..

..
Archive for May 2011

default

Lagi tinggalkan DAP , kini giliran Melayu di Kinrara pulak sertai UMNO

on Tuesday, May 31, 2011 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 4 Comments



Baru semalam 807 ahli DAP dari kaum India di  Seberang Perai telah keluar parti dengan sertai MIC, kali ini giliran Cawangan Melayu DAP pertama Lembah Kinrara di Selangor seramai 64 orang  keluar dari parti chauvinis Cina ini. 


Jika ahli partitnya  sendiri yang sudah sedar akan sikap sebenar parti mereka yang hanya mempejuangkan satu kaum saja , buat apa lagi rakyat di luar sana  terutama  pengundi atas pagar sokong lagi parti  seperti ini . 


Itu pun ada lagi juak-juak PAS di PP masih lagi dok puja pemimpin DAP ini seperti Guan Eng  kononnya baik dan setaraf dengan Khalifah Umar Abd Aziz . 


Kesedaran yang timbul dalam diri kamilah yang menyebabkan kami rasa bertanggungjawab untuk kembali bersama perjuangan UMNO, kerana kami juga satu ketika dulu merupakan ahli UMNO, namun kerana kesilapan yang kecil ketika itu, kami membawa perpecahan kepada UMNO di kawasan kami.

Kami sedar, dan kami bersepakat untuk keluar DAP. UMNO tu bukan tak elok, yang tak elok itu adalah diri kita sendiri. Kita yang tak sokong dengan elok, yang akhirnya orang pandang serong dan buruk pada UMNO atas kesilapan yang kita sebagai ahli sendiri yang buat,” ujarnya selepas menyerahkan 64 borang permohonan kepada Datuk Ahmad Maslan, petang tadi.
PKR memang wujud di kawasan Lembah Kinrara, namun keputusan meninggalkan UMNO dan menubuhkan cawangan DAP Melayu yang pertama dibuat pada tahun 2009 kerana beliau tidak yakin dan percaya kepada perjuangan PKR di kawasan tersebut, manakala PAS memang tidak ada di kawasan tersebut.
”Ketika itu, kita memang tengok DAP pada zahir sahajalah. Cara mereka memikat kita ketika itu memang eloklah. Kalau ada apa-apa yang kita cakap pun ketika itu, dia dengar. Tapi sekarang ini, kalau kita nak minta bantuan pun, lepas tapis, tapis.
Sekarang ini bila mereka dah menang lama, dah semakin kuat, kita pun dia dah tak pandang lagi. Sehubungan dengan itu, buat umat Melayu yang masih bersama DAP ini, agar berfikirlah kembali asas perjuangan kita, agar kita tidak mengkhianati anak bangsa kita di masa depan atas kesilapan yang kita lakukan pada hari ini,” ujarnya.

default

Konsert MTV World Stage : Bantahan Pemuda PAS seperti anjing menyalak bukit

by Generasi Pejuang Bangsa
 - 3 Comments



Apa yang Pemuda PAS ini dok melalak  dan kecewa ni ? Hang pa tu bukan lagi pembangkang  woi .. tetapi telah menjadi pemerintah kerajaan negeri.  


Adakah PAS sudah tak ada  kuasa walaupun pemimpin mereka  seperti Hassan Ali  menjadi Exco Selangor bagi mempengaruhi kerajaan negeri  membatalkan konsert MTV ini ? Mungkin PAS kena tanya kepada Ronnie Liu dan Teresa Kok terlebih dahulu samada setuju untuk batalkan konsert ini .


Daripada kenyataan Pemuda PAS ini  mereka tahu konsert ini bertentangan  dengan Enakmen Kawalan Hiburan Selangor , tetapi mengapa kerajaan negeri masih lagi degil dan tidak membantalkan konsert ini ? Adakah penganjur konsert itu dari geng  kroni -kroni DAP ? 


Kesimpulannya , PAs tiada kuasa  untuk suarakan pandangan mereka dalam Pakatan dan ini terbukti di negeri Selangor dalam isu konsert MTV ini . Suara mereka diibarakan seperti anjing menyalak bukit ..









default

PANAS ! Lagi fakta berapi tentang kenaikan tarif elektrik

by Generasi Pejuang Bangsa
 - 2 Comments





Bila PB baca blog member  Pisau.net ... memang dalam tikaman pisau dia tu kepada puak-puak  yang dok melalak pasal kenaikan tarif elektrik  segala benda yang naik harga dalam negara ini disalahkan BN . 


Yang Kerajaan DAP kenakan surcaj bil air di P.Pinang yang membebankan rakyatnya tak ada sapa pun bising .Nanti PB akan dedahkan keluhan rakyat tentang surcaj DAP ini kaut duit rakyat . 





oleh: Pisau.net

Bila sebut saja barang naik semua marah kat BN,tak kiralah barang apa pun dari beras hinggalah kepada gas .Kontol Anwar naik tutuh jantan betina pun pakatan marah kat BN.

Hebat jugak BN boleh kawal harga minyak diseluruh dunia. Jalan penyelesaian yang diambil tidak menaikkan harga RON95 melegakan seluruh rakyat di negara ini tetapi menaikkan kemarahan haprak pakatan kerana tidak berupaya bermain isu ini untuk membangkitkan kemarahan rakyat.


Kurang seminggu kemudian pengumuman dibuat oleh Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui penyelarasan tarif baru. Peluang ini diambil oleh haprak pakatan yang sememangnya bebal berfikir untuk menyerang apa saja yang ada didepan mereka.


Siapa pun tak sebut selama ini kerajaan memberi elektrik percuma kepada rakyat,Kerajaan terus memberi bekalan elektrik percuma kepada pengguna yang bil elektriknya di bawah RM20. Kerajaan dijangka menanggung kos RM122 juta setahun untuk membiayai bekalan percuma ini.

Siapa yang dapat? Rakyat miskin!


Bayangkan kalau Guan Eng yang bagi percuma kepada rakyat,sudah pasti seluruh negara di kempennya dia berjaya menyalakan lampu diseluruh pelusok dengar memberi secara percuma.Malangnya kerajaan yang ada sekarang ini bukan jenis populis. Tak ada Seekor pun juak haprak pakatan sebut tentang hal ini kerana mereka semua berduit berada.


Yang marah semua ni adalah golongan berada depan rumah paling kurang kereta 2 buah,rumah paling kurang ada 1 hingga 2 buah aircond,LCD,komputer,golongan ini billnya lebih dari RM77,selebihnya naik dari 0.07sen hingga RM30 tapi rokok isap jugak,kereta modified jugak,pasang ekzos,sport rim,tinted cermin macam macam la,kat anak anak beli Play Station jugak.Kalau bill elektrik terlebih itupun kalau guna banyaklah."Rakyat" marah pasal terpaksa tambah belanja "RM1" sehari.


