Minyak - Pak Lah tidak mengharapkan rakyat gembira tetapi….

on Thursday, June 5, 2008 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments


Seperti yang telah dijangka kenaikan minyak akan menjadi satu isu yang hangat diperkatakan dan kenaikan harga minyak ini akan menjadi bahan politik yang akan membakar rakyat untuk membenci kerajaan BN.

Kesempatan ini bukan sahaja menjadi bahan oleh pembangkang tetapi ianya juga akan menjadi bahan kepada juak-juak UMNO yang anti kepada Presiden UMNO untuk mendesak agar Perdana Menteri meletakkan jawatan.

Hakikatnya , Pak Lah bukan tidak tahu ini akan berlaku, beliau juga akan menjadi bertambah tidak popular dengan kenaikan harga minyak ini, al-maklumlah, siapa yang suka kerana terpaksa membayar lebih dan berbelanja lebih. Bukan Pak Lah tidak tahu ini akan berlaku dan bukan Pak Lah tidak menjangka isu ini akan membuat beliau bertambah tidak popular. Walaupun perkara ini telah dibincangkan bersama ahli-ahli kabinet yang lain dan telah dipersetujui oleh semua ahli kabinet dan Timbalan Perdana Menteri tetapi Pak Lah juga yang akan menjadi mangsa keadaan ini.

Tidak ada Perdana Menteri atau pemimpin di dunia ini sebenarnya mahu menjadi tidak popular dan di maki hamun serta dicerca, namun apakah Pak Lah punyai pilihan lain. Menjadi popular tetapi dimasa yang panjang rakyat akan merana apabila kerajaan menjadi muflis. Bahana ledakan inflasi dunia tidak dapat dibendung lagi, bukan hanya di Malaysia tetapi diseluruh dunia. Kenaikan harga minyak membuat banyak negara terpaksa menanggung keperitan dan kesusahan.

Melaksanakan dan memberikan kritikan adalah dua perkara yang berbeza kerana melaksanakan adalah satu tanggungjawab yang berat tetapi mengkritik hanyalah satu kerja yang mudah yang tidak bertanggungjawab.

Sememang kita tidak dapat menyalahkan rakyat untuk meluahkan kesalan mereka, sememangnya kita tidak dapat menahan mereka dari melontarkan perasaan tidak puas hati mereka, ini semua telah dijangkakan oleh Perdana Menteri dan pasti beliau langsung tidak mengharapkan rakyat gembira dengan kenaikan ini. Selagi lagi ingin saya nyatakan , apakah Perdana Menteri suka untuk menghadapi situasi ini. Namun suka atau tidak beliau terpaksa melakukan untuk menyelamatkan keadaan yang agak meruncing sebelum ianya tidak dapat diselamatkan lagi. Pak Lah dan Sharir telah bersedia untuk menghadapi rungutan dan ketidakpuasan hati rakyat. Keberanian mereka adalah kerana kebenaran yang perlu kita berikan sedikit penghormatan.

Mengapa kita tidak mahu memberikan sedikit pengorbanan dengan memberikan sedikit sokongan kepada Perdana Menteri untuk memastikan kita tidak akan terus kecundang dalam kemelut krisis ekonomi dunia ini. Mengapa kita tidak cuba memahami akan keadaan ini dari terus menyalahkan beliau.

Bagi rakyat negeri yang dijajah oleh pembangkang , seharusnya mereka tidak perlu risau akan kenaikan harga minyak ini kerana mereka telah dijanjikan oleh parti pembangkang bahawa mereka akan menurunkan harga minyak jika mereka dapat menjadi pemerentah. Anwar Ibrahim mungkin ada formula untuk menurunkan harga minyak kerana beliau lah yang begitu hebat berjanji, kita menang hari ini, esok pagi-pagi klita akan turunkan harga minyak. Inilah masanya sekiranya anda mahu menuntut janji dan menefesto parti pembangkang. Selangor, Perak, Kedah, Pulau Pinang, Kelantan sepatutnya boleh meberikan subsidi kepada rakyat mereka.

Penduduk Permatang Pauh tentu masih terbayang dan rasa nampak poster besar Anwar dengan menunding jari kepada anda dengan ayat tertulis besar, hari kini kita perentah , esok pagi-pagi kita turunkan harga minyak. Apa lagi, tuntutlah!

Tun juga akan membaca sejarah (yang baik-baik saja sewaktu pemerentahan beliau ) dan ini akan dijadikan bandingan agar rakyat terus membenci Perdana Menteri dengan kenaikan harga ini. Shahrir Samad juga akan menjadi mangsa kepada kemelut ini. Beban ini sepatutnya dipikul oleh semua ahli kebinet dan jika semua dapat memainkan peranan mereka memberikan penjelasan yang jelas, pasti Pak Lah tidak akan menanggung bebanan ini sendirian. Pastinya ini adalah peluru berpandu pembangkang yang tidak akan mereka lepaskan.

Terima lah hakikat ini dengan positif dan insyaAllah segalanya akan berakhir dengan kejayaan. (Kami di kpmu juga sudah bersedia untuk menerima segala kritikan dan tidak kepuasan hati pembaca kerana kami juga tahu sememangnya tidak siapa akan bersetuju dengan kenaikan harga ini yang melibatkan kos dan wang ringgit - anda bebas meluahkan perasaan anda diruang komen jika cara ini boleh melegakan hati anda selepas melakukannya).

oleh : OtaiSiber


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.