BLOGGER SPIN KENYATAAN KPN BOLEH TIMBUL KEKELIRUAN MASYARAKAT ISU KESELAMATAN

on Tuesday, January 5, 2016 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments



Tindakan beberapa pemilik blog dan pengguna internet yang memutarbelitkan kenyataan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkaitan isu mempertahankan diri dari perompak atau penceroboh menimbulkan kekeliruan dalam masyarakat terutama dalam isu keselamatan.

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Segamat, Bastien Onn berkata, ia sekali gus menimbulkan persepsi buruk masyarakat terhadap polis yang tidak boleh diterima akal.

“Ini kerana Khalid digambarkan tidak sensitif kepada keselamatan masyarakat dan seolah-olah memberi kenyataan yang tidak boleh diterima akal.

“Ia juga menyebabkan kekeliruan dan salah faham masyarakat terhadap langkah keselamatan yang perlu diambil jika berdepan situasi yang tidak diingini ini.

“Kekeliruan yang timbul boleh menyebabkan ketakutan di kalangan rakyat dalam hal keselamatan untuk bertindak mempertahankan diri. Kesan ketakutan ini akan menggambarkan kelemahan kerajaan sedia ada melindungi rakyat,” katanya kepada Astro AWANI di sini hari ini.

Sebelum ini, Khalid dilaporkan berkata, terdapat peruntukan di bawah Seksyen 99 Kanun Keseksaan berkenaan ‘mempertahankan diri’.

Walau bagaimanapun, menurut Khalid, pemakaiannya terhad kepada batasan yang digariskan dalam peruntukan tersebut.

Oleh itu tegas Bastien, tindakan tidak bertanggungjawab pemilik blog dan pengguna internet ini dari segi politik dilihat mempunyai niat yang tidak baik untuk menggambarkan kelemahan kerajaan.

“Pengguna internet juga dinasihatkan untuk membaca keseluruhan sesuatu artikel terlebih dahulu sebelum membuat kesimpulan berbanding membaca tajuk sahaja.

“Ini kerana tindakan pemilik blog yang gemar menggunakan tajuk yang hebat tetapi tidak seiring dengan isi bertujuan mengejar populariti untuk menarik perhatian pembaca. Tindakan menggunakan tajuk yang tidak bertepatan dengan artikel ini juga dilihat sebagai suatu yang tidak boleh diterima dan menyalahi etika penulisan.

“Keadaan menjadi lebih teruk lagi apabila beberapa kes lama yang seakan-akan berkaitan turut diungkit semula oleh mereka yang bertindak seolah-olah pakar undang-undang dan keselamatan dengan niat untuk memburukkan pihak berkuasa,” jelasnya.

Ujarnya lagi, kebijaksanaan pengguna internet dituntut agar mengkaji kes-kes yang ditimbulkan sebelum menerima dan berkongsi artikel yang berkenaan di laman blog atau Facebook masing-masing.

“Pembaca seharusnya terlebih dahulu memahami fakta bahawa lelaki tersebut belum lagi disabitkan bersalah kerana beliau belum lagi dibicarakan.

“Apabila dibicarakan kelak, lelaki tersebut dapat memberi fakta dan juga versi yang jelas samada sememangnya beliau mempertahankan diri semasa insiden berlaku atau tidak.

“Masyarakat seharusnya bijak menggunakan teknologi untuk memahami undang-undang yang sememangnya telah lama ada dan diguna pakai di Malaysia," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Bastien menjelaskan, Jabatan Peguam Negara dan Majlis Peguam selaku dua badan berkaitan undang-undang yang paling hampir dengan masyarakat sepatutnya memainkan peranan untuk bersama-sama meleraikan kekeliruan di kalangan masyarakat.

"Sepatutnya kedua-dua badan berada di barisan hadapan dalam menjadi agen menegakkan kebenaran kepada rakyat Malaysia dengan menerangkan peruntukan undang-undang yang berkaitan.

"Tindakan menyelamatkan diri dengan tidak mengeluarkan sebarang kenyataan menggambarkan mereka bukanlah suatu badan profesional yang mementingkan kebenaran," jelasnya.
Sebelum ini, Majlis Peguam dilaporkan mengeluarkan kenyataan bahawa mereka tidak sedar berkenaan kes berkenaan.

Tegas Bastien, tindakan itu menunjukkan seolah-olah Majlis Peguam mengamalkan dasar 'pilih bulu' dalam menangani sesuatu isu tanpa mengutamakan kepentingan masyarakat.

"Badan ini sepatutnya mengamalkan pendekatan yang adil serta meletakkan keselamatan dan kesejahteraan masyarakat sebagai keutamaan dalam memberi perkhidmatan.

"Rakyat berada di dalam keadaan ketakutan dan keliru kerana tanpa penjelasan, sudah pasti yang tergambar adalah undang-undang yang ada menyebelahi pesalah dan bukannya mangsa.

"Justeru itu, kami meminta agar Jabatan Peguam Negara dan Majlis Peguam tampil untuk menerangkan dan memberi penjelasan agar rakyat lebih faham tentang undang-undang di negara ini," jelasnya.


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.