PAS DESAK KERAJAAN KAWAL HARGA BARANG , BUKAN HANYA NAIK BR1M

on Tuesday, September 3, 2013 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments




Ketua Penerangan Pas, Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, dengan meningkatkan pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) bukanlah penyelesaian kepada kenaikan harga barangan.

Katanya, sekiranya BR1M diberi pada kadar maksima RM1,200 untuk setahun, sebulan baru RM100.

"Hanya rakyat tahu betapa kecilnya nilai wang RM100 hari ini terutama apabila harga barangan dinaikkan dengan alasan nilai import meningkat kerana matawang Ringgit Malaysia (RM) mengecil dan kenaikan harga minyak.

"Oleh itu, Pas menyeru kerajaan BN menggunakan kuasa yang ada bagi mengawal kenaikan harga barangan khususnya selepas kenaikan harga minyak yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, semalam," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Semalam, Najib mengumumkan kenaikan harga minyak RON95 dan diesel sebanyak 20 sen bermula tengah malam tadi.

Tambah Tuan Ibrahim, Najib harus mengingati peristiwa kenaikan minyak ke RM2.70 di zaman pemerintahan bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi yang menyebabkan kos barangan dan sara hidup melonjak secara mendadak.

Malah katanya, lonjakkan harga barangan tersebut telah kekal sehingga ini walaupun harga minyak diturunkan ke paras RM1.90.

"Rakyat sanggup bersusah-payah bersama kerajaan kalau kerajaan menunjukkan pembetulan pada sikap borosnya yang keterlaluan.

"Mudah untuk Perdana Menteri berkata inflasi masih terkawal tapi hakikatnya RM sedang jatuh merudum dan ditambah dengan konflik politik Timur Tengah yang tidak stabil.

"Apakah kerajaan BN, terutamanya Perdana Menteri menjamin inflasi boleh dikekalkan pada paras yang selesa dengan keputusannya menaikkan harga minyak?," katanya.

Ujar beliau lagi, selepas PRU13 hingga kini, keadaan ekonomi negara tidak banyak berubah dan langkah meningkat RM masih belum kelihatan.

 Oleh itu katanya, kenaikan harga minyak ini sememangnya tindakan memukul diri sendiri kerana ia bakal melonjakkan inflasi tatkala RM semakin mengecil..


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.