Ada yang memberi alasan,inilah sebahagian punca kenaikan harga barang,jawapannya mudah sepertimana harga gula naik,takkanlah gula naik sekilo 20sen ,segelas teh tarik pun boleh naik sampai 20-30 sen walhal gula yang digunakan tak sampai beberapa gram. Samalah dengan elektrik,kalau pekilang dan peruncit naikkan harga barangan atas alasan tarif elektrik naik memang celakalah diaorang ni.


Pelbagai alasan dan hujah,berkokok sana sini kerana mereka ada jalan penyelesaian,berkokok memang mudah daripada nak bertelur yang mengeluarkan hasil.


Pada TNB memang mudah bercakap sebab mereka hanya berkira tentang ringgit dan sen,mereka hanya berkira tentang untung tahun ini berapa billion yang boleh dicapai.Untung banyak banyak tapi tak dikembalikan pada rakyat buat apa?


Memanglah siapa pun tak setuju dengan kenaikan tarif ini ,Pisau pun tak bersetuju, sedikit sebanyak memang membebankan rakyat.Tapi itu bukan alasan untuk kita memperbodohkan diri sendiri hingga gagal berfikir. Juak haprak pakatan kerjanya hanya menyalahkan lawan dan menghasut rakyat,sebaliknya gagal untuk mendidik dan menyedarkan rakyat siapakah dalang disebalik kenaikkan harga barang.


Pisau juga setuju apabila perjanjian IPP harus dikaji semula ,kita tidak tahu apa yang termaktub didalam perjanjian IPP memandangkan yang mula mula sebut tentang perkara ini adalah Anwar,apa yang keluar dari mulut beliau sebenarnya 1 pun tak boleh percaya,justeru perjanjian ini harus didedahkan dan dikaji semula agar tidak dimanipulasi oleh haprak pakatan.Sebahagian IPP yang dibina adalah kroni kroni Anwar semasa beliau menjadi menteri kewangan,sebab itulah beliau berani mencabar kerajaan.


Pokok pangkalnya kerajaan BN tidak populis,mengadai kepentingan politik demi kepentingan negara agar tidak menjadi popular dalam membuat keputusan penting demi kepentingan rakyat.

default

PKR dapat kursus dari IRI agen CIA ?

by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments







Pembabitan PKR dengan Yahudi dari AS  kini semakin terdedah bila mana parti  ini sedang asyik menjadi alat kepada sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) asing, Institut Antarabangsa Republikan (IRI) yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS) bagi menyemai demokrasi ala 'Uncle Sam' di negara ini.


Apabila ia didedahkan sendiri oleh Utusan hari ini , adakah PKR dan AMK  berani untuk jawab balik  perkara ini ? 



Sumber dalaman PKR memberitahu, IRI didakwa mula berjinak-jinak dengan PKR (dulu Parti Keadilan Nasional) sejak 1998 lagi tetapi penglibatan langsung 'wakil' AS itu hanya bermula selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim dibebaskan dari penjara pada 2004.

Katanya, segala aktiviti parti didakwa akan dipantau dan dimaklumkan terus kepada IRI cawangan Asia Tenggara yang terletak di Bangkok, Thailand, bagi memudahkan sebarang operasi diselaraskan secara terancang dan sulit.

"Kebiasaannya IRI menyalur bantuan kewangan dua kali setahun. Dana tersebut didakwa bagi melatih jentera parti terutamanya untuk menimbulkan kebencian rakyat kepada kerajaan dan salah satu cara, dengan menolak dasar afirmatif serta menjanjikan hak sama rata.


"Ini kerana IRI berpendapat, kebencian orang bukan Melayu adalah kerana dasar afirmatif dan jika isu ini dieksploitasi dengan berkesan, ia bakal mewujudkan suasana panas antara kaum, sekali gus memberi keuntungan politik kepada pembangkang," kata sumber itu di sini, hari ini.

Menurut sumber itu lagi, dalam pemukiman PKR di Port Dickson baru-baru ini juga, wakil daripada IRI didakwa hadir memberi ceramah mengenai bagaimana parti tersebut perlu bergerak bagi menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 yang dijangka berlangsung pada bila-bila masa.





Malah sebelum ini blogger Pisau.net telah mendedahkan bahawa baru-baru ini PKR P.Pinang telah menerima satu latihan kursus menghadapai pilihanraya oleh IRI di Hotel Sunway di Sbrg Jaya . Sehingga hari ini PKR P.Pinang ( Mansor )   atau  AMK  ( Syed  Mikael ) tidak berani menafikan perkara ini . 




Dakwaan Anwar sebagai agen CIA,pengkhianat negara dilihat oleh penyokong pakatan,orang kampung dan rakyat marhain sebagai satu tuduhan yang keterlaluan. Namun sanggupkah anda menerima kenyataan dan realiti sebenar sebahagian besar yang jumud telah terpengaruh dengan permainan politik Anwar dan kini sudah tergolong menjadi perkakas CIA dan Yahudi untuk memusnahkan negara ini?


Artikel ini disertakan bukti video kaitan dan peranan CIA didalam pakatan rakyat.




Kelmarin 24/5/2011 bertempat di Hotel Sunway,Seberang Jaya satu latihan dianjurkan oleh The International Republican Institute atau lebih dikenali sebagai IRI.


Ramai kalangan ahli PKR yang hadir kononnya berasa teruja mendapat latihan mengenai pilihanraya daripada Amerika.Namun Pisau percaya mereka tidak sedar bahawa mereka menjadi perkakas dan alat Anwar bersama CIA dan Yahudi .

IRI berperanan memberi bantuan dana, pemantauan pilihanraya,kajian sikap,strategi kempen pilihanraya,latihan kepada ahli-ahli parti dan pelbagai bantuan lain termasuk manipulasi isu pilihanraya.



Siapa IRI ini dan kaitan dengan CIA dan  Anwar Ibrahim ?  KLIK DI SINI 


Apa yang PB boleh katakan di sini .. patut la dasyat teori konspirasi , harga barang naik , Ketuanan Melayu ke Ketuanan Rakyat  oleh  PKR ni  sebab depa dah  dapat tajaan dan latihan  dari Yahudi dan CIA   untuk jatuhkan kerajaan BN diketuai Tok Najib dengan menimbulkan kebencian rakyat kepada kerajaan .


Setakat orang UMNO ini  yang berkursus KPTO saja mana boleh lawan dengan kursus Yahudi dan CIA..haha  Kena dengar pulak  dengan penceramah made in UMNO dan   PKR hebat dengan Made In US  lagi ..haha


Malah duit juga pun masyuk jutaaan ringgit lagi dari NGO Yahudi ini . .. Nak tanya juga  halal ke haram duit tajaan Yahudi tu puak PKR ini makan ? 


