KHAIRY SOKONG PENDIRIAN TPM , BELIA TAK MINAT KERJA SEKTOR LADANG & PEMBINAAN @Zahid_Hamidi

on Monday, February 15, 2016 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments



Isu angka 1.5 juta tenaga asing Bangladesh  terus menjadi isu hangat dan pendirian TPM DS Zahid Hamidi hari ini  bahawa belia Malaysia tidak berminat kerja sektor ladang dan binaan memang tepat. 

Malah ia turut disokong oleh  Menteri Belia sendiri YB Khairy Jamaluddin  yang menerangkan mengapa tenaga kerja asing diperlukan terutama sektor pembinaan .

Jika gaji buruh tinggi dengan menggunakan pekerja tempatan maka harga rumah pun akan lebih tinggi . 

Tweet KJ turut disokong pengikutnya yang bersetuju bahawa kerja di supermaket pun rakyat kita tak nak apatah lagi kerja di sektor pembinaan . 








Isu 1.5 juta pekerja Bangladesh…jangan salahkan saya,kata TPM Zahid



Melihat kepada berjuta jumlah pekerja asing yang ada permit dan tanpa izin yang sudah ada di negara ini memang ada pihak yang kecut perut mengenangkan keputusan kerajaan nak benarkan bawa masuk 1.5 juta dari Bangladesh.
Ada yang kata boleh ‘ banjir’ Malaysia dibuatnya.
Tidak kurang yang desak kerajaan timbang semula keputusan itu.
Soalnya apakah kerajaan pakai hentam main semberono nak luluskan kemasukan pekerja asing serentak seramai itu?
Lojik akal kata tak mungkin kerajaan tidak fikir masak-masak hal itu.
Ini disahkan melalui penjelasan Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi sebagai mengulas isu berkenaan Sabtu.
Kerajaan memutuskan benar baw amasuk 1.5 juta pekerja Bangladesh secara berperingkat selama tiga tahun.
Bercakap kepada wartawan selepas satu majlis di Shah Alam,beliau meminta rakyat tidak salahkan kerajaan sebaliknya memahami isu sebenar disebalik keputusan berkenaan.
Kata Zahid soal kemasukan 1.5 juta pekerja Bangladesh itu diluluskan atas permintaan para majikan sendiri yang mungkin gulong tikar kerana tiada tenaga kerja…dan bukan atas kehendak kerajaan atau kerana nak kutip levi.
Majikan-majikan kata syarikat mereka tidak boleh berfungsi tanpa tenaga kerja yang mencukupi.
Katanya kerajaan mendengar permintaan para majikan dan hendak memenuhi keperluan mereka saja.
“Jangan salahkan saya,jangan salahkan kerajaan,jangan salahkan Kementerian Dalam Negeri,jangan salahkan Kementerian Sumber Manusia,”katanya.
Timbalan Perdana Menteri kata ini kerana rakyat Malaysia tidak mahu berkerja dalam sektor dimana pekerja Bangladesh kerja.
Beliau bertanya ,“Berapa ramai yang mahu kerja dalam sector perladangan.Bedrapa ramai yang nak kerja dibawah panas dan hujan dalam sektor pembinaan.Berapa ramai nak kerja dalam keadaan kotir,bahaya dan sulit ..tak ada.”
Zahid juga nafi kerajaan hendak hadkan peluang kerja kepada rakyat negara ini menerusi keputusan ambil pelkerja Bangladesh itu.- 13/2/2016





Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.