Kedudukan MB Selangor Goyah, Gerakan Anti Khalid Bermula

on Wednesday, June 25, 2008 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments


Oleh Adnil Mohd

Shah Alam -- Pakatan pembangkang di Selangor yang diterajui pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tan Sri Khalid Ibrahim semakin goyah berikutan isu rasuah yang berlaku di pejabat Menteri Besar berkenaan baru-baru ini.

Ekoran dari laporan serta siasatan Badan Pencegah Rasuah (BPR) telah membawa kepada penggantungan pegawai kanan Menteri Besar, Yahya Sahri.

Keadaan ini telah membuatkan Yahya meletak jawatan atas alasan "hilang keyakinan terhadap kepimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim".

Menurut laporan laman web pembangkang selangor, kira-kira 200 orang penyokong aktivis Parti Keadilan Rakyat, Yahya Shari malam tadi, menyerbu Kediaman Rasmi Menteri Besar Selangor mendesak Tan Sri Khalid meletak jawatan.

Lapor laman web itu lagi pada mulanya kumpulan ini tidak dibenarkan masuk ke kawasan kediaman rasmi. Pintu gerbang dikunci dan beberapa orang Polis kelihatan berlegar menjaga keselamatan kediaman tersebut.

Bagaimanapun sekitar tengah malam kumpulan ini dibenarkan masuk. Menurut sumber, banyak isu yang dibangkit meliputi soal pentadbiran kerajaan negeri yang nyata tidak memuaskan hati mereka.

Malah ada yang secara sinis memperli Tan Sri Khalid dengan berkata, "jika macam ni lebih baik Khir Toyo sahaja jadi MB semula."

Dipercayai beberapa siri perhimpunan anti-Tan Sri Khalid Ibrahim akan terus diadakan bagi mengenakan tekanan ke atas Menteri Besar ini agar melepaskan jawatannya.

Sebelum ini satu perhimpunan yang sama telah diadakan di Gombak Square pada dua malam lepas.

Difahamkan antara punca utama kemarahan penyokong PKR ialah dasar pentadbiran Tan Sri Khalid yang mementingkan kumpulan tertentu sahaja.

Selain itu, ada yang tidak berpuas hati dengan isu projek babi mega dan juga sikap MB yang dikatakan elitis dan jauh dari kalangan penyokong PKR.


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.