Bangsa Melayu penduduk Asal Tanah Melayu - Siri 2

on Friday, July 16, 2010 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments




Oleh Shahfizal Musa

1.0 BANGI, 13 Julai 2010 – Data arkeologi yang diperolehi di Semenanjung Malaysia dan Sarawak menunjukkan rumpun Melayu adalah penduduk asal bumi Malaysia sejak lebih daripada 40,000 tahun lalu dan bukan berhijrah ke mari dari tanah besar di utara.

2.0 Artifek-arifek seperti seramik yang ditemui di lebih 100 kawasan ekskavasi (excavation sites) yang dijalankan oleh ahli-ahli arkeologi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) menunjukkan bahawa artifek itu adalah berbentuk tempatan dan bukan dibawa masuk dari luar.

3.0 Antara tempat ekskavasi tersebut ialah Pulau Kalumpang dan Beruas di Perak; Kota Johor lama, Kota Seluyut, Kota Sayong Pinang dan Muar di Johor; Kota Melaka in Melaka; Kota Lukut di Negeri Sembilan dan beberapa tapak di Tasik Kenyir di Terengganu.

4.0 Selain itu, penemuan tengkorak manusia di Gua Niah, Sarawak oleh Kurator Museum Sarawak, Tom Harrison dan isterinya Barbara dalam tahun 1958 menunjukkan rumpun Melayu sudah wujud di Malaysia seawal 40,000 tahun yang lalu.

5.0 Secara langsung, penemuan di Gua Niah dan kajian-kajian yang dijalankan oleh ahli arkelogi UKM menolak teori dipercayai ramai bahawa Melayu di Semenanjung adalah pendatang dari tanah besar di utara. Teori migrasi ini dikemukakan Heine-Geldern dan penyelidik dari Pemikiran Vienna ( Vienna School of Thought ) yang dikemukakan dalam tahun 1930an.

6.0 Teori itu timbul berikutan dengan penemuan kapak batu di Malaysia yang dikatakan mempunyai ciri-ciri yang sama dengan kapak batu yang digunakan di sebelah utara tanah besar Asia bagi membuktikan bahawa orang Melayu telah berpindah dari kawasan utara tanah besar Cina itu kemari.

7.0 Prof Nik Hassan Shuhaimi bertanya: “Adakah hanya kerana kapak batu ditemui di Malaysia orang Melayu telah berpindah dari utara ke selatan di Malaysia. Tidak terfikirkah mereka bahawa orang Melayu waktu itu juga boleh membuat kapak batu?”


8.0 Beliau berkata demikian dalam kertas kerjanya bertajuk ‘Tiga Puluh Lapan Tahun Arkeologi di Universiti Kebangsaan Malaysia’ di Seminar Penanda Arasan Penyelidikan Arkelogi di UKM pada 12-13 Julai, 2010, di Bangi.

9.0 Beliau berkata penyelidikan arkelogi di UKM sejak tahun 1980an telah menemui data baru tentang asal usul kerajaan Melayu tertua di Malaysia iaitu Kataha atau Kedah Tua. Data baru ini diperolehi daripada tapak arkelogi Sungai Mas, Kedah.

10.0 Beliau juga menyatakan isu penting dalam zaman kerajaan awal/zaman klasik ialah proses Indianisasi. Berdasarkan kajian yang dibuat di UKM proses Indianisasi itu boleh ditukar kepada proses pembumiputraan kebudayaan India, kata Prof Nik Hassan.

11.0 Kebudayaan India yang ada di Alam Melayu bukan dibawa melalui proses penaklukan tetapi dijemput oleh masyarakat tempatan dan disesuaikan dengan kebudayaan tempatan.

12.0 Naib Canselor Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Tan Sri Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin ketika merasmikan seminar itu pada 12 Julai, berkata UKM telah melahirkan lebih 1,000 orang graduan dalam bidang arkelogi yang kebanyakanya kini terlibat dalam bidang ini di seluruh Malaysia.

13.0 Beliau berkata dalam usia 40 tahun UKM, para pakar arkeloginya yang diketuai oleh Prof Nik Hassan Shuhaimi telah membuahkan hasil yang bermakna kepada sejarah negara dan memartabatkan warisan Kerajaan Melayu di Alam Melayu.

