Minta maaf : Najib pemimpin berjiwa besar #Pau2012

on Thursday, November 29, 2012 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 1 Comment




PERDANA Menteri yang juga Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini dalam ucapan perasmian Perhimpunan Agung UMNO 2012 telah memperlihatkan sikap rendah dirinya apabila meminta maaf bagi pihak kepimpinan parti dan kerajaan atas segala kesalahan yang dilakukan.

Beliau secara terbuka membuat kenyataan itu di hadapan ribuan mereka yang memenuhi Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pagi ini.

“Bumi mana tidak ditimpa hujan, laut mana tidak bergelora, bahagian dunia manakah yang wujudnya orang atau pimpinan, atau persyarikatan atau parti yang tidak pernah disandung atau tersalah.

“Di atas segalanya, sebagai kepimpinan parti dan kerajaan, kami menyusun jari nan 10 memohon maaf atas kekhilafan,” katanya.

Baik, persoalannya sejauh manakah kita melihat permohonan maaf itu.

Di pihak pembangkang, awal-awal lagi sudah kedengaran suara-suara sumbang yang mendakwa ia adalah usaha terakhir Najib untuk ‘memujuk’ rakyat agar memberi undi kepada Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum tidak lama lagi.

Ada juga yang menyifatkan permohonan maaf itu sebagai tanda ‘kekesalan’ Najib dan kerajaan, sekali gus seolah-olah mengiyakan 1,001 dakwaan dan tohmahan terhadap kepimpinan beliau selama ini.

Tidak mengapa, ini negara demokrasi dah terpulanglah bagaimana kita pula untuk menilai dan menafsirkannya.

Cuma, sama ada suka atau tidak, kita kena akui hakikat bahawa bukan mudah bagi seseorang itu memohon maaf, apatah lagi jika si penuturnya itu memiliki status, kedudukan dan jawatan yang besar seperti Perdana Menteri.

Tetapi itulah Najib.

Anak bangsawan yang tidak pernah menjadikan status yang dimilikinya sebagai pengahalang untuk menjadi hamba kepada rakyat.

Apa yang tidak dimiliki Najib…kedudukan, harta, kecerdikan dan pelbagai lagi.

Tetapi anak jati Pekan itu tidak pernah sekali pun dilihat berlagak, sombong apatah lagi sifat pendendam, baik kepada penyokongnya mahupun musuhnya.

Bukan sekali beliau dituduh dengan pelbagai dakwaan, malah ada pemimpin utama dalam Parti Pas sendiri yang pernah mendoakan agar Allah turunkan bala kepada orang nombor satu UMNO ini.

Najib pernah didoakan agar beliau ‘pecah perut’ berhubung isu bayaran royalti minyak.

Namun beliau tidak pernah membalas semua tohmahan, kejian yang dilontarkan pada beliau.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: Ada tiga perkara apabila dilakukan akan dilindungi Allah dalam peliharaan-Nya, ditaburi rahmat-Nya dan dimasukkan ke dalam syurga iaitu apabila diberi ia berterima kasih, apabila berkuasa ia suka memaafkan dan apabila marah ia menahan diri. (Riwayat Hakim dan Ibnu Hibban dari Ibnu Abbas)

Pada prinsipnya, manusia yang sedia meminta maaf dengan ikhlas dan secara terbuka walaupun menyedari kesalahan itu dilakukan orang lain dilihat memiliki akhlak yang mulia dan terpuji.

Jika bukan kerana keimanan dan rasa tawaduk, sukar bagi manusia memohon maaf.

Mereka yang sanggup memohon maaf ialah orang yang memiliki kekayaan hati, manakala mereka yang sukar memohon maaf dikatakan memiliki kemiskinan hati.

Jiwa yang kaya ialah jiwa yang bebas daripada sifat bangga diri, sebaliknya memiliki sifat pemurah dan berlapang hati. Ini memudahkan kita untuk mengakui kesilapan diri, memohon maaf dan memaafkan orang lain.

Dalam suatu riwayat diceritakan bahawa Abu Zar memanggil Bilal bin Rabbah dengan gelaran ‘wahai anak hitam’, satu ungkapan amat menghiris hati. Bilal apabila mendengar panggilan itu mendiamkan diri dan tidak membalas panggilan Abu Zar.

Sebagai manusia biasa yang mempunyai emosi dan perasaan, Bilal lantas pergi bertemu Rasulullah SAW untuk membuat aduan berkaitan perkara itu. Selepas mendengarnya, muka Baginda kelihatan berubah. Rasulullah SAW terus ke tempat Abu Zar berada tetapi hanya lalu saja dan terus ke masjid.

Mengetahui bahawa Rasulullah marah padanya lalu Abu Zar memberi salam kepada Rasulullah SAW . Baginda Nabi kemudian menyebut: ” Wahai Abu Zar, kamu menghina Bilal dan menghina asal-usulnya. Ketahuilah Abu Zar, sesungguhnya kamu asal-usulnya ialah orang jahiliah sebelum masuk Islam dan sesungguhnya dalam diri kamu masih ada sisa jahiliah”

Abu Zar RA berasa terpukul dan sangat menyesal. Abu Zar menangis dan merayu kepada Rasulullah SAW dengan berkata: “Wahai Rasulullah, maafkan kesalahanku dan mintalah Allah ampunkan dosaku…”. Lalu Abu Zar berlari mendapatkan Bilal lalu dipeluknya sambil memohon maaf kepadanya. Tidak cukup dengan itu, Abu Zar meletakkan kepalanya di atas tanah seraya berkata: ” Demi Allah wahai Bilal, aku tidak akan angkat pipiku dari atas tanah kecuali kamu pijak pipiku yang sebelah lagi dengan kakimu. Demi Allah sesungguhnya kamu orang terhormat dan aku yang terhina”.

Bilal kemudian mendekatkan mukanya ke pipi Abu Zar lalu menciumnya berkali-kali. Kemudian diangkat dari