Nik Aziz mungkin cakap halal kot sebab dia pernah cakap kawan dengan syaitan pun tak pa asalkan menang ..Kalau setakat duit jutaan ringgit dari syaitan  untuk menang ..no problem punya bro ...


p/s  :  patut la Prmtg Pauh payah UMNO  nak menang sebab PKR dapat kursus dari Yahudi....haha




default

Mesti Baca ! Fakta mengenai kenaikan tarif elektrik .

by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments








Bila PB menbaca tentang fakta tentang kenaikan tarif elektrik ini , baru kita faham secara rasionalnya tentang kenaikan ini .  Tadi semasa di kantin di office pun PB sempat sembang dengan rakan sekerja , dan PB jelaskan  bahawa tiada kenaikan kepada yang pakai kurang 200kwj  sebulan. 


Baru mereka faham sebab ini hanya kepada pengguna yang mengguna lebih tenaga elektrik. Ikuti fakta yang PB petika dari blogger elit tersohot Blog MIM tentang fakta kenaik tarif elektrik .










Jika merujuk kepada kenyataan TNB : Pengguna Domestik / Kediaman:


- Tiada kenaikan tarif bagi penggunaan bulanan sebanyak 200kWj dan ke bawah (Lifeline Band). Kadar ini masih dikekalkan pada paras subsidi 21.8 sen/kWj sejak tahun 1997 lagi.


- Pengguna dengan penggunaan 300kWj sebulan dan ke bawah tidak akan mengalami kenaikan tarif.


- Dengan ini, tiada kenaikan tarif kepada 75% pengguna kediaman(4.4 juta pengguna);


- Tiada kenaikan tarif kepada Jaluran Penggunaan Asas (Lifeline Band) (3.3 juta pengguna)


- Tiada kenaikan tarif kepada jaluran 201 - 300kWj (1.1 juta pengguna)


Jika merujuk kepada statistik-statistik di atas, isu kenaikan tarif elektrik sepatutnya dapat diterima oleh rakyat. Persoalannya, apakah rakyat peduli sama ada TNB terpaksa menanggung kenaikan operating yang berdasarkan kepada kenaikan bahan api seperti gas dan arang batu?


Inilah persoalan asas yang perlu difikirkan apabila kita membincangkan tentang kenaikan tarif elektrik oleh TNB.






TNB menyumbang 55% daripada total kapasiti industri melalui aset logi termal dan 3 skim hydroelektrik utama di Semenanjung Malaysia. Dan mereka akan menaikkan harga purata tarif elektrik akan meningkat sebanyak 7.12 peratus atau pun 2.23 sen kilowatt sejam (kWj) kepada 33.54 sen/kWj daripada 31.31 sen/kWj berkuat kuasa 1 Jun.

Alasan yang diberi ialah kenaikan harga gas daripada RM10.70/mmBTU kepada RM13.70/mmBTU berkuat kuasa 1 Jun. Begitu juga harga arang batu yang dikatakan meningkat sebanyak US$35.

1. Apakah TNB tidak membeli dan mempunyai simpanan gas dan arang batu untuk penjanaan sebelum 1 Jun 2011?

2. Jika ada, di manakah rasionalnya tarif dinaikkan jika TNB masih mempunyai simpanan gas yang dibeli dengan harga lama?

3. MiM juga ingin bertanya, apakah TNB masih menghantar bil melalui pos?

Jika ya, MiM berpendapat bahawa TNB dapat mengurangkan kos operating jika TNB menggunapakai cara lama mereka iaitu menghantar bil direct terus oleh pembaca meter yang datang ke rumah atau premis.

Dengan cara ini, TNB tidak perlu lagi membayar kos untuk mengpos bil-bil elektrik.


4. Jika merujuk kepada laporan akhbar, TNB tidak menyebutkan tentang satu isu besar yang dihadapi oleh syarikat tersebut iaitu kekurangan bekalan gas. MiM tidak faham kenapa tetapi bekalan gas yang tidak menentu dan tidak mencukupi merupakan salah satu faktor yang sangat dirisaukan oleh TNB.

Malah, pengeluaran elektrik oleh penjana kuasa yang menggunakan gas telah jatuh dengan signifikan sebanyak 20.4% pada 2nd suku jika di bandingkan dengan 1st suku FY2011.



5. Bagaimana pula dengan status 3 loji bakar dengan keupayaaan berjumlah 4,950 MW yang dikendalikan oleh syarikat jana bebas (IPP) yang juga dimiliki TNB?

Apakah loji tersebut tidak menikmati harga bahan bakar yang lebih rendah daripada harga semasa?



Walaubagaimana pun, isu kenaikan tarif elektrik sudah pasti akan dijadikan peluru untuk menghentam kerajaan BN. Persoalannya,


Apakah pemegang-pemegang saham ini peduli jika BN diburuk-burukkan dan dihentam oleh parti pembangkang? Apakah mereka akan simpati jika BN kalah PRU13 nanti?

Apa pun, MiM berharap agar penerangan diberikan secukup-cukupnya oleh pihak kerajaan kepada rakyat. Jangan hanya mengharapkan media perdana sahaja sama seperti isu-isu kontroversi lain yang menyentap hati rakyat.

Begitu juga dengan pemantauan harga-harga barang keperluan rakyat yang mungkin akan dinaikkan oleh peniaga-peniaga yang tidak bertanggungjawab mengeksploitasikan isu tarif baru ini.









BILAKAH tarif elektrik yang baru akan berkuat kuasa?

Tarif elektrik yang baru akan berkuat kuasa mulai 1 Jun 2011. Semasa tempoh peralihan, iaitu dalam bulan pertama kadar tarif baru berkuat kuasa, bil elektrik akan dikira berdasarkan kaedah prorata. Dengan kata lain, penggunaan elektrik sebelum tarikh kuat kuasa akan dikira berdasarkan kadar tarif lama manakala penggunaan elektrik selepas tarikh kuat kuasa adalah berdasarkan kadar tarif yang baru.

Berapakah kenaikan tarif elektrik pada semakan tarif kali ini?Kadar tarif purata akan meningkat sebanyak 7.12 peratus.

Kenaikan ini disebabkan oleh:

Kenaikan purata 5.12 peratus disebabkan peningkatan harga gas asli kepada sektor tenaga sebanyak 28 peratus daripada RM10.70/mmBTU kepada RM13.70/mmBTU)

Kenaikan purata sebanyak 2.0 peratus bagi menampung sebahagian daripada kenaikan kos pembekalan elektrik sejak semakan tarif asas yang kali terakhir dilaksanakan pada Jun 2006

Pakej ulangkaji tarif ini juga merangkumi kadar dan diskaun tambahan seperti berikut:
Diskaun 10 peratus ke atas bil elektrik bulanan yang sedang dinikmati sekolah dan institusi pengajian tinggi Kerajaan, rumah ibadat dan badan kebajikan yang berdaftar dengan Kerajaan dikekalkan. Diskaun 10 peratus ini juga akan diberikan kepada institusi pengajian yang ditaja sebahagiannya oleh Kerajaan.

Pengguna Thermal Energy Storage (TES) akan menikmati kadar diskaun lebih tinggi untuk penggunaan dalam tempoh luar puncak.

