Pencacai PAS angkuh, terus jadikan masjid tempat ceramah politik

on Sunday, March 17, 2013 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 3 Comments





Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dukacita dengan sikap nazir dan imam yang masih membenarkan ceramah-ceramah berunsur politik diadakan di masjid-masjid dan surau di negeri ini.

Titah baginda, berdasarkan laporan yang diterima, terdapat 26 buah masjid dan surau di Selangor masih lagi membenarkan ceramah-ceramah berunsur politik di adakan.

Keadaan itu, titah baginda, sekali gus melanggar arahan serta larangan yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) sebelum ini.

"Tujuan beta melarang masjid dan surau dijadikan tempat berpolitik adalah untuk mengelakkan berlakunya perpecahan ummah dalam kalangan masyarakat.
"


Selain itu, ia juga dapat memastikan orang Melayu tidak 
berpecah-belah dan berpuak-puak yang akhirnya akan memusnahkan bangsa Melayu dan Islam itu sendiri," titah Sultan Sharafuddin ketika merasmikan Masjid Tengku Ampuan Jemaah, Bukit Jelutong dekat sini malam ini.
Dalam masa sama, baginda turut mengingatkan seluruh umat Islam agar tidak terpedaya dengan berita-berita fitnah dan khabar-khabar angin yang disebarkan melalui pelbagai media.

"Setiap gerak-geri, percakapan, perbuatan serta keputusan yang diambil akan menentukan masa depan diri sendiri, keluarga dan juga negara," titah baginda.
Baginda tidak mahu rakyat Selangor menyesali sesuatu kesilapan yang boleh merugikan masyarakat Melayu dan agama Islam.

Dalam pada itu, baginda menzahirkan rasa bangga di atas usaha pembinaan Masjid Tengku Ampuan Jemaah yang melambangkan satu perpaduan serta kerjasama erat pelbagai pihak.

"Beta berkenan menyatakan bahawa ini salah satu kerjasama yang istimewa, dana untuk membina masjid datangnya daripada pelbagai pihak iaitu peninggalan wasiat Almarhum ayahanda beta, Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah Al Haj, sumbangan kerajaan negeri, Sime Darby Property Bhd. dan ahli kariah masjid.
"Ini melambangkan perpaduan dan kesepakatan umat Islam di Selangor terhadap pembangunan dan kemajuan agama Islam yang maha suci," titah baginda.
Masjid menelan kos RM22.5 juta yang dikategorikan sebagai masjid diraja dan mampu memuatkan 4,000 jemaah itu mula dibina pada Mei 2010.
Baginda turut berkenan mewakafkan 500 naskhah al-Quran dan menyerahkan cokmar kepada masjid berkenaan. - UTUSAN


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130317/dn_47/Sultan-Selangor-dukacita-masjid-surau-masih-benarkan-ceramah-politik#ixzz2NjQAMM85
© Utusan Melayu (M) Bhd 


3 Responses

  1. Apa masalahnya politik diaktifkan di masjid ataupun surau. Di zaman Nabi dan para sahabat, politik sememangnya banyak dibicarakan di masjid dan musolla....yang tak bolehnyaialah membicarakan berkaitan dengan agenda Parti Politik dengan menajadi ayat suci al-Quran serta Hadis sebagai dalil menghalalakan cara.........Islam melarang aktiviti Parti Politik dalam rumah Allah kerana dasar parti politik ni banyak pembohongan, fitnah, janji palsu dan berbagai lagi yang bercanggah dengan Islam....

  2. Anonymous says:

    Jgn perlekeh kuasa sultan wahai pengkangkang
    Sultan ketua agama n ketua negeri, kalu xde sultan pun blom tentu korang dpt hidup n dpt beribadat mcm skrg..
    DAULAT TUANKU!!
    Yg korg jdkn masjid tmpt politik knp? Da tdesak sgt nk hasut org ke? Jgn main2 bai..dunia mmg korg lepas, tp dalam kubur nnti...jgn lupe sediakn webcam dlm kubur korg ye
    "U ulang i saman"

  3. Anonymous says:

    kuchinghutan says:
    March 17, 2013 at 12:01 PM

    jgn nak bohong..politik xde pd zaman Rasulullah ok
    ape? ape parti Rasulullah pegang? Parti Islam? tu bukan parti bengong..tu AGAMA
    Politik hanya wujud lepas zaman Khulafa Ar-Rashiddin
    sila study btol2 sblm bg komen
    cakap mcm pandai..tp bodoh ~ typical pengkangkang

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.