Isu gaji pemain -Presiden FAP tak buat apa untuk bantu

on Saturday, June 21, 2008 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments



FAM akan bantu pasukan tenat

Oleh SAYED HESHAM IDRIS

KUALA LUMPUR - Masalah kewangan tenat yang dihadapi oleh beberapa pasukan dalam Liga Malaysia (Liga-M) dijangka reda apabila Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) bakal mengagihkan baki 50 peratus peruntukkan geran tahunan kepada semua pasukan.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad (gambar) berkata, baki separuh daripada peruntukan penuh geran tahunan itu akan dibayar hujung bulan ini.

Menurutnya, jumlah geran tahunan itu berbeza mengikut status liga yang disertai oleh pasukan dalam Liga-M.

Katanya, geran tahunan bagi pasukan dalam Liga Super adalah RM250,000, Liga Perdana RM150,000 manakala Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Polis masing-masing RM100,000.

''FAM akan membayar baki geran tahunan itu pada hujung bulan ini.

''Kita bukan sengaja menahan bayaran penuh geran tahunan tersebut kerana kita menunggu peruntukkan daripada penaja,'' katanya selepas majlis penyerahan tajaan sempena Siri Jelajah Asia 2008 kelab Liga Perdana England (EPL), Chelsea ke Malaysia di sini, semalam.

Sebelum ini Sarawak dibelenggu masalah kewangan serius.

Terbaru skuad Perak dikatakan menghadapi masalah yang sama apabila para pemain tidak bergaji sejak tiga bulan lalu.

Mengenai masalah kewangan skuad 'Seladang' yang mungkin menjejaskan persediaan pasukan itu untuk perlawanan suku akhir Piala AFC, Azzuddin menjelaskan, FAM sedia memberi bantuan.

''FAM akan memberikan bantuan secara spontan mengikut keperluan pasukan Perak,'' katanya.

Skuad Seladang akan menjadi tuan rumah dalam perlawanan pertama suku akhir Piala AFC menentang Safa SC Lebanon di Stadium Perak, Ipoh pada 16 September diikuti perlawanan kedua, 23 September.

Azzuddin turut mendedahkan selain Sarawak dan Perak, terdapat sebuah lagi pasukan yang menghadapi masalah kewangan namun enggan mendedahkannya.

Pasukan itu ialah Pulau Pinang !!!

akhirnya...aku terpaksa bersuara jugak untuk menerangkan keadaan sebenar players dan juga isu FAP.

untuk pengetahuan semua...FAP dah pon dapat bantuan daripada FAM sebanyak "00"K ringgit malaysia. namum begitu, perkara yg paling menyedihkan adalah dimaklumkan bahawa FAP hanya mampu memberikan advance payment sebanyak 1K kepada players dan yg selebihnya untuk membayar hutang fasilitis dan ongkos lain yang sudah lama tertunggak. dengan kata lain, FAP masih lagi belom menyelesaikan masalah gaji players yg hampir masuk 4 bulan, dan secara tidak langsung, moral players yang datang pada masa latihan harian sudah menurun dengan dimaklumkan hanya 8-11 players sahaja yang turun pada masa latihan rutin. dan ada diantara mereka sudah pon bekerja secara sambilan sebagai despatch mahu pon juga sebagai kerani di sesetengah pejabat guaman di sekitar bandaraya georgetown.

Lebih memalukan dan malang lagi apabila sesi perlawanan persahabatan antara kita dgn negeri lain terpaksa dibiayai oleh pihak lawan dan mendapat wang ehsan sebanyak puluh ringgit malaysia kerana sudi hadir untuk perlawanan yang telah diaturkan.

beberapa ahli tertinggi FAP juga telah menyatakan keengganan mereka untuk berkhidmat dan menabur bakti pada FAP lagi gara-gara kemelut yg semakin parah ini.

dan diberitahu juga mengenai status pemain import kita yg. saya rasa agak simpati apabila hanya mampu makan roti dan juga air kosong untuk mengalas perot sblm mati katak di pulau penang. hasrat mereka untuk kembali ke tanah air juga turut terbontot karena masalah kewangan yang membontotkan mereka untuk mendapatkan tiket balik walaupon masih ada kontrak bersama FAP.

kesimpulannya, kerajaan negeri skarang mmg teruk kerana takmo tolong langsung FAP dengan pemberitahuan faks daripada CM untuk FAP berusaha sendiri untuk mencari ongkos pembiayaan dan kebajikan players.

last but not least, *** to fairus n guen eng
!

sumber : forum haria penang.com


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.