(sumber;http://pkukmweb.ukm.my/news/index.php?option=com_content&view=article&id=386%3Aarcheological-research-the-malay-stock-are-the-original-inhabitants-of-malaysia-since-more-40000-years-ago&catid=66%3Acurrent-research-news&Itemid=54〈=ms)


Komen PB

Apabila timbul isu kaum pendatang dulu, puak2 yang pernah dijadikan anak emas oleh British ketika menjajah The Land Of Promise cukup marah sehingga mereka cuba mengubah sejarah mengatakan orang-orang Melayu juga bukan pribumi dan juga golongan pendatang sama ada dari Yunnan atau dari lain tempat seperti Jawa . Mereka bermurah hati pula mempertahankan Orang Asli dan Jakun yang sekian lama hidup dengan orang-orang Melayu beribu tahun yang silam dengan mengatakan kaum-kaum inilah yang layak dikatakan pribumi.

Sesungguhnya suku kaum Orang Asli,Jakun,Senoi,Temiar, dan lain-lain mempunyai hubungan rapat dengan orang-orang Melayu laksana adik beradik.Mereka ini sudah hidup beribu-ribu tahun dahulu dengan bangsa Melayu,malah bangsa Melayu walaupun mempunyai empayar yang hebat seperti Kedah , Kesultanan Melaka tidak pula pernah menganggu mereka hidup atau membakar perkampungan pribumi ini .

Malah ketika UMNO hendak ditubuhkan oleh Dato Onn Jaafar yang menghimpunkan seluruh persatuan2 Melayu serta kaum pribumi di Tanah Melayu , ketua2 kaum orang Asli ini hadir dan mereka mengharapkan kepada bangsa yang dinamakan Melayu ini boleh melindungi mereka .

Orang Melayu dan Orang Asli sebenarnya adalah dari rumpun yang sama melalui istilahnya Malayo-Polynesian. Hatta kaum-kaum pribumi di Kepulauan Pasifik ,Hawaii atau kaum Maori sekalipun , kita yakin mereka juga akan mengaku nenek moyang mereka adalah berasal dari para pelaut Melayu yang gigih berlayar suatu ketika dahulu . Bangsa Melayu adalah satu bangsa yang hebat dan pelaut yang berani . Kalau tidak bagaimana pakar arkeologi Japan menjumpai sebuah keris Melayu yang tidak reput di sebuah piramid lama di dasar laut Okinawa . Malah kalau tidak kerana pelaut Melayu yang digelar Henrique menyambung pelayaran Ferdinand Magellan dari Filipina ke Sepanyol , maka pelaut terkenal inipun tidak boleh menjadi manusia pertama mengelilingi dunia dengan kapal laut .

Bahasa orang Melayu dan Orang Asli juga dikelompok dalam bahasa yang sama iaitu dikenali Austronesian . MELAYU SEBENARNYA ADALAH SATU BANGSA YANG BESAR DI NUSANTARA . Di dalamnya terdapat beratus-ratus etnik dan bahasa . Malah Tom Pires iaitu penulis berbangsa Portugis dalam bukunya Suma Oriental mendakwa terdapat 84 bahasan yang pertuturkan sehari di pelabuhan Melaka .


Mengapa para pengembara Eropah memanggil gugusan kepulauan di garisan Khatulistiwa ini yang jumlahnya beratus-ratus dengan Malay Archipelago yang mengandungi lapan buah laut termasuk Sulu dan Celebes,merupakan SISTEM KEPULAUAN TERBESAR DI DUNIA serta menganjur dari kira-kira 20° utara garis lintang ke kira-kira 10° selatan garis lintang.