Pengurangan kadar Firm Standby untuk Co-generators bagi menggalakkan inisiatif Teknologi Hijau, Kecekapan Tenaga (Energy Efficiency) dan Demand Side Management (DSM).
Syarikat rawatan air, pengagihan air dan pembentungan akan dikategorikan di bawah Tarif Perindustrian.

Sejajar dengan Akta Tenaga Boleh Baharu yang telah diluluskan pada April 2011, Kerajaan akan mengenakan 1 peratus bagi Feed-in-Tariff (FiT) untuk Dana Tenaga Boleh Baharu (RE) yang akan berkuat kuasa mulai 1 September 2011. Dana itu akan digunakan untuk promosi dan pembangunan projek dan inisiatif berhubung Tenaga Boleh Baharu. Dana ini akan diuruskan oleh Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (Sustainable Energy Development Authority, SEDA) di bawah Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air.

Berapakah purata kenaikan bil tarif elektrik yang dialami oleh setiap segmen pengguna?

Pengguna Perindustrian akan mengalami kenaikan purata sebanyak 8.35 peratus (dalam lingkungan 6.2 peratus sehingga sekitar 10 peratus).
Pengguna Perdagangan akan mengalami kenaikan purata sebanyak 8.35 peratus (dalam lingkungan 6.2 peratus sehingga sekitar 8.35 peratus).
Pengguna Domestik/Kediaman dengan penggunaan bulanan tidak melebihi 200kWj tidak akan mengalami sebarang kenaikan tarif. Pengguna Domestik/Kediaman dalam jaluran ini akan terus menikmati kadar subsidi 21.8 sen/kWj.
Pengguna dengan penggunaan 300kWj sebulan dan ke bawah tidak akan mengalami kenaikan tarif


Dengan ini, tiada kenaikan tarif kepada 75 peratus pengguna (4.4 juta pengguna):
Tiada kenaikan tarif kepada Jaluran Penggunaan Asas (Lifeline Band) (3.3 juta pengguna)
Tiada kenaikan tarif kepada jaluran 201 – 300kWj (1.1 juta pengguna)


Apakah impak terhadap pengguna Jaluran Penggunaan Asas (Lifeline Band)?

Jaluran Penggunaan Asas (Lifeline Band) dikekalkan pada 200kWj sebulan.
Pengguna Domestik/Kediaman dalam jaluran 1 hingga 200kWj sebulan tidak pernah mengalami sebarang kenaikan tarif elektrik semasa semakan-semakan tarif sejak tahun 1997 lagi. Kira-kira 3.3 juta isi rumah akan terus menikmati kadar subsidi pada 21.8 sen/kWj. Jumlah isi rumah ini meliputi kesemua 200,000 isi rumah miskin (pendapatan tidak melebihi RM750 sebulan).

Apakah rasional utama kenaikan tarif kali ini?


Kenaikan tarif elektrik pada kali ini sebahagian besarnya adalah disebabkan oleh kenaikan harga gas asli kepada sektor tenaga daripada RM10.70/mmBTU kepada RM13.70/mmBTU mulai berkuat kuasa 1 Jun 2011.
Kenaikan harga gas asli ini adalah selari dengan keputusan Kerajaan berhubung mekanisme penetapan harga gas asli yang mana harga gas asli disemak secara berkala berpandukan kepada trend harga pasaran semasa.

Memandangkan 50 peratus daripada campuran kos bahan api (fuel cost mix) untuk pembekalan elektrik adalah daripada gas asli (TK2010), pertambahan kos bahan api disebabkan oleh semakan harga gas ini menyumbang kepada kenaikan tarif elektrik pengguna.

Salah satu komponen utama lain dalam kos bahan api TNB ialah kos arang batu ( 48.3 peratus daripada campuran kos bahan api pada TK2010).

TNB hanya mendapat balik sebahagian daripada kos pembelian arang batu kerana semakan tarif kali ini masih berdasarkan kepada harga arang batu pada USD85/tan CIF (CV5500 kcal/kg) (sebagaimana harga yang digunapakai semasa semakan tarif pada Mac 2009) walaupun harga purata arang batu bagi enam bulan pertama TK2011 adalah USD100/tan CIF dan pada ketika ini harga arang batu adalah sekitar USD 120/tan CIF.

Nota: CIF: Cost, Insurance & Freight

Ketika pengumuman keputusan kewangan baru-baru ini, TNB telah mencatatkan keuntungan. Mengapakah TNB masih memerlukan semakan tarif asas?
Kali terakhir semakan tarif asas dibuat ialah pada Jun 2006. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kos pembekalan elektrik mengalami peningkatan terutama disebabkan kos yang di luar kawalan termasuklah kos modal, peralatan dan bahan, inflasi, kos pertukaran wang asing dan kos pembangunan infrastruktur pembekalan elektrik.

Pada ketika ini, pulangan (Return on Ratebase, RoRB) TNB adalah jauh lebih rendah daripada kos modalnya (Weighted Average Cost of Capital, WACC) dan dijangka akan terus merosot sekiranya tarif asas semasa dikekalkan. Semakan tarif asas diperlukan untuk memastikan supaya Industri Pembekalan Elektrik di Malaysia terus berdaya maju.

Pinjaman TNB pada masa kini adalah tinggi sekitar RM21.3 bilion pada 2010. TNB juga memerlukan perbelanjaan modal sekitar RM4 bilion hingga RM5 bilion setahun untuk pembangunan infrastruktur pembekalan elektrik pada masa hadapan.

Adakah Kerajaan akan terus memberikan rebat elektrik kepada pengguna Domestik/Kediaman yang menggunakan elektrik kurang daripada RM20 (bersamaan dengan 91.7 kWj) sebulan?

Rebat daripada Kerajaan kepada pengguna Domestik/Kediaman yang menggunakan elektrik sehingga RM20 sebulan akan dikekalkan sehingga 31 Disember 2011.

Mengapa TNB masih menggunakan arang batu sedangkan harga arang batu terus meningkat?

Di bawah Polisi 5- Bahan Api Kerajaan, TNB perlu mempelbagaikan sumber bahan api dan ini termasuklah dengan menggunakan arang batu sebagai salah satu opsyen. Ini adalah untuk mengurangkan kebergantungan TNB kepada gas asli kerana sumber itu semakin menyusut. Di samping itu, polisi untuk mempelbagaikan sumber bahan api adalah bagi menjamin keselamatan bekalan tenaga jangka panjang untuk negara.
Keputusan Kerajaan untuk membina loji janakuasa berasaskan arang batu telah dibuat pada awal 1980-an yang pada ketika itu harga arang baru adalah lebih rendah. Walau bagaimanapun peningkatan permintaan komoditi sejak akhir-akhir ini telah menyaksikan peningkatan harga komoditi (arang batu dan lain-lain) sehingga ke paras yang tinggi.

Mengapa TNB tidak mempertimbangkan opsyen penjanaan tenaga yang lain seperti solar, angin dan biomass?

