KENAPA HARGA MINYAK RON95 NAIK SEDANGKAN HARGA MINYAK DUNIA TURUN ??

on Thursday, July 2, 2015 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 4 Comments




Sebab ramai yang tanya kenapa harga RON95 naik sedangkan harga minyak mentah Brent turun bulan Jun saya akan terangkan ringkas kenapa harga RON95 naik 10 sen untuk bulan Julai.

Sebelum itu mari lakukan fact check betul ke harga Brent turun pada bulan Jun? Untuk lebih tepat dan sesuai dengan Automatic Pricing Mechanism yang digunapakai kerajan bagi menentukan harga minyak, kita gunakan harga purata bulanan dan bukan harga pada hari terakhir hujung bulan. 

Sumber: EIA
Harga purata Brent crude pada bulan Mei adalah US$64.07/barrel manakala harga purata pada bulan Jun adalah US$63.96/barrel. Ini bermakna harga purata pada bulan Jun adalah lebih rendah sedikit berbanding bulan Mei. Sekali pandang sepatutnya harga RON95 kekal pada bulan Jun bukannya naik sebab harga purata Brent turun sedikit atau flattish berbanding bulan Mei.

Brent crude adalah minyak mentah yang belum diproses. Selepas diproses menjadi gasoline (petrol) dan diesel harga perlu ditukar kepada Ringgit Malaysia untuk mengira harga akhir RON95. Penanda aras harga RON95 adalah MOPS95. Harga MOPS95 sensitif terhadap pergerakan harga Brent. Jika harga Brent naik harga MOPS95 akan naik dan juga sebaliknya. (klik gambar untuk paparan lebih besar)

Harga Bulan Mei 2015
Harga Bulan Jun 2015
Harga purata MOPS95 pada bulan Mei adalah US$83.960/barrel dan pada bulan Jun adalah US$83.650. Akan tetapi kadar tukaran matawang purata USD/MYR pula meningkat dari 3.599 pada bulan Mei kepada 3.739 pada bulan Jun. Ini bermakna Ringgit jatuh berbanding US Dollar dalam tempoh Mei sehingga Jun.

Apabila ditukarkan kepada Ringgit dan ditambah dengan kos APM yang ditetapkan Kementerian Kewangan harga purata RON95 pada bulan Mei adalah RM2.21/liter manakala pada bulan Jun adalah RM2.29/liter. Jadi faktor yang menyebabkan harga purata RON95 naik pada bulan Jun berbanding Mei adalah disebabkan Ringgit yang melemah berbanding US Dollar walaupun harga Brent dan harga refined product MOPS95 menurun sedikit.

Selain daripada itu harga RON95 yang sepatutnya naik pada bulan April dan Mei tidak dinaikkan oleh kerajaan atas sebab faktor yang kita sendiri boleh faham iaitu GST pada bulan April dan pilihanraya kecil Rompin dan Permatang Pauh pada bulan Mei. Pada bulan Jun pula harga RON95 sepatutnya naik 25 sen tetapi kerajaan hanya menaikkan harga sebanyak 10 sen. 

Sekiranya kerajaan menaikkan harga RON95 pada harga APM pada bulan April, Mei dan Jun, harga RON95 boleh dikekalkan untuk bulan Julai. RON95 patut dinaikkan 25 sen pada bulan Julai tetapi kerajaan sekali lagi menaikkan sebanyak 10 sen. Ini bermakna harga runcit RON95 iaitu RM2.15 masih lagi rendah berbanding harga sebenar (APM). 

Harga Minyak Sepanjang Jun 2015
Dengan itu dijangka bulan depan harga RON95 akan naik lagi (mungkin 10 sen), melainkan harga Brent turun mendadak sepanjang bulan Julai di mana harga MOPS95 akan juga turun mendadak. 

Kesimpulannya:
  1. Harga purata Brent menurun pada Jun berbanding Mei.
  2. Ringgit yang jatuh berbanding USD menyebabkan harga refined product meningkat pada Jun berbanding Mei.
  3. Harga RON95 yang sepatutnya dinaikkan pada April dan Mei tidak dinaikkan, dan sepatutnya naik 25 sen hanya dinaikkan 10 sen pada Jun menjadikan harga RON95 lebih rendah dari harga sebenar dan masih disubsidi.


4 Responses

  1. Anonymous says:

    Good bye BN.. thank you..

  2. Anonymous says:

    Bye bye BN.. thanks... the trust is gone.

  3. Anonymous says:

    Najib cakap patut harga minyak naik bulan lepas lagi tapi masa tu 1MDB tengah panas kena hold dulu le. Ni lepas mamat mt saleh tu dh kena tangkap boleh le naikkan harga.

  4. Unknown says:

    Letih org kmpung nk faham..

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.