Ia terdiri daripada New Guinea,pulau kedua terbesar di dunia;pulau-pulau Filipina;Kepulauan Sunda,yang mana termasuk Sumatera,Jawa,Sulawesi,Borneo,Bali,dan Timor; the Moluccas (Maluku);dan beratus-ratus lagi pulau-pulau kecil.New Guinea, Borneo, and Sumatera adalah tiga daripada 6 pulau terbesar dunia dan Jawa adalah pulau yang paling padat penduduknya di dunia.Kawasan yang dinamakan Malay Archipelago ini . klik di sini


Tetapi ada blogger penjilat tegar Pakatan seperti Tulang Reput ini menulis Bangsa Melayu sepatutnya sudah pupus dek kerana dia begitu benci kepada parti yang mempejuangkan orang Melayu seperti UMNO . Penulisan menunjukkan bahawa beliau cetek ilmu pengetahuan mengenai sejarah ketamadunan bangsa Melayu . Adakah dengan menyatakan bangsa Melayu sudah pupus di Riau kerana sudah tiada lagi bangsa Melayu di situ ?? Lupakah beliau Riau adalah salah sebuah kawasan rumpun Nusantara atau lebih mudah Malay Archipelago


PB ada membaca hari ini artikel rencana di Utusan iaitu dari seorang pakar motivasi yang menempelak beberapa pelajar bukan Melayu denga hujah yang baik kepada mereka yang cuba mengubah fakta sejarah tamadun bangsa Melayu . klik di sini

Cukup dangkal pelajar2 bukan Melayu ini berhujah menyatakan orang Melayu di zaman kesulatanan Melaka adalah masyarakat tertutup dan ketinggalan dalam pelbagai bidang.
Beliau mendakwa, Melaka maju hanya disebabkan kehadiran pedagang Cina dan India. Jika kedua-dua bangsa tidak membantu, orang Melayu Melaka akan terus berada dalam keadaan daif dan tidak bertamadun. Di bawah ini PB sertakan hujah dari anak Melayu yang berani pertahankan maruah bangsanya ..


Tersentak saya dengan dakwaan tersebut. Saya bertanya jika Melaka tidak maju mana mungkin, pelabuhan Melaka yang dikendalikan oleh orang Melayu Melaka didatangi oleh pedagang-pedagang dari seluruh pelusuk dunia? Seperti yang ditulis sejarawan Portugis, Tome Pires di dalam bukunya Suma Oriental, antara negara yang datang berdagang di Melaka selain Portugis ialah Kaherah, Mekah, Aden, Malindi, Ormuz, Parsi, Rom, Turki, Turkomans, Armenia, Gujarat, Malabar, Klings, Ceylon, Bengala, Arakan, Pegu, Siam, Patani, Kambodia, Champa, China, Brunei, Lucoes, Laue, Banka, Linga, Banda, Bima, Timor, Madura, Jawa, Sunda, Palembang, Jambi, Tongkal, Indragiri, Minangkabau, Siak, Arqua, Aru, Bata,Tomjano, Pase, Pedir, Maldives dan banyak lagi.

Di dalam buku berkenaan juga mencatatkan terdapat 84 bahasa yang dipertuturkan sehari di pelabuhan Melaka, tetapi jika tidak tahu berbahasa Melayu mereka tidak dibenarkan berdagang. Ini menunjukkan sistem pentadbiran Melaka diterima pakai oleh masyarakat pedagang ketika itu.

Maknanya, pedagang Cina dan India sama peranannya seperti pedagang negara lain, cuma pedagang Cina dan India diberikan sedikit keistimewaan berbanding yang lain. Ini kerana berdasarkan sejarah, Melaka telah menjalinkan hubungan diplomatik dengan China dan maharaja Ming telah memperakui Melaka sebagai sebuah negara di bawah naungannya.

Berdasarkan hubungan itu, orang Melayu Melaka telah 'mempelawa' orang Cina untuk bersama-sama memajukan ekonomi Melaka. Manakala India, antaranya berdasarkan pengembangan agama Islam dan percayanya orang Melayu ketika itu, turut meletakkan orang India di dalam sistem pentadbiran Istana Melaka. Mulia sungguh hati orang Melayu!

Adakah dengan alasan ini, bermakna orang Melayu tidak 'cerdik' dalam mengurus ekonomi dan pentadbiran negara, atau orang Melayu sebenarnya 'mengajar' pedagang-pedagang asing bagaimana untuk menjadi seorang pedagang dan pentadbir yang cemerlang termasuk kepada pedagang Cina dan India.

