..

..

3 Nahas Udara Dalam Tempoh 8 Bulan, Nasib Baik Jokowi Bukan PM Malaysia

on Tuesday, August 18, 2015 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments




KITA semua bersedih dan bersimpati dengan negara jiran Indonesia yang baru-baru ini ditimpa dengan satu lagi kemalangan udara melibatkan pesawat Trigana Air di Papua New Guinea.  Ini adalah kali ketiga dalam tempoh 8 bulan kemalangan udara seumpamanya berlaku di Indonesia melibatkan ratusan nyawa yang terkorban.
Disember lepas satu kemalangan melibatkan pesawat Air Asia Indonesia di Surabaya, diikuti dengan pesawat tentera Hercules di Medan.  Sekalipun Hercules adalah pesawat tentera tapi pesawat itu turut dinaiki orang awam berikutan tindakan angkatan tentera negara terbabit yang mengenakan caj kepada orang awam yang nak menggunakan pesawat itu.
Bagaimanapun yang penting disini, di saat artikel ini ditulis penulis masih belum terserempak dengan mana-mana manusia di Indonesia sana yang mengaitkan kejadian ini dengan Presiden mereka, Joko Widodo (Jokowi) yang baru mengambil alih kuasa kurang setahun yang lalu.
Sekalipun kemalangan udara bukanlah suatu yang asing di Indonesia (tak semacam kita disini) tapi 3 kejadian sekaligus dalam tempoh hanya 8 bulan adalah sesuatu yang jarang-jarang berlaku dalam sejarah negara tersebut.
Penulis yakin, lain halnya kalau perkara sama berlaku di Malaysia.  Minda sesetengah pengguna media sosial negara ini yang rosak teruk, pasti akan mengaitkan kejadian ini dengan Perdana Menteri kalau ia berlaku disini pada frekueni seperti itu.
Nampak disitu rakyat Indonesia lebih matang berfikir berbanding dengan segelintir orang di Malaysia, silap-silapegangan agama mereka pun.  Sebab itu mereka tidak mengaitkan kejadian ini dengan Jokowi  atau bagaimana keadaan akan berbeza kalau Prabowo Subianto yang menang hari tu.
Kalau kat Malaysia jangan.
Sebab itu mana yang terlibat harus berasa malu dengan rakyat Indonesia yang lebih matang serta berlapang dada bila nahas seperti ini berlaku di negara mereka, sekalipun mereka ramai menjadi imigrant di negara kita.
Ikut logik, rakyat negara penyedia peluang pekerjaan seperti kita, sepatutnya lebih matang dari rakyat Indonesia, tapi lain pulak yang berlaku. -mykmu-


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.