Nama Harimau Malaya tidak perlu ditukar

on Friday, December 31, 2010 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 2 Comments



Sementara itu, Ahmad Shabery menjelaskan penggunaan nama Harimau Malaya pada skuad bola sepak kebangsaan dipercayai berasal daripada nama saintifik spesies harimau itu yang terdapat di negara ini.

Justeru katanya, ia sama seperti penggunaan nama Harimau Bengaal di India ataupun Kucing Parsi atau Kucing Siam di negara lain.

"Bagaimanapun Kementerian sedia membincangkan perkara itu dengan pihak berkenaan bagi menjaga sensitiviti semua rakyat di negara ini," katanya.

Pembantu Menteri Belia dan Sukan Sabah, Datuk Jahid Jahim mahu penggunaan gelaran Harimau Malaya untuk skuad bola sepak kebangsaan ditukar kepada Harimau Malaysia, bagi memelihara aspirasi negara dan semangat 1Malaysia.


PB tidak bersetuju cadangan beberapa pihak yang mahu penggunaan nama Harimau Malaya pada pasukan bola sepak negara ditukar . Apa masalah dengan nama Harimau Malaya ini ? Kalau Indonesia boleh guna gelaran Garuda untuk pasukan mereka , mengapa Harimau Malaya yang diambil nama spesifik harimau di negara ini hendak ditukar ?

Kepada Pak Menteri Shabery , tak perlu bincang lagi tentang nama kononnya bagi menjaga sensitiviti semua rakyat . Adalah mereka ini tak suka kepada nama Malaya itu ? Gelaran ini sudah sinonim dengan pasukan bola sepak negara sejak dahulu lagi . Bila pasukan kita muncul Juara Piala Suzuki , baru apa pihak itu terbeliak baru tahu gelaran harimau Malaya itu .

Persoalannya di sini , mengapa baru sekarang hendak pertikaikan ?

Untuk Pak Menteri Shabery , elok KBS bantu FAM dengan jaga pasukan ini dengan baik dan tingkatkan lagi pembangunan bola sepak negara di peringkat akar umbi bagi melahirkan barisan palapis pemain bola sepak . Tak perlu dok sibuk bincang tentang benda remeh temeh seperti mahu tukar nama gelaran Harimau Malaya ini .




2 Responses

  1. LAGI CANTIK KALAU DITUKAR KE :-

    HARIMAU TANAH MELAYU.

    KERANA YANG TINGGAL SEKARANG HANYA KERETAPI TANAH MELAYU JE......

  2. Wake UP! says:

    Inilah jadahnya bila ada ahli politik nak politikkan sukan.

    Malayan Tiger.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.