Anwar, ICG terlibat dalam operasi CIA ?

on Thursday, November 26, 2009 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 1 Comment

Anwar Ibrahim terlibat aktif dalam ICG (International Crisis Group). Tetapi siapakah pengasas ICG dan benarkah operasi ICG adalah warisan operasi CIA ?

Dua tulang belakang pengasas ICG adalah Zbigniew Brzezinski dan Morton I Abramowitz. Siapakah mereka ? Benarkah mereka merupakan pegawai CIA yang pernah terlibat dalam pelbagai krisis untuk kepentingan Amerika Syarikat ?

Brzezinski dan Abramowitz kedua-dua berbangsa Yahudi. Bekas pentadbir Amerika Syarikat semasa zaman Presiden Carter dan Reagan.

Pada tahun 1970-an, polisi luar Amerika Syarikat dipengaruhi oleh 'The Bernard Lewis Plan', idea dari Profesor Emeritus Bernard Lewis yang mengkaji Timur Tengah dan Empayar Uthmaniyah di Universiti Princeton, Amerika Syarikat.

Bernard Lewis adalah profesor pemikir Yahudi yang kemudiannya dikenali sebagai neoconservative.

The Bernard Lewis Plan berasaskan idea 'Arc of Crisis' (Lengkok Krisis), iaitu memperalatkan golongan radikal Islam untuk menentang komunis dengan matlamat untuk menjatuhkan Empayar Rusia. Kaedah ini diaplikasikan di Afganistan, apabila CIA memberi bantuan senjata besar-besaran kepada kumpulan Mujahidin untuk menentang tentera Rusia. Klik di sini

Morton I. Abramowitz, seorang pegawai CIA yang terlibat dalam operasi membantu kumpulan pemberontakan mujahideen Afghanistan dan Albania Kosovo. Pada tahun 1986, Abramowitz dilantik sebagai Penolong Setiausaha Negara untuk perisikan dan penyelidikan (bertanggungjawab menjaga CIA) dalam pentadbiran Reagan, khusus untuk membantu penghantaran senjata-senjata Stinger. Klik di sini

Pada tahun 1980-an, CIA telah membekalkan hampir 1,500 -2000 senjata Stingers kepada Mujahideen di Afghanistan semasa 'Operation Cyclone', perang pihak pemberontak Muslim melawan Rusia di Afghanistan.

Sebenarnya 'Operation Cyclone' dimulakan sejak zaman Presiden Carter lagi. Idea itu dihasilkan oleh Brzezinski, penasihat Keselamatan Negara Amerika Syarikat. Klik di sini

'Operation Cyclone' adalah singkatan kepada Pusat Agensi Perisikan Amerika Syarikat yang dijalankan oleh CIA secara 'covert' (tersembunyi) . Operasi ini bercorak bantuan ketenteraan (senjata) khusus membantu kumpulan Mujahidin di Afghanistan, melawan Russia, pada tahun 1979-1989. Untuk menjayakan operasi ini, CIA telah membelanjakan $20–30 million setiap tahun pada 1980 dan meningkat kepada $630 million setiap tahun pada tahun 1987.

Operasi CIA yang bertujuan memusnahkan elemen komunisme di Afghanistan ini telah mendapat kerjasama ISI (Pakistani Inter-Services Intelligence) , badan perisikan utama Presiden Muhamad Zia-Ul-Haq (Presiden Pakistan). Dana CIA disalurkan kepada ISI Pakistan dan diseterusnya disalurkan kepada kumpulan Mujahidin Afganistan, pimpinan Osama ben Laden dan Gulbuddin Hekmatyar.

Bermakna 'Operation Cyclone' adalah operasi CIA-Brzezinski membantu kumpulan Mujahidin-Osama Ben Laden. Klik di sini



Foto Brzezinski (kiri) dengan Osama Ben Laden(kanan)


Wikipedia 'Operation Cyclone' melaporkan Gulbuddin Hekmatyar, sahabat rapat Osama Ben Laden menyuarakan rasa ketidakpuasan hatinya dengan polisi CIA yang menyalurkan dana melalui Pakistan yang menyebabkan agihan dana itu tidak dibahagikan secara adil. Presiden Pakistan, Zia Ul Haq memberi amaran kepada kepada Hekmatyar agar berhenti daripada mengkritik dan terus berkerjasama sekiranya mahu tentera Rusia dikalahkan. Klik di sini

Operasi CIA ini diteruskan lagi semasa zaman Presiden Reagan dan ketika ini Morton I. Abramowitz pula memainkan peranan yang pernah dimainkan Brzezinski.

