangan ini sebilangan orang Cina berjiwa Pembangkang telah semakin biadap tanpa menghiraukan sensitiviti agama lain terutama Islam di negara ini.

Lebih mengejutkan juga adalah tindakan pihak berkuasa yang nampaknya mengamalkan 'selective prosecution' apabila terdapat satu kes yang diklasifikasikan sebagai 'samseng jalanan' terhadap seorang wanita yang dituduh bernama Kiki.

Tanpa ada laporan Polis, beliau disiasat dan dijatuhi hukuman denda RM5,000 dan dikehendaki melakukan kerja-kerja kemasyarakatan. Siasatan, pendakwaan dan hukuman yang dijatuhkan sangat pantas.

Sama juga kes yang melibatkan Ustaz Shahul yang dikatakan membuat kenyataan berunsur perkauman & menghina masyarakat India. Begitu cepat beliau dipanggil pihak berkuasa untuk siasatan.

Tetapi lebih menarik setelah 7 hari berlalu, tiada apa-apa tindakan yang diambil terhadap Kelvin Yip walaupun beberapa laporan Polis telah dibuat dan telah menjadi viral di laman sosial seperti popularnya Kiki.

Persoalannya mengapakah perkara ini terjadi?

PPUWP menggesa Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Peguam Negara untuk memulakan siasatan dan mendakwa Kelvin Yip kerana telah menghina agama Islam dan mengganggu emosi umat Islam ketika sedang meraikan Hari Raya Aidilfitri.

Kadang-kadang kita pun keliru bagaimana pihak PDRM dan juga Jabatan Peguam Negara memantau isu-isu yang berlaku dalam negara. Ada di antara isu di ambil tindakan amat cepat dan pantas, ada yang tidak di ambil peduli walaupun ianya jelas melibatkan Penghinaan kepada Agama ataupun Bangsa.

Rata-rata rakyat peringkat bawahan mengadu pada saya dan rakan-rakan lain, kenapa pihak berkuasa begitu FOBIA berkenaan isu melibatkan orang Melayu terhadap orang Cina tetapi tidak ada langsung tergugat sekiranya orang Cina melakukan penghinaan kepada Islam mahupun orang Melayu.

Ramai yang beranggapan, kemungkinan kaum Cina akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak berkuasa tetapi kalau ianya berlaku kepada orang Melayu, kaum ini akan ambil mudah dari sudut undang-undang.

Pihak berkuasa seharusnya menjaga kepentingan undang-undang dan yang paling penting, menjaga keselamatan semua pihak tidak kira bangsa, agama mahupun pangkat.

Saya menggesa agar Peguam Negara memberikan penjelasan kepada kes-kes yang tertangguh melibatkan sensitiviti Bangsa dan Agama.

Sekiranya Peguam Negara gagal melaksanakan perkara ini, sudah masanya YAB Perdana Menteri mencari pengganti yang boleh menjaga kepentingan rakyat dan keharmonian negara dengan lebih baik.


MOHD RAZLAN BIN MUHAMMAD RAFII
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan


12 Responses

  1. Anonymous says:

    Ys.Saya juga terasa pelik. Harap dapat pencerahan dari pihak berkuasa. Terasa seperti double standard

  2. Anonymous says:

    Ganti Ketua Polis Negara Khalid Abu Bakar.. Belaan Cina Boh Tan

    AG.. Ghani Patail Berapa Lama Nak simpan, Tak Der Orang Lain Yg boleh Jadi AG ker?????

  3. Anonymous says:

    Betul dan tepat..peguam negara, kpn dayus..PM please do sonething..jgn sampai melayu islam ambil tindakan sendiri

  4. Anonymous says:

    Betul tu, Namwee Tidak dihukum lagi..

    MAHUKAH mereka diHUKUM Rakyat Malaysia sendiri terutama dari TNB menghukum dengan undang2 SENDIRI??

  5. Anonymous says:

    Aku sokong

  6. Anonymous says:

    Kelakar betul la wayang UMNO main ni. Ketua Pemuda UMNO sendiri pertikaikan layanan istimewa kaum cina yang dikecualikan dari undang2. memandangkan KP UMNO ni bangang, saya nak terangkan bahawa AG,PDRM dan pihak berkuasa lain adalah dibawah pentadbiran UMNO, bukan PAS,DAP atau PKR. Kalau nak buat wayang,biarlah yang cerdik sikit bukan wayang macam lembu duduk dalam kondo.

  7. Anonymous says:

    Inilah bukti UMNO ni parti yang rasis yang memecahbelahkan kaum di Malaysia. Ketua Pemuda UMNO sendiri menuduh pucuk pimpinan UMNO mengamalkan rasis. Maka benarlah kenyataan Rayer-UMNO celaka.Dan memang patut pun Nik Aziz berdoa supaya Najib pecah perut.

  8. Anonymous says:

    Hanya di Malaysia dibawah PM Najib orang melayu dilayan macam sampah.Tidak pernah dalam sejarah Malaysia,orang melayu atau islam dihina sebegini rupa oleh PM yang kebas bini orang.Sebab itulah negara kita dilanda musibah satu demi satu. Memang benar kata Rayer-UMNO celaka.

  9. Anonymous says:

    Hanya di Malaysia dibawah PM Najib orang melayu dilayan macam sampah.Tidak pernah dalam sejarah Malaysia,orang melayu atau islam dihina sebegini rupa oleh PM yang kebas bini orang.Sebab itulah negara kita dilanda musibah satu demi satu. Memang benar kata Rayer-UMNO celaka.

  10. Anonymous says:

    Bodo la ko ni...ni bukan wayang ni hakikat. Bukan masalah UMNO..persoalan disini kenapa polis tidak diambil tindakkan yg sama sepertimana berlaku keatas kiki dan ustaz tersebut. Apa yg istimewa puak2 cina ni. Disini kalau ko nak faham UMNO tak sepertimana mcm parti biawak yg ko dokong. Berlaku salah laku korang senyap...disini jelas terbukti bahawa UMNO lebih telus dari parti biawak korang tu.sampai huru hara dlm parti korang pun masih lagi mencari kesalahan UMNO..so siapa yg lembu..korang lebih teruk dari lembu dari lembu tu sendiri...amacam lembu pakatan ada faham...wakakakaka

  11. Anonymous says:

    Kakakakaka..sejak bila puak pakatan ni sokong polis?...

  12. Anonymous says:

    Rasis pukimak ko...apa yg rasis. Puak ko yg rasis tahap babi. Kalau tak faham baca artikel jgn komen la...

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.