TNB telah menjana elektrik daripada sumber bersih seperti hidro, hidro mini dan sisa-sisa buangan. Di antara projek tenaga boleh baharu (RE) utama yang bakal dilaksanakan kelak ialah projek hidro Hulu Terengganu dan Ulu Jelai dan juga loji janakuasa berasaskan biomass yang dibangunkan dengan kerjasama Felda dan juga projek pilot solar PV berkapasiti 5MW di Putrajaya.
Walau bagaimanapun, penjanaan elektrik daripada sumber RE adalah lebih mahal (iaitu tidak berdaya saing) berbanding dengan sumber konvensional terutama bagi penjanaan elektrik berskala besar. Selain daripada itu, teknologi terkini RE hanya membolehkan penjanaan tenaga dalam kapasiti dan skala yang terhad.
Adalah dijangkakan bahawa pelaksanaan mekanisme Feed-in-Tariff (FiT) kelak akan membantu perkembangan dan pembangunan penjanaan elektrik daripada sumber RE di Malaysia.

Bagaimana saya boleh menjimatkan bil elektrik?

TNB menggalakkan para pengguna untuk menggunakan elektrik secara cekap. Sebagai contoh, pengguna boleh menggunakan lampu dan peralatan elektrik yang lebih cekap tenaga. Peralatan yang berkadaran kuasa tinggi seperti pemanas, penghawa dingin dan motor industri haruslah digunakan secara berhemah untuk menjimatkan tenaga. Pengguna juga disarankan untuk bertukar kepada peralatan-peralatan yang mempunyai kecekapan tenaga yang tinggi.

Adakah TNB akan terus memberi diskaun kepada badan-badan kebajikan?

TNB akan terus memberikan diskaun sebanyak 10 peratus kepada sekolah-sekolah Kerajaan, institusi-institusi pengajian tinggi Kerajaan, rumah-rumah ibadat dan institusi-institusi kebajikan yang berdaftar dengan Kerajaan. Di samping itu, diskaun sebanyak 10 peratus ini akan turut ditawarkan kepada institusi-institusi pengajian yang ditaja sebahagiannya oleh Kerajaan.

Mengapakah pengguna Tarif Industri Khas (TIK) mengalami peningkatan yang sedikit lebih tinggi berbanding pengguna Perindustrian biasa?

Ini selaras dengan hasrat Kerajaan untuk mengurangkan pemberian subsidi kepada industri secara berperingkat-peringkat. Walaupun dengan peningkatan kadar tarif yang sedikit lebih tinggi ini, pengguna TIK akan terus menikmati kadar tarif diskaun yang lebih rendah jika dibandingkan dengan pengguna Perindustrian biasa. Perbandingan tarif Perindustrian di negara serantau menunjukkan bahawa tarif Perindustrian TNB yang baru ini masih lagi kompetitif.

Saya adalah seorang pengguna Co-generator. Bagaimanakah tarif baru ini memberi kesan kepada saya?

Untuk tarif elektrik yang baru ini, kadar baru dikenakan untuk caj Top-Up dan caj Standby. Perbezaan utama dalam tarif baru ini ialah tiada lagi caj-caj Firm dan Non-Firm untuk Standby sebaliknya hanya satu caj Standby sahaja akan dikenakan.

Kadar Standby yang baru (seperti 1 Jun 2011) akan dikenakan kepada pengguna-pengguna berikut:

Semua Co-generator yang baru; dan
Co-generator sedia ada yang berhasrat untuk bertukar kepada kadar Standby yang baru ini.

Bagi Co-generator sedia ada yang ingin mengekalkan kadar Standby (Firm dan Non-Firm) seperti sebelum ini, mereka akan dikenakan kadar Standby (Firm dan Non-Firm) sebagaimana sebelum ini bersama-sama dengan kadar Top-Up yang baru (bermula 1hb Jun 2011).

Apakah Feed-in-Tariff?

Feed-in-Tariff (FiT) akan diperkenalkan untuk mempromosi pembangunan Tenaga Boleh Baharu (RE) di Malaysia berkuatkuasa 1 September 2011.
Kutipan FiT akan digunakan untuk membiayai Dana RE yang akan diuruskan oleh Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (Sustainable Energy Development Authority, SEDA) di bawah Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air. SEDA adalah badan yang bertanggungjawab untuk mengurus dan menyelia hal berkaitan RE dan FiT di Malaysia.

Dana RE itu akan digunapakai untuk merangka kadar-kadar FiT yang cukup menarik untuk menggalakkan syarikat dan pihak individu melabur dalam penjanaan daripada Sumber Tenaga Boleh Baharu. Walau bagaimanapun, FiT bukanlah bertujuan untuk membolehkan pemaju-pemaju RE mengaut keuntungan berlebihan. Ia sebaliknya adalah untuk mengatasi halangan-halangan pasaran supaya rakyat boleh bersama-sama Kerajaan menyumbang kepada penjanaan tenaga hijau, dalam masa yang sama dapat menjamin tahap keselamatan pembekalan elektrik negara di samping menjana peluang ekonomi baru.

Apakah tujuan pelaksanaan FiT?

Pada ketika ini, penjanaan elektrik daripada sumber RE adalah sangat mahal dan tidak kompetitif berbanding loji janakuasa berkapasiti besar yang menggunakan sumber konvesional bahan api fosil. Kos per unit yang lebih tinggi ini menyebabkan pelaburan dalam RE tidak menarik minat para pelabur dan utiliti elektrik.

Pelaksanaan FiT bertujuan menggalakkan pertumbuhan RE di Malaysia. Kutipan FiT ini akan digunakan untuk memberi subsidi perbezaan harga antara kadar tarif premium dengan harga jualan seunit elektrik yang pada ketika ini dinikmati oleh pemaju-pemaju RE di bawah program REPPA (harga jualan maksimum pada 21 sen/kWj).

Mekanisme FiT telah dilaksanakan dengan jayanya di negara-negara seperti Jerman dan Sepanyol dan telah dikenal pasti sebagai pemangkin utama kepada pertumbuhan RE di negara-negara tersebut.

Apakah itu mekanisme Pelepasan Kos Bahan Api (Fuel Cost Pass-Through, FCPT)?


Kerajaan akan memperkenalkan mekanisme Pelepasan Kos Bahan Api (Fuel Cost Pass-Through, FCPT) bagi sektor pembekalan elektrik.

Mekanisme FCPT membolehkan utiliti elektrik memindahkan kos bahan api untuk penjanaan elektrik yang disebabkan oleh ketidaktentuan harga bahan api (gas asli dan arang batu) kepada para pengguna dengan menaikkan atau menurunkan tarif elektrik. Pertambahan kos bahan api disebabkan oleh kenaikan harga bahan api akan menyebabkan tarif elektrik meningkat. Sebaliknya penurunan/penjimatan dalam kos bahan api akan dipulangkan kembali kepada para pengguna dengan pengurangan tariff elektrik. Mekanisme ini telah digunapakai oleh utiliti-utiliti di banyak negara seperti Singapura, Thailand, Filipina, Jepun, USA (contohnya Florida) dan Eropah.
Mekanisme FCPT akan dilaksanakan setiap enam (6) bulan sekali selari dengan kajian semula harga gas asli setiap enam (6) bulan yang mana turut mengambil kira harga pasaran arang batu dan minyak semasa.