Cuba lihat kenyataan Damio de Geos di dalam bukunya Bibilotheca de Classicos Portuguezes, bab 1, m.s 117, perenggan 14; "Bandar Melaka terletak di tepi lautan Siam, di muara sebatang sungai yang kecil. Ia merentangi sepanjang pesisir pantai dan sempit. Terdapat dusun yang sangat subur dan air tawar yang begitu banyak. Sumber-sumber bekalan dibawa dari luar."

Begitu juga dalam Bab 1, m.s 117, Perenggan 13, Damio de Geos mencatatkan bahawa Melaka dikenali sebagai bandar yang terkaya di dunia memandangkan bahawa pedagang-pedagang yang menduduki bandar tersebut adalah sangat kaya.

Kekayaan mereka dinilai dari segi jumlah emas yang dimilikinya. Emas ditukar dalam bahar - satu bahar adalah sama dengan 4 quintaes (satu quintaes adalah sama dengan 100 kilogram). Terdapat pedagang di Melaka yang memiliki emas dan permata antara 10 hingga 12 bahar"

Jika dikaji kenyataan di atas, ia menyatakan bahawa Melaka dikenali sebagai bandar yang terkaya di dunia. Tiada perkataan 'antara' diletakkan. Ini bermakna Melaka adalah negara yang terkaya di dunia ketika itu, mengatasi negara-negara maju di Eropah. Tidak cerdikkah orang Melayu?

Damio de Geos, turut menyatakan "Terdapat rumah-rumah berbatu yang kelihatan indah dan terdapat istana-istana yang indah."

Juga seperti mana yang dikatakan oleh M.B. Lewis, pensyarah Bahasa Melayu Universiti London dalam A Handbook of Malay Script dicetak pada tahun 1954.

"Kalakian maka datang sebuah kapal Feringgi dari Goa maka ia berniaga di Melaka. Maka dilihat oleh Feringgi itu negeri Melaka terlalu baiknya dan bandarnya pun terlalu ramai,"

Secara logik apabila Melaka maju, bermakna orang Melayu ketika itu bukan sahaja bangsa yang kaya malahan bijak dari segi pentadbiran, ekonomi termasuklah hubungan antarabangsa. Itu sebab wujudnya Hukum Kanun Melaka dan Undang-Undang Laut Melaka.

Persoalannya, apabila ada dakwaan menyatakan bahawa orang Melayu tidak mampu berdikari tanpa bantuan orang bukan Melayu dari segi ekonomi, pendidikan mahupun pentadbiran, sejarah membuktikan sebaliknya. Adakah penanya berkenaan cuba memanipulasi fakta sejarah, supaya berpihak kepadanya?

Dilihat masa era penjajahan yang bermula pada 24 Ogos 1511 iaitu Portugis, Belanda, Inggeris dan Jepun, sistem atau ketamadunan Bangsa Melayu telah dimusnahkan. Dalam tempoh 446 tahun dijajah, siapa sebenarnya yang mendapat manfaat daripada penjajahan tersebut? Adakah orang Melayu atau bukan Melayu yang menerima 'laba' daripada penjajah?

Apabila dihujah sedemikian, para peserta berkata, mereka tidak tahu. Mereka tidak diajar di sekolah. Apa yang diajar sekarang? Pelik! Saya memperoleh fakta ini semua di dalam buku sejarah yang dibaca di peringkat sekolah, cuma saya kembangkan untuk mendapatkan fakta tambahan bagi mengesahkan apa yang sebenarnya berlaku.


Apa punca berlaku perkara ini ?? Puncanya cukup mudah apabila sejarah bangsa sendiri orang Melayu takut untuk dibincangkan secara ilmiah kerana boleh timbul isu perkauman seperti isu Ketuanan Melayu !! Malah sekarang ini golongan muda Melayu cakap kalau tak ada bangsa lain dalam negara kita tidak boleh maju kerana Melayu selalu dimomokan dengan sikap malas dan PHD . Adakah mereka sudah buta sejarah asal usul nenek moyang yang dahulu hebat , kaya raya dan mempunyai empayar kerajaan yang besar ?? Orang sepertilah sebenarnya mengkhianati perjuangan nenek moyang mereka yang terkorban demi mempertahankan kewujudan bangsa iaitu bangsa Melayu. Fikir-fikirkan la ..

sejarahmelayu.blogspot.com


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.