Adakah semua ini berkait dengan Anwar Ibrahim ?

Ketika peperangan tentera Mujahidin menentang Rusia pada tahun 1979, Anwar masih lagi menjadi Presiden ABIM.

Jika anda berpeluang membaca buku riwayat hidup Anwar Ibrahim (Anwar Ibrahim, Cekal dan Tabah, arenabuku sdn. bhd 1984) yang ditulis oleh penulis Barat, J. Victor Morais anda akan lebih memahami perkaitan ini.

J Victor Morais menulis;

Dalam bulan Januari 1980, ABIM (Anwar, Presiden ABIM) telah mengadakan suatu perhimpunan di Masjid Kampung Baru membantah pencerobohan tentera-tentera Soviet ke atas umat Islam di negara Afghanistan. Seramai kira-kira 4,000 orang telah hadir di perhimpunan itu di mana satu keputusan diambil untuk menghantar satu utusan ke kedutaan Rusia untuk menyampaikan surat bantahan.

Anwar hantar memorandum di kedutaan Rusia by you.
Anwar menghantar memorandum di kedutaan Rusia pada tahun 1980


Keesokan harinya serombongan lima orang diketuai oleh Anwar telah menghantar surat bantahan kepada Duta Rusia itu, Dr BT Koulik. Ketika itu juga lebih kurang seratus orang ahli ABIM telah mengadakan tunjuk perasaan siap dengan spanduk-spanduk. Satu daripadanya dalam Bahasa Melayu bertulis. "Soviet, kamu tidak perlu di sini" Tidak lama selepas itu, Anwar telah mengunjungi sempadan Afghanistan untuk mendapatkan penerangan selanjutnya dan menyerahkan $50,000 kepada pemberontak Afghan. Setibanya kembali ke Malaysia pada 26 Februari 1980, beliau telah memberitahu bahawa kerajaan Rusia telah memulakan pengunduran tentera Muslimnya dari Afghanistan. Anwar menambah bahawa beliau telah menemui dua orang pemimpin nasionalis Afghanistan di sempadan. Mereka ialah Gulbuddin Hekmatyar dan Prof. Burhanuddin Rabani. Beliau berkata tentera nasionalis itu yakin yang mereka boleh berjuang bersendirian tetapi mereka menyambut baik sokongan yang lebih konkrit yang berupa senjata dan wang.
"Apa yang diperlukan oleh pemberontak- pemberontak ini sekarang adalah senjata-senjata" , Kata Anwar Ibrahim [J. Victor Morais, Anwar Ibrahim, Cekal dan Tabah,halaman 17-19]

Persoalan :

1. Dari mana Anwar mendapat dana sebanyak $ 50,000 yang disumbangkan kepada pemberontak- pemberontak Afghan ?

2. Bukankah dua Mujahidin yang ditemui oleh Anwar iaitu Gulbuddin Hekmatyar dan Prof. Burhanuddin Rabani juga merupakan rangkaian Osama Ben Laden yang dibantu oleh CIA melalui Brzezinski dan Abramowit ?

3. Sama ada kebetulan atau perancangan, Anwar telah menerima "Medal Ulama Iqbal 100 tahun" daripada Presiden Pakistan, Zia Ul-Haq. Presiden Zia Ul Haq merupakan tali barut CIA, sebagai orang perantaraan penyaluran dana Amerika ke Afghanistan, manakala Iqbal (Muhamad Iqbal) pula merupakan tokoh Islam Liberal, Pakistan. Klik di sini

sumber : AIDC


One Response

  1. hang ni korek cerita basi la...semua tuduhan anwar ejen CIA la..tu la ni la.

    anwar pun dah menang case lawan NSTP sbb pasal ejen CIA la..

    kita perlu pandang ke depan..benda remeh ni org tak tengok la.La ni lawan pasal prinsip dan dasar bukan pasal benda2 peribadi mcm ni yang fitnah.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.