Bagaimanakah tarif elektrik yang baru ini dapat menggalakkan lagi Teknologi Hijau?

Pengguna Thermal Energy Storage (TES) ditawarkan kadar diskaun yang lebih tinggi untuk penggunaan elektrik luar puncak (kadar diskaun meningkat daripada 1.5 sen/kWj kepada 3.5 sen/kWj).
Selain daripada itu, kadar Firm Standby untuk Co-generator dikurangkan bagi menggalakkan inisiatif-inisiatif penggunaan Teknologi Hijau, Kecekapan Tenaga (Energy Efficiency, EE) dan Demand Side Management (DSM). Pengurangan kadar Firm Standby adalah daripada RM25/kW sebulan kepada RM12/kW sebulan (bagi pepasangan Co-generator Voltan Tinggi) dan RM14/kW sebulan (bagi pepasangan Co-generator Voltan Sederhana).

default

Pentas Pemuda UMNO rempuh kubu kuat PAS di Bkt Mertajam

by Generasi Pejuang Bangsa
 - 1 Comment




Ahad lepas telah diadakan ceramah Pentas Pemuda oleh Pemuda UMNO Bahagian Bukit Mertajam di sebuah kubu kuat PAS iaitu Kg Baru , Alma .  Bukan senang mahu bikin satu ceramah UMNO di kawasan mereka kerana takut tiada orang kampung  akan hadir . 


Tetapi pada malam itu ia  membuktikan sebaliknya di mana  2 khemah dipasang dipenuhi orang kampung  sehinggakan kerusi yang diperuntukkan pun tidak cukup.  Ini membuktikan kehadiran 200 orang penduduk di kampung di situ ke ceramah anjuran Pemuda ini telah   memberi satu signal perubahan besar orang Melayu di situ untuk  kembali  menyokong UMNO .


Dengan adanya ceramah isu-isu semasa di Pentas Pemuda  ini telah memberi penerangan yang jelas kepada rakyat tentang bahawa selama ini mereka telah ditipu oleh Pakatan Rakyat terutama kerajaan DAP P.Pinang .  


Ceramah pada malam berkenaan menampilkan Exco Pemuda UMNO Malaysia , Sdr Lokman Nor Adam , Ketua Pemuda UMNO P.Pinang Ir Shaik Hussein Mydin , Timbalan Ketua UMNO Bahagian Bkt Mertajam Ramlan Ishak , dan  Ketua Pemuda UMNO Bkt Mertajam Sdr Fauzi Sharif . 


Sdr Lokman memberi penjelasan mengenai isu TBH yang mana kaitannya dengan penyelewengan 7 Adun DAP , isu rasuah dalam kerajaan Nik Aziz , isu janji PAS nak tutup kilang Carlsberg , pusat maksiat di Selangor dan lain-lain . 


Manakala Sdr Ir Shaik Hussein Mydin pulak bagaiman Guan Eng membohongi rakyat PP serta tidak menunaikan janji-janji mereka kepad rakyat seperti isu tol Sg Nyior , isu Flat Pdg Tembak , isu surcaj air  dan lain-lain .




Syabas kepada Pemuda UMNO BM yang berjaya rempuh kubu kuat Pakatan ini ! 
















default

TPM tegur baik punya kepada Ketua Bahagian yang tinggal luar kawasan ....

on Monday, May 30, 2011 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments


Pagi Ahad minggu lepas, PB berkesempatan ikuti program TPM Tan Sri  Muhyiddin Yassin yang hadir merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Bayan Baru di Hotel Eastin . Kerana Tan Sri mai Penang  , PB telah reject 2 kenduri kahwin pada hari berkenaan  ...  tapi  yang menariknya  makanan di hotel itu sedap ..


PB pergi sana juga sebab nak dengar apa yang Timbalan Presiden nak sound kepada puak-puak di bahagian di P.Pinang  yang lebih seronok dok melobi jawatan di bahagian daripada mengutamakan  Pilihanraya Umum ke 13 terutama kawasan yang UMNO bertanding .

Yang menarik sekali ucapan Tan Sri Muhyiddin yang PB dengar selamba ja beliau sindir pemimpin di bahagian yang tinggal di luar kawasannya seperti tinggal di KL la .  Betul la apa yang beliau cakap sepatutnya pemimpin  tinggal di kawasan bahagian supaya senang rakyat mengadu masalah .

Kalau macam Menteri  tak pa la sebab mereka punya pejabat dan tugasan mereka banyak di sana . Tapi ini Ketua Bahagian dok sibuk tinggal di KL macamana nak tau masalah rakyat dan pengundi .

Bila TPM bercakap demikian , ramai hadirin yang ketawa dan memang tugas mereka pun sebagai pemimpin sentiasa dekat dengan rakyat . Tak sia-sia juga PB pi ikut program TPM hari itu ...ini berita mana masuk TV3 dan TV1 ..haha
















Kerajaan akan memperluaskan skim rumah kualiti mampu milik ke seluruh negara bagi memastikan rakyat berpendapatan sederhana mampu memiliki rumah.


Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata program berkenaan yang menjadi salah satu projek pembangunan sosial mulai tahun ini, akan dilaksanakan dengan kerjasama sektor swasta.





Kerajaan akan memperkenalkan dasar baru bagi mengatasi masalah pelajar terbaik yang tidak berpeluang mendapat biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk melanjutkan pelajaran di luar negara. 


Dasar baru itu akan membabitkan pertambahan kursus profesional, termasuk perubatan di universiti tempatan. Langkah ini u akan dapat menjimatkan kos penghantaran pelajar ke luar negara, selain dapat mengekalkan pelajar berbakat besar dalam negara.















default

DAP P.Pinang pinggirkan kaum India, 807 ahli DAP keluar parti sertai MIC

by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments





DAP memang sah lah parti chauvinis CINA !   , seramai 807 ahli DAP di negeri ini bertindak keluar parti dan menyertai MIC semalam . Aku syorkan  lepas ini Zairil dan gengnya cuba buat pulak Roket Tamil bagi hendak tarik balik sokongan kaum India kepada DAP . hahaha...


Nampaknya oranng India yang pernah jadi ahli DAP pun dah sedar akan penipuan parti ultra kiasu ini .Mereka pun sudah tak tahan dengan cakap bohong dan lidah biawak puak-puak chauvinis DAP ini .  Itu pun aku heran masih lagi ada Melayu PAS dan PKR   yang dok percaya dan puja  dengan kafir DAP ini lagi .


Semua macha, uncle , auntie yang keluar DAP ini adalah dari   Parlimen Bagan, Batu Kawan dan Tasek Gelugor menyerahkan borang permohonan menyertai MIC kepada Presidennya, Datuk G. Palanivel ketika  Majlis Sepetang Bersama Presiden di Padang Kilat Bukit Mertajam Pulau Pinang.


Baca luahan bekas ahli DAP ini  yang aku ambil dari Utusan .




Bekas Pengerusi DAP Cawangan Teluk Indah, Perai, D. Sampunathan berkata dia adalah ahli DAP sejak 20 tahun lalu namun kini hilang kepercayaan kepada parti itu yang didakwa gagal membantu golongan bawahan.


"Saya sudah tak gembira bersama DAP kerana mereka gagal membantu golongan yang memerlukan kerana memilih orang untuk diberi bantuan.


"Sebagai orang yang paling dekat dengan rakyat, kita cuba bantu semua orang tanpa mengira parti dan kaum namun ia tidak disenangi sebahagian pemimpin DAP setempat," katanya yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Taman Indah.


Sementara itu, bagi Lily Vasan, dia menyertai DAP sebelum pilihan raya umum lalu dan turut membantu kempen pembangkang di sekitar Bagan Dalam.


"Tapi saya nampak perbezaan mereka selepas menang apabila gagal membantu orang susah malah sukar didekati.


"Saya lihat MIC pula yang banyak bantu bila diperlukan malah sentiasa bersedia membantu saya tidak kira masa," ujarnya yang merupakan bekas Pembantu Khas kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bagan Dalam, A. Tanasekharan.




Kalau pembantu khas Adun DAP sendiri yang keluar parti dan kecewa dengan sikap pemimpinnya , so dok  tunggu apa lagi yang dok sokong lagi kerajaan regim DAP ini .  Memang betul apa yang dia cakap kerana kerajaan DAP  aku tengok   hanya menjaga tempat kawasan Cina saja tetapi yang kawasan seperti ramai India dan Melayu dipinggirkan seperti contoh  Bagan Dalam dan Prai.


Terbaru Guan Eng telah bikin  projek menaiktaraf Pasar Awam Pulau Tikus iaitu di kubu kuat DAP iaitu di Parlimen Bkt Bendera .  Projek itu baik untuk rakyat  tetapi  market-market lain di P.Pinang mengapa kerajaan negeri terlepas pandang dan diberi peruntukan naik taraf  ? 


Kesimpulannya , orang India sudah beri signal  kepada DAP  bahawa mereka telah kembali undi BN selepas tragedi Kg Buah Pala . 


 So ,  nasihat aku   kepada MIC  , target 85 %  sokongan kaum India kepada BN  boleh dicapai jika kepimpinan MIC terus dekati masyarat India dan jaga kebajikan mereka . Lagi bagus pi rempuh saja   ladang-ladang  dan tempat komuniti kaum India  dan   buat ceramah penerangan mereka  di sana . Terangkan pembohongan PKR dan tunjukkan apa yang kerajaan BN dan MIC telah buat untuk bantu kaum India . 



default

Kerajaan Cina tulen dalam mesyuarat cawangan DAP ?

by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments





Benarkah parti DAP bila di depan kaum Cina bukan main lagi tibai MCA dan Gerakan kononnya tidak bantu kaum ini hanya kerana sebab UMNO ?  Memang satu kenyataan berbaur rasis dan perkauman  sekali oleh pemimpin DAP.


Selain itu, mereka  juga ungkapkan di mesyuarat cawangan  bahawa kekuasaan DAP kerajaan Cina tulen yang tidak mampu digugat oleh mana mana pihak.  Jika benar ini ungkapan pemimpin DAP ini bermakna memang sah la parti ini parti chauvinis CINA  tulen !

Siapa pemimpin DAP ini ? Lihat di bawah ini ....


oleh : Pisau.net

Guan Eng bercakap DAP bukan satu parti perkauman dan rasis,realitinya DAP begitu kuat dengan sentimen ultra kiasu rasis can chauvanis.


Contohnya didalam mesyuarat cawangan DAP pada 13/5 di Taman Bagan Lalang,Phee Boon Poh AJK DAP Pulau Pinang memerangkap Adun Sungai Puyu berkata pengundi cina yang simpati kepada MCA dan Gerakan perlu tolak Umno kerana Umno menyekat MCA & Gerakan memberi perkhidmatan kepada kaum Cina!


Sedangkan semua orang tahu,MCA dan Gerakan tidak pernah mengabaikan kaum tionghua malah kerajaan BN terasnya Umno adil dan saksama dalam membantu semua kaum.




Kenyataan rasis ini diucapkan di hadapan semua ahli DAP berbangsa Cina,didalam mesyuarat cawangan tersebut turut bercakap mengenai kekuasaan DAP kerajaan Cina tulen yang tidak mampu digugat oleh mana mana pihak.


Beranikah Boon Poh bercakap sedemikian dihadapan penyokong melayu haprak PKR dan PAS?KERAJAAN CINA TULEN? Ini bermakna walaupun mempunyai TKM1 Dr Mansor dan Exco Agama Malik Kassim ternyata 2 haprak ini pencacai semata mata.

default

Kurang ajar betul DAPig bila masuk rumah orang Melayu ...

by Generasi Pejuang Bangsa
 - 9 Comments


Orang PAS   seperti Ostat Mat Taliban  di Perak pasti teruja dengan  gambar di atas ini yang menunjukkan Nga dan Ngeh  turun padang berjumpa dengan sebuah keluarga Melayu .  Tetapi lihatlah sendiri adab kafir DAP ini yang langsung tidak hormati budaya bangsa Melayu .


Sudah lebih 50 tahun kita merdeka , tetapi rupanya puak-puak chauvinis DAP  ini masih lagi bangang dan tidak hormati adab dan budaya orang Melayu . Masuk rumah orang Melayu dengan memakai kasut ini , kalau tok wan aku lah cakap .. ini manusia  kurang ajar  dan tak ada adab ! 


Patut lah mereka sesuka hati boleh baca ayat Al Quran kerana sifat puak-puak chauvinis ini memang kurang ajar dan macam samseng ! 










PB cabar puak-puak taksub PAS di blog dan facebook komen tentang  Nga  DAP ini  yang tak ada adab ini bila masuk rumah orang Melayu .  


Macam ini  PAS dan Nik Aziz  cakap telah berjaya tarbiyahkan puak-puak DAP ini ?... PAS BODOH ! 





default

Benarkah pen lidah biawak saja bernilai RM 11 ribu ?

by Generasi Pejuang Bangsa
 - 1 Comment




Dasyat tu pen lidah biawak untuk sign saja bernilai RM 11 ribu tu ... Banyaknya duit dan mewah betul ....Mana dia dapat duit ?

Mungkinkah hadiah daripada tauke-tauke pemaju rumah mewah kerana kerajaan negeri yang kita sedia maklum  sejak Pakatan memerintah banyak membenarkan pembinaan rumah mewah ratusan ribu  sehingga terus hapuskan kampung-kampung Melayu .

Ye la nak sign lulus projek jutaan ringgit mana boleh pakai pen cap ayam macam tulis harga ayam di  market ...haha



Lihat video Pentas Pemuda di Jelutong  yang mana dipersoalkan oleh Ketua Pemuda UMNO PP , Sdr Shaik Hussein di min ke 2.00 .....bila ada kuasa , pen pun dah semakin mahal nampaknya....tahniah !

default

Panas ! Bila Ali Rustam hemtam Ketua Menteri Lim Guan Eng ...

by Generasi Pejuang Bangsa
 - 2 Comments




Orang yang paling layak untuk bercakap akan perihal buruk  dan siapa  Lim Guan Eng adalah orang dari Melaka . Ini kerana rakyat P.Pinang termasuk Cina DAP P.Pinang dan beberapa kerat Melayu dalam PAS-PKR telah diperbodohkan dan ditipu oleh penipu DAP terkenal di Melaka .

Bila Ketua Menteri Melaka, TS Mohd Ali Rustam datang ke negeri DAP ini , memang tepat sekali untuk menghentam Guan Eng.  Ali Rustam dan orang Melaka sudah kenal akan siapa Lim Guan Eng ini tetapi orang Penang belum kenal lagi dan terus ditipu oleh beliau .

Guan Eng sebenarnya bukan disukai pun kerana beliau   bertanding AJK DAP Negeri Melaka pun kalah ... Tetapi bila datang ke P.Pinang terus diangkat Ketua Menteri dan juga Khalifah Umar Abd Aziz .   Macam haramjadah sekali ....

Kenapa DAP Melaka tidak suka beliau ?? Guan Eng pun cina juga ... itu kena tanya DAP di sana sendiri tetapi jawapannya telah diterangkan oleh Ali Rustam  iaitu pemimpin berlidah biawak ini sebenarnya diktator dan autokrasi dalam pemerintahan !


GEORGE TOWN, 29 Mei – Rakyat Pulau Pinang tidak seharusnya terperdaya dengan sandiwara Ketua Menteri Lim Guan Eng kerana beliau adalah seperti seorang pemimpin diktaktor dan autokrasi dalam pemerintahan.


Anggota Majlis Tertinggi (MT) UMNO Datuk Seri Mohd Ali Rustam yang juga Ketua Menteri berkata DAP Melaka sebelum ini pernah menolak kepimpinan Lim dan keadaan itu berlaku apabila beliau pernah tewas dalam pertandingan Jawatankuasa negeri beberapa tahun lepas.


Menurutnya, isteri Lim, Betty Chew Gek Cheng turut menerima nasib yang sama pada tahun tersebut.


“Ini jelas membuktikan bahawa parti DAP di Melaka juga tidak menyukai sikap Lim tetapi kini beliau telah berhijrah ke Pulau Pinang membawa sikap yang sama untuk memerintah negeri,” katanya ketika merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Bukit Gelugor di sini hari ini.


Katanya, Lim adalah seorang yang gagal menunaikan janji yang dibuatnya sebelum pilihan raya dan didakwa sanggup menindas kaum untuk kepentingan sendiri.


Mohd Ali mendakwa Lim membina rumah yang tidak mampu dimiliki oleh rakyat di negeri ini.


“Tindak-tanduk Lim amat membimbangkan kerana beliau akan terus membina rumah yang tidak ada kuota, harga terlalu tinggi dan akhirnya esok Pulau Pinang tidak ada lagi tempat untuk orang sederhana dan miskin di sini tetapi hanya akan diduduki oleh golongan kaya sahaja,” katanya.


Tambahnya, keadaan itu terbukti sekiranya DAP masih memerintah di negeri ini maka Pulau Pinang tidak akan mempunyai masa depan yang cerah khususnya orang Melayu dan semua rakyat.

default

Rahsia kehebatan Pemuda UMNO Bagan telah terjawab ...

on Sunday, May 29, 2011 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 3 Comments


Sebelum ini kalau sebut nama  Pemuda UMNO Bagan , orang pun tak  kenal siapa Ketua Pemuda bahagian itu . Tetapi selepas Ketua Pemudanya Ir Shaik Hussein Bin Mydin yang juga Ketua Pemuda UMNO P.Pinang telah  memalukan Ketua Menteri DAP  Lim Guan Eng di Taman Bagan tempoh hari, nama beliau terus meletup dan popular . 

Di mana hebatnya  Pemuda Bagan ini ? di  Kerisnya ka ...  Semalam PB dijemput ke Persidangan Perwakilan Pemuda Bagan dan ia dirasmikan oleh Exco Pemuda Lokman Noor Adam dan akhirnya telah menemui jawapannya .

Rahsianya ialah Sdr Shaik Hussein yang baru dilantik sebagai KP Negeri yang baru ada telor dan telah  tunjukkan bahawa inilah sebenarnya Pemuda Berani !

Beliau berkata semalam di dalam ucapannya yang mana beliau  sanggup pergi mana-mana PC Ketua Menteri jika diberi kebenaran bagi mendengar tuduhan dan fitnah Guan Eng kepada UMNO dan akan menjawabnya semasa itu juga . 

Ini yang kita mahu Pemuda harus berani bukannya berani di dalam majlis kelompok UMNO atau sidang media di PWTC sahaja . Sdr Shaik Hussien juga pernah ke Speaker Corner di Padang Kota dan berani  bertikam lidah dengan juak-juak kafir penyokong DAP .

Kalau ada 10 orang macam Shaik ini di P.Pinang , pakai demam juga la Guan Eng lidah biawak ini .....
























default

Cerita Cherok Tok Kun & semangat baru Pemuda UMNO Bukit Mertajam

by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments



Permatang Pauh & Bkt Mertajam ini  tidak dapat dipisahkan kalau bicara tentang Anwar Ibrahim  . Anwar Ibrahim sebenarnya bukan anak Prmtg Pauh tetapi adalah anak  Bukit Mertajam iaitu kampungnya  di Cherok Tok Kun .

Bila PB dijemput ke Persidangan Perwakilan Pemuda Bkt Mertajam di  Hotel Summit   dan kebetulan free masa itu , memang best la orang kampung Anwar sendiri buka cerita tentang nasib mereka yang tidak dibela langsung oleh PKR dan kerajaan DAP . Mesyuarat depa ini dirasmikan oleh Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia , Datuk Razali Ibrahim  .

Punya la tak buat kerja Adun PKR Tan Hock Leong ini sehinggakan  UMNO Bukit Mertajam telah baiki rumah penduduk sebanyak 13 buah rumah tetapi PKR baru baiki sebuah rumah . Itu belum kira jalan berlubang di kampung di Bkt Mertajam  termasuk Cherok Tok Kun sendiri  yang terletaknya Galeri Pejuang PKR .

Tok Musa yang juga Ketua Bahagian Bkt Mertajam semasa memberi ucapan bukan main lagi bakar semangat   semua perwakilan Pemuda  supaya  lebih  berani dan jangan takut kepada Pakatan Rakyat .

Semangat  baru Pemuda Bukit Mertajam juga semakin mendapat tempat dari golongan muda dan tidak lagi seperti dahulu.

Teruskan perjuangan Pemuda Bkt Mertajam !















Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.