NURUL IZZAH DICABAR PUTUS HUBUNGAN JACEL KIRAM

on Monday, November 30, 2015 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments



Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar perlu membuat pengisytiharan terbuka memutuskan hubungan de­ngan kumpulan pengganas Jamalul Kiram III yang menceroboh Lahad Datu, Sabah bagi membersihkan imej parti itu.


Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, pengakuan secara terbuka oleh Nurul Izzah sememangnya perlu memandangkan tindakannya bertemu dengan anak bekas ke­tua kumpulan pengganas tersebut, Jacel Kiram adalah sesuatu yang tidak boleh dipandang ringan.

Beliau berkata, kumpulan tersebut bukan sahaja menceroboh negara malah mengakibatkan banyak nyawa terkorban.
Musa berharap pihak polis terus menjalankan siasatan terperinci kerana perkara tersebut melibatkan keselamatan dan kedaulatan negara.

“Perkara ini memang mencemarkan kedaulatan dan keselamatan negara.

“Sebarang isu yang berkaitan keselamatan perlu diserahkan kepada pihak polis untuk memastikan keselamatan negara terus dijaga,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Baru-baru ini, kerajaan negeri Sabah telah melarang Nurul Izzah dan seorang lagi pemimpin PKR, Tian Chua daripada memasuki negeri tersebut ekoran pertemuan tersebut.

Berikutan itu, terdapat gesaan supaya Nurul Izzah dan PKR membuat pengisytiharan memutuskan hubungan dengan kumpulan tersebut bagi membersihkan imej parti pembangkang itu.

Sementara itu, Pre­siden Persatuan Bekas Polis Malaysia (PBPM), Datuk Dr. Hassan Yusof berkata, pihaknya bertegas mahukan Nurul Izzah tampil secara rasmi untuk meleraikan segala kemusykilan sekiranya tidak mahu terus dianggap sebagai pengkhianat negara.
Katanya, pelbagai kemungkinan boleh berlaku daripada pertemuan tersebut yang pastinya mempunyai agenda tersendiri sama ada untuk pihak PKR mahupun kepada kumpulan pengganas berkenaan.
“Nurul Izzah memang perlu membuat pengisytiharan secara terbuka kerana saya percaya pertemuan itu mempunyai kepentingan kepada diri dan politiknya.
“Jika hanya permohonan maaf dan kenyataan kesal diberikan, kita tidak boleh berkompromi dengan­nya malah tindakan itu boleh dianggap mencemar kedaulatan negara sekali gus memberi ancaman kepada keselamatan negara,” katanya.
Dalam masa sama, bekas Presiden Persatuan Veteran Angkatan Tentera Malaysia (PVATM), Datuk Muhammad Abdul Ghani berkata, sekiranya perkara sedemikian dibiarkan, keadaan yang lebih buruk mungkin boleh berlaku.
“Saya bersetuju jika beliau membuat pengakuan secara terbuka kerana ini sahaja jalan terbaik untuk membuktikan tujuan pertemuan tersebut dibuat.
“Pertemuan itu bukan sahaja memberi implikasi negatif terhadap masyarakat malah menjejaskan kedudukan politik Malaysia di mata pemimpin dunia yang lain,” katanya.
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/nurul-izzah-perlu-isytihar-putus-hubungan-dengan-pengganas-1.163854#sthash.Gs4MgZMj.dpuf


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.