Edisi AIDC : Politik wang dalam PKR

on Sunday, November 1, 2009 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments

Dr Chandra Muzafar membuat pertimbangan keluar dari PKR berdasarkan kerasionalan, bukannya berasaskan pertimbangan kepentingan politik peribadi. Beliau merupakan seorang intelektual dan tidak berminat untuk merebut jawatan politik sama ada dalam PKR atau UMNO.

Persoalannya, jika beliau lebih berminat dengan dunia intelektual, kenapa beliau menceburi politik pada tahun 1998 hingga 2001 ? Menyertai Pertubuhan ADIL Malaysia(ADIL) , kemudian ditransformasi menjadi Parti Keadilan Nasional.

Dr Chandra lebih sesuai dengan NGO. Bermula dengan ALIRAN sekarang menerajui JUST. Barangkali Dr Chandra terperangkap dengan perjuangan Keadilan yang bermula dengan NGO ADIL. Tanpa disedari NGO telah bertukar menjadi badan politik, dan beliau secara tidak langsung terikut serta. Dalam parti politik iklim politiking mula berubah, dari politiking dalaman, jatuh menjatuh sesama sendiri, politik wang, hingga politik luaran, berhubung dengan pihak asing untuk survival politik.

Sekitar tahun 2001, laman-laman reformasi pernah mengkambinghitamkan dua pemimpin penting Keadilan dalam postmortem prestasi buruk Keadilan selepas PRU 1999. Kedua-dua yang menjadi mangsa serangan gerila laman web Keadilan adalah Dr Chandra Muzafar (Timbalan Presiden) dan Anuar Tahir (Setiausaha Agung). Kedua-duanya adalah bekas aktivis NGO, Chandra, aktivis Aliran dan Anuar Tahir, bekas Setiausaha Agong ABIM. Sekarang kedua-dua aktivis itu sudah meninggalkan Keadilan; Chandra kekal tidak menyertai mana-mana parti, manakala Anuar Tahir menyertai PAS dan sekarang dilantik, salah seorang ahli majlis tertinggi PAS.

Sesuatu yang menarik dalam Keadilan sekitar 1999-2001, tiada serangan hendap dilakukan oleh laman-laman reformasi ke atas Presiden Keadilan, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail, walaupun kepimpinannya lemah, seorang wanita, tiada pengalaman berpolitik, dan tiada karisma berpidato. Sama seperti sekarang tiada kritikan ke atas Wan Azizah sebagai Presiden PKR, walaupun beliau tidak berperanan dan hanya dianggap sebagai boneka. Sekaligus menjawab dari dulu, kini dan mungkin selamanya, Keadilan dan PKR adalah bernaung di bawah imej Anwar Ibrahim. Wan Azizah adalah isteri Anwar, jadi beliau terselamat dalam semua serangan yang pernah dihadapi oleh Chandra dan Anuar Tahir.

Dr Chandra adalah seseorang yang berjiwa intelektual dan idealisme tidak boleh menerima semua budaya korup (rasuah/politik wang) dan politiking dalaman(bodek/ ampu/nista) . Sebab itu, semasa keluar dari Keadilan, beliau memberitahu Presiden Aliran, P Ramakrishnan, bahawa beliau tidak boleh menerima 'politik wang' dalam Keadilan.

Selalunya, politik wang dikaitkan dengan UMNO, sebagai parti pemerintah, tetapi kenapa pula Dr Chandra dakwa politik wang membarah dalam Keadilan. Kalau menjadi salah satu sebab beliau membuat keputusan keluar parti, bermakna isu politik wang dalam Keadilan amat serius.

Kadang-kadang pelik juga, Keadilan dakwa mahu membendung rasuah dan politik wang, tetapi kenapa politik wang turut bermaharaja lela dalam partinya ? Dr Chandara dakwa politik wang sudah merebak dalam Keadilan pada tahun 1999-2001. Beliau keluar Keadilan pada tahun 2001. Ketika itu parti Keadilan masih kecil, hanya beberapa kerusi yang dimenangi, sepatutnya tidak berlaku politik wang.

Dari mana sumber kewangan yang diperolehi, sedangkan Keadilan ketika itu tidak memenangi apa-apa negeri ? Bagaimana pula politik wang membarah dalam Keadilan, adakah dalam program-program atau pemilihan parti ? Semua ini tidak dijelaskan oleh Dr Chandara.

Sekali lagi, kita kehairanan, bagaimana sebuah parti yang baru dan kecil (ditubuhkan pada tahun 1999) serta tidak mempunyai asas yang kukuh boleh menjana sumber kewangan yang banyak untuk pengurusan parti, penajaan calon, pejabat-pejabat negeri serta mengadakan program-program parti secara berkala. Dari mana sumber kewangan parti Keadilan ?

Ini sekaligus menjawab bagaimana Wan Azizah sering obses dengan pemimpin-pemimpin asing ketika itu termasuk Madeline Albright dan Joseph Ekstrada.

Sekaligus mengingatkan kita kepada cerita-cerita bekas pimpinan Keadilan yang telah meninggalkan parti seperti Lokman Nor Adam.

Lokman Nor Adam, bekas Penolong Setiausaha Pemuda Keadilan pernah mendedahkan pada tahun 2004, bahawa Keadilan menerima duit daripada George Soros, si Yahudi yang pernah menjadi penyangak matawang, hingga berlaku kemelesetan ekonomi Malaysia pada tahun 1997/1998.

Menurut Lokman, beliau tahu Soros merupakan penyumbang kepada parti Keadilan, apabila berlaku pergaduhan antara aktivis-aktivis Keadilan yang mahu berjumpa Soros. Berlaku pergaduhan antara Azmin Ali dengan wakil Tian Chua (Elizabeth Wong) kerana Azmin tidak membenarkan Elizabeth(ketika itu aktivis NGO SUARAM/HAKAM) berjumpa dengan Soros. Dakwa Lokman, Wan Azizah pun turut hadir dalam perjumpaan dengan Soros itu.

Pendedahan kedua Lokman, Keadilan menerima wang dari luar melalui Khalid Jaafar, Pengarah IKD (Institut Kajian Dasar). Lokman telah menunjukkan slid-slid bank akuan Khalid Jaafar yang menunjukkan aliran keluar masuk wang dari luar ke akuan Syarikat miliknya iaitu Syarikat Gelora Sdn Bhd. Transisi kewangan itu melalui Citibank.

Ini sedikit sebanyak menjawab, kenapa Anwar membawa Azmin Ali, Khalid Jaafar berjumpa dengan Paul Wolfowitz (ketika itu Timbalan Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat), bermesyuarat di Pentagon, Amerika Syarikat pada tahun 2005. Azmin dan Khalid, dua watak yang dikaitkan sebagai orang tengah, menerima kewangan dari luar; Azmin dari Soros dan Khalid dari yayasan kewangan luar.

Kalau begini latar belakang penjanaan kewangan dalam Keadilan, maka tidak hairan, jika Dr Chandra mengatakan politik wang dalam Keadilan amat serius dan beliau tidak boleh berkompromi. Kita tidak tahu apa yang dialami oleh Dr Chandra, mungkin lebih serius daripada apa yang digambarkan.

Cerita barah politik wang dalam Keadilan seperti yang didakwa oleh Dr Chandra itu, cerita lama, berlaku sekitar tahun 1999-2001, ketika Anwar masih merengkok dalam penjara Sungai Buloh. Bagaimana dengan politik wang dalam PKR sekarang ? Ketika Anwar dibebaskan dan pernah bertugas di bawah pentadbiran Presiden Bush selama dua tahun (2005-2007) ? Ketika PKR menguasai sepenuhnya, antara negeri yang terkaya di Malaysia iaitu Selangor ?

Apakah tidak mungkin, politik wang lebih membarah dalam PKR, lebih buruk daripada yang digambarkan oleh Dr Chandra sekitar tahun 2001 dulu ?

AIDC


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.