ADAKAH BUBAR PARLIMEN DIUMUMKAN PETANG INI ?

on Friday, February 28, 2020 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments



Kenyataan Tun M kelmarin  agak mengejutkan iaitu sidang khas Parlimen minggu depan diadakan bagi memilih PM.

Diketika semua Rakyat lebih tertumpu kepada keputusan dari Istana Negara , PM Interim dilihat seolah olah mendahului Istana.

Adakah Tun M semakin terdesak ?

 Jika dilihat tindak tanduknya  memang jelas malah secara tiba tiba setuju kalau Tan Sri Muhyiddin dicalonkan PM  gabungan baru.

Adakah Tun u turn mahu  kembali terima kerjasama dengan Umno seperti Langkah Sheraton sebelum ini  dan mengetepikan politik dendamnya demi negara ?

Muafakat Nasional mahukan penyelesaian krisis politik ini melalui PRU15 manakala Tun M mahu kekal berkuasa melalui unity goverment dan kini mahu meletakkan TS Muhyiddin calon PM pulak .




1. Ini kerana saya telah membaca berita sebelumnya yg Majlis Raja-Raja Melayu akan bersidang di Istana Negara esok berkaitan kemelut politik negara.

2. Berdasarkan kenyataan Tun M bahawa YDPA tidak menemui mana-mana ahli parlimen yg mempunyai majoriti mudah untuk dilantik sbgi PM maka satu sidang khas pada 2 Mac 2020, isnin depan akan diadakan bagi memilih PM.

3. Kenyataan Tun M ini sebenarnya bercanggah dengan Perkara 43(2)(a), (4) dan Perkara 55 (1)&(2) Perlembagaan Persekutuan dan keputusan Mahkamah Persekutuan di dalam kes DS Ir Hj Mohammad Nizar Jamaluddin v DS Zambry Abdul Kadir; Peguam Negara (Pencelah) [2012] 6 MLRA 259.

4. Peruntukan2 Perlembagaan di atas memberikan kuasa kepada YDPA utk terus membubarkan Parlimen apabila tiada mana2 ahli parlimen yg mempunyai majoriti mudah untuk dilantik sbgi PM. Ini sangat jelas.

5. Malah Mahkamah Persekutuan di dalam kes yg dinyatakan di atas telah memutuskan:

Persoalan sokongan majoriti mudah ke atas mana2 ahli Dewan Undangan Negeri (di dalam kes ini Ahli Parlimen) boleh ditentukan di Istana dan tidak semestinya di Dewan Undangan Negeri (di dlm kes ini Dewan Rakyat).

6. Maka setelah YDPA menentukan tiada mana2 ahli Parlimen mempunyai sokongan majoriti mudah di Istana Negara dengan menemui seorang demi seorang ahli Parlimen TIADA LAGI KEPERLUAN di sisi undang2 utk satu persidangan khas Dewan Rakyat bagi tujuan itu.

7. Majlis Raja-Raja belum lagi bersidang esok maka tindakan mengeluarkan kenyataan sebegini adalah tidak wajar sama sekali.

Adnan Seman
Peguam


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.