PEMUDA UMNO BERI AMARAN KKM JANGAN BUAT LAWAK KELIRUKAN KAKI VAPE

on Friday, November 6, 2015 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 2 Comments





KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan (KKM) cuba mengelirukan komuniti vape dengan terus mencari kesalahan aktiviti itu tanpa kajian atau merujuk cadangan Kabinet untuk mengawal selia industri berkenaan.

Exco Pergerakan Pemuda UMNO Armand Azha Abu Hanifah berkata, Kementerian Kesihatan seharusnya mengeluarkan garis panduan dalam penyediaan cecair perisa vape ini sejak awal sebelum mengeluarkan pelbagai kenyataan mengenai isu vape akhir-akhir ini.

"Bagi saya mereka lebih mencari kesalahan secara terus tanpa membuat kajian serta cadangan Kabinet. Mereka juga menyatakan akan menyerbu premis dan merampas perisa-perisa yang mempunyai kandungan nikotin.

"Persoalannya, sudahkah pihak Kementerian Kesihatan mengeluarkan garis panduan dalam penyediaan cecair perisa vape ini sejak awal? Jawapannya sudah pasti tiada.

"Sepatutnya pihak kementerian di bawah Datuk Seri Dr S.Subramaniam melakukan ujian dan kajian terhadap perisa ini serta memetapkan garis panduan sebelum membuat tindakan kelakar merampas serta mengenakan denda bagi penjual cecair vape ini, KKM jangan buat lawak dalam isu vape," katanya kepada Astro AWANI, di sini hari ini.

Terdahulu, KKM dalam satu kenyataan memberitahu membenarkan penggunaannya nikotin untuk menghasilkan cecair vape akan mendedahkan manusia kepada bahaya.

Kenyataan itu turut mendakwa tindakan Pemuda UMNO yang mencipta persepsi bahawa syarikat gergasi rokok menjadi 'tangan-tangan ghaib' dalam menentukan dasar dan tindakan sebuah kementerian yang terdiri daripada doktor-doktor profesional seperti KKM dalam isu ini adalah tidak patut dan lebih hampir kepada fitnah.

"Tolong hentikan perbuatan ini melainkan anda boleh mendatangkan bukti. Apakah selepas ini Pemuda UMNO akan menuduh pula Majlis Fatwa dan mufti-mufti tunduk kepada syarikat gergasi rokok selepas ini dengan mengambil kira ramai para mufti yang sudah menyuarakan pandangan untuk mengharamkan e-rokok (vape)?" soal kenyataan itu ketika dipetik.

Sementara itu, Armand memberitahu, tindakan Kementerian Kesihatan juga seperti memberi dua darjat berbeza kepada rokok dan vape sendiri.

"Jadi kenapa bila kena pada rokok KKM kata sudah beratus tahun susah nak kawal. Kenapa perlu ada double standard dalam isu kesihatan?
"Adakah KKM mengatakan sebab rokok sudah lama jadi ia sudah menjadi budaya? Ini berdasarkan kajian kesihatan atau kenyataan peribadi?" soalnya.

Sebelum ini, Armand dilaporkan mendakwa Subramaniam seolah-olah mempunyai agenda tersendiri apabila mahu merampas cecair vape yang mempunyai kandungan nikotin melebihi had di dalam setiap botol.

Tegasnya, Subramaniam juga seperti menerima tekanan daripada syarikat rokok dan tembakau yang mahu kerajaan terus mengharamkan penggunaan vape di negara ini.


*** GPB tak hisap vape mahupun rokok sebab ia memudaratkan kesihatan kerana ada kandungan nikotin . 

KKM pun salah juga buat kenyataan Pak Lawak dan flip flop ..sat nak kena cukai la ..senang je nak settle isu vape ...hapuskan nikotin dalam perisa vape dan ia tak diganggu KKM. sedut la perisa nesscafe ,straberry, manggo ,lemon dll banyak mana pun ...





2 Responses

  1. Anonymous says:

    Itu tanda umno is nothing

  2. Anonymous says:

    saya suka bau tembakau cap Nanas brother

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.