TANGGUNGJAWAB ORANG NO 2 PERLU PERTAHAN & BANTU ORANG NO 1 - @Zahid_Hamidi #PAU2015

on Wednesday, December 9, 2015 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 2 Comments




KUALA LUMPUR: Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata sebagai orang nombor dua dalam kerajaan, beliau bertanggungjawab mempertahankan institusi kepimpinan dan membantu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Selain itu, sebagai seorang daripada tiga naib presiden Umno pula, beliau sedar untuk sentiasa perlu bersama rakan-rakan lain mempertahankan institusi presiden parti dan memperkasakan sokongan rakyat kepada Umno.

“Sama ada peraturan yang tertulis atau peraturan tersirat, tugas orang nombor dua adalah membantu tugas orang nombor satu. Saya akan melakukan tugas sebaik mungkin dan tidak akan melebihi tugas yang sepatutnya diberikan kepada saya,” katanya dalam wawancara khas dengan BERNAMA bersempena Perhimpunan Agung Umno 2015 yang bermula Selasa di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.

Ahmad Zahid menjawab pertanyaan mengenai beban dan tanggungjawab yang digalasnya sejak dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 28 Julai lepas menggantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin pada masa ini masih mengekalkan jawatannya sebagai Timbalan Presiden Umno.

Sejak digugurkan daripada kabinet, Muhyiddin dilihat terus lantang mengkritik kepimpinan perdana menteri terutamanya melibatkan isu-isu berkaitan syarikat 1Malaysia Development Berhad dan dana politik RM2.6 bilion.

Wawancara bersama editor-editor kanan BERNAMA itu diketuai oleh Timbalan Ketua Pengarang (Perkhidmatan Berita Dalam Negeri) Mokhtar Hussain.

Menjawab soalan berkaitan peranannya bagi membantu Presiden Umno, Ahmad Zahid berkata sebagai seorang daripada tiga naib presiden parti, beliau bukan sahaja perlu berusaha memperkukuhkan Umno tetapi juga mempertahankan institusi kepimpinan parti itu.

Ahmad Zahid berkata Umno perlu terus mantap demi memperkasakan sokongan rakyat kepada parti itu, yang terus menjadi harapan supaya agenda Melayu dan Islam dapat diterjemahkan serta pelaksanaannya direalisasikan.

Dua lagi Naib Presiden Umno ialah Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang juga Menteri Pertahanan dan Ketua Umno Bahagian Semporna Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Ditanya mengenai mesej penting pada Perhimpunan Agung Umno kali ini, Ahmad Zahid berkata keutamaan parti ketika ini adalah ke arah perpaduan tanpa perlu ada tindakan seperti “persidangan dalam persidangan.”

Beliau berkata kepimpinan Umno pasti berhadapan dengan masalah kerana ia sebuah parti yang dinamik namun semua masalah itu sama ada besar mahupun kecil mestilah diselesaikan.

“Pada hemat saya, biarpun pandangan dan persepsi adalah berbeda di luar sana, saya harap suhu yang ada di dalam dewan adalah lebih sejuk daripada suhu politik yang berada di luar dewan,” katanya.

Katanya apabila seseorang pemimpin itu tidak lagi berada di ‘kerusi kuasa’, beliau perlu terus bersama-sama kepimpinan demi untuk memperkukuhkan parti walaupun mempunyai pendapat yang berbeza tentang pelbagai isu. – BERNAMA


2 Responses

  1. Anonymous says:

    Amalan ?? Amalan Tim Presiden rasmi sayap kenapa tak ikut.

  2. Anonymous says:

    Play safe nampak Datuk Zahid.Jangan jadi mcm Anwar Ibrahim sudahlah.Anwar sebelum pemecatan adalah duri dalam daging dalam kerajaan dan UMNO.Zahid adalah anak didik Anwar.Tak mustahil anak didik ni sedikit sebanyak akan mewarisi perangai Anwar.Masa dan ketika sahaja yang akan menentukanya.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.