Siapa bakal Ketua Pemuda - KT- MM atau KJ

on Friday, April 4, 2008 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments



Siapa bakal Ketua Pemuda - KT- MM atau KJ
Written by Keris Melayu


Jika dahulu Hishamuddin menjadi teka teki samaada mahu melepaskan jawatan sebagai Ketua Pemuda UMNO , kini telah terang dan nyata Hishamuddin akan melepaskan jawatan berkenaan kerana suka atau tidak beliau terpaksa melepaskan jawatan yang telah terlalu ranum buat beliau dan jika tidak melepaskan takut buah yang ranum akan gugur sendiri.

Kini timbul pula satu teka teki , siapa pula yang mengisi tempat yang dikosongkan. Jika mengikut cara yang sopan , tentulah Naib ketua pemuda UMNO, tetapi di dalam pemuda UMNO ianya tidak begitu . Jawatan ini terbuka untuk di pertandingkan.

Antara yang jelas membayangkan hasrat untuk merebut tempat ini ialah Menteri Besar Selangor yang pada mulanya mahu mencuba lebih jauh tetapi oleh kerana keadaan tidak mengizinkan beliau telah membuat keputusan untuk bertanding sebagai Ketua Pemuda UMNO sahaja.

Khir Toyo sememangnya dikatakan sebagai calon favourite kerana Khir Toyo yang pernah menjadi Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM) sebelum ini dan beliau juga adalah mantan Menteri Besar Selangor yang perlu menangi satu kerusi dalam UMNO untuk melanjutkan perjuangan beliau dalam UMNO.

Mukhriz pula selaku pendatang baru dalam UMNO yang bergantung kekuatan Tun mungkin akan bertanding untuk merebut kerusi Ketua Pemuda UMNO dan Mukhriz sendiri tahu beliau tidak akan boleh menandingi Khir Toyo dan kemungkinan besar akan ada satu persefahaman di mana Mukhriz mungkin akan memberikan laluan untuk bertanding sebagai Naib ketua Pemuda seperti yang pernah di sebut oleh Tun bahawa orang bertatih dahulu untuk sampai ke kemuncak di dalam UMNO ketika menghentam Khairy. Tidak mungkin Tun akan membiarkan anaknya terus menerjah ke kerusi Ketua Pemuda UMNO.

Tentu ramai yang tertunggu akan kedudukkan Khairy dan sehingga berita ini ditulis belum ada mana-mana pengakuan dan keyataan yang dibuat oleh Khairy untuk bertanding atau tidak bertanding kerusi Ketua Pemuda ini. Hanya ada keyataan yang di keluarkan oleh beberapa laman web dan juga akhbar cetak yang mengatakan bahawa Khairy tidak akan bertanding untuk merebut jawatan ketua pemuda UMNO ini tetapi tidak bila di sebut bila dan di mana Khairy membuat keyataan ini.

Khairy mempunyai dua cara yang boleh beliau lakukan , samaada beliau akan mempertahankan jawatan Naib Ketua Pemuda atau bertanding ketua pemuda. Dalam politik , apa juga boleh berlaku. ramai yang tertunggu-tunggu apakah kejutan yang akan di buat oleh anak muda ini. Beliau kelihatan lebih bersabar dari calon-calon yang lain untuk mengumumkan pendirian masing-masing.

Khairy tidak perlu tergesa-gesa untuk mengumumkan pendirian beliau kerana senario politik akan seantiasa berubah dan Khairy tidak perlu memerangkap kan dirinya dengan perangkap-perangkap yang di buat oleh musuh politik beliau untuk menekan beliau mengumumkan pendirian beliau,.

Sememangnya perangkap sedang di buat agar Khairy terjerumus dalam perangkap berkenaan. nampaknya Khairy lebih matang kali ini dan tidak mengumumkan dan mendedahkan strategi beliau. Yang Pasti beliau akan mempertahankan jawatan naib Ketua Pemuda sekiranya beliau tidak mahu bertanding untuk merebut jawatan sebagai Ketua pemuda UMNO.

Lagi lama Khairy mendiamkan diri lagi resah mereka yang sedang memasang perangkap dan silap-silap pemasang perangkap berkenaan akan memasuki perangkap itu sendiri.Ada kemungkinan akan berlaku pakatan secara diam di mana Khairy mungkin memberikan laluan kepada Khir Toyo dan ada kemungkinan juga Khairy akan bertanding untuk merebut jawatan berkenaan.

Tidak semestinya Khir Toyo akan bekerjasama dengan Mukhriz dan tidak mustahil pula Khir Toyo akan bekerjasama dengan Khairy. Apa juga boleh terjadi yang pasti Khairy dan Mukhriz masing-masing sedang membuat percaturan sendiri dan siapa yang lebih bijak akan terselamat. Pastinya tidak akan ada pertandingan 3 penjuru antara mereka.

Bagi Khairy tiada sebab yang boleh menghalang beliau untuk bertanding sebagai Ketua pemuda UMNO Malaysia kerana inilah kayu pengukur untuk beliau mengetahui sejauh mana sokongan pemuda kepadanya. Khairy juga mempunyai ramai pengikut dalam pemuda dan sekiranya beliau memenangi pemilihan ini akan terus melenyapkan spekulasi bahawa Khairy tidak memunyai pengaruh dan pengikut dalam Pemuda UMNO dan ini juga mengesahkan penampilan politik beliau adalah kerana pengaruh beliau sendiri dan tidak lagi dibayang bapa mertuanya.

Dengan kemenangan beliau akan memadamkan desas desus bahawa beliau adalah ahli politik yang berpayung kepada bapa mertuanya kerana pertandingan ini tidak lagi di pengaruhi oleh pengaruh bapa mertuanya.

Kehadiran Mukhriz dalam pertandingan ini hanya untuk membuktikan bahawa beliau juga yang berpayungkan ayahnya mempunyai pengaruh yang kuat untuk membuat perubahan yang diperjuangkan oleh mereka selama ini dan jika kemenangan berpihak kepada beliau bererti pengaruh bapanya masih kuat . Ramai yang berpendapat bahawa kehadiran Mukhriz hanya untuk mengaibkan Khairy dan Pak lah dan jawatan Ketua Pemuda sebenarnya bukanlah matlamat beliau sebenarnya. Kerana Mukhriz bercita-cita lebih tinggi dari itu.

Kita tunggu akan perkembangan selanjutnya


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.