KJ MAHU UMNO DEKATI HIPSTER,TOK LEBAI, ORANG BANDAR SPEAKING ORANG PUTIH #PAU2015

on Wednesday, December 9, 2015 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 1 Comment



Tindakan menyisihkan kumpulan yang berbeza pandangan daripada Umno hanya akan mengikis tahap sokongan rakyat terhadap parti itu.

Tegas Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin, parti itu perlu berhenti daripada menjadi parti eksklusif sebaliknya hendaklah terbuka menerima kepelbagaian dalam kumpulan Melayu.

Sinis dalam tegurannya, Khairy turut menyentuh mengenai persepsi negatif yang ditimbulkan terhadap golongan muda yang bergaya hipster seperti Wak Doyok – seorang ikon fesyen.

“Golongan bandar yang profesional dan speaking ‘orang putih’ dipandang serong. Kalau ada yang berpandangan progresif, terus dituduh pembelot bangsa. Para profesor yang hendak menyumbang kepada Umno, kalau sedikit kritikal, disisih dan dikatakan terlalu banyak teori, justeru disuruh duduk sahaja di menara gading.

“Anak muda bergaya hipster, bermisai Wak Doyok dikecam poyo. Tok lebai berjanggut enam inci dengan jubah dan serban ditolak kerana mesti orang PAS katanya.

“Namun saya akui bukan semua, tetapi masih terdengar rungutan bahawa Umno ini terlalu eksklusif dan tidak membuka pintu secara luas dan ikhlas kepada semua orang Melayu dari pelbagai latar belakang untuk menyumbang kepada parti,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan Ucapan Dasar Ketua Pemuda sempena Perhimpunan Agung Pergerakan Pemuda Umno 2015 di sini, Rabu.

Selain itu menurut Khairy, Umno perlu kembali menjadi ‘khemah besar’ kepada pelbagai kumpulan Melayu.

“Hari ini kita melihat sokongan ini mula terhakis sebab Umno bukan lagi khemah besar sepertimana dulu, untuk semua orang Melayu. Kita tidak lagi raikan kepelbagaian yang ada di kalangan masyarakat Melayu.

“Cukup-cukuplah Umno menjadi kelab yang eksklusif. Jangan tolak ke tepi pandangan orang lain yang berbeza daripada mainstream Umno. Dengar dahulu. Cari jalan untuk bertemu di titik tengah. Kita mendokong Wasatiyyah. Namun kalau kita sendiri singkirkan orang Melayu sebab rupa dan pandangan mereka yang berbeza, kita akan menjadi kelompok yang semakin kecil dan lemah,” katanya.

Sehubungan itu menurut Khairy, pelbagai usaha dilakukan di peringkat Pemuda Umno untuk mendekati golongan muda seperti yang mempunyai minta terhadap permainan video, buskers, vapers, NGO dan kumpulan profesional.

“Selepas ini marilah kita masuk ke sekolah pondok pula, jemput guru agama, pensyarah, pekerja kilang dan pelbagai lagi golongan lain. Jemput mereka masuk Umno.

Kembalikan harapan bahawa pintu Umno terbuka untuk semua. Kembalikan Umno sebagai wadah untuk semua orang Melayu. Biar khemah yang besar ini kembali memayungi sesiapa sahaja yang bernama Melayu.

Biar setiap orang Melayu di bandar, di desa, di kota bahkan di mana sahaja, walau apa pekerjaan dan kedudukannya, walau berbeza bagaimanapun latar belakangnya, namun akan tetap mengakui bahawa Umno lah yang terbaik untuk orang Melayu, yang akan memperjuangkan jatuh bangun dan hidup matinya setiap yang bernama Melayu,” katanya. – mStar Online


One Response

  1. Unknown says:

    Nanti susah nak cari makan.
    Macam Tun kata....ambik yg bodoh.
    Supaya yg cerdik sikit terus jadi ketua.
    Matlamatnyer....senang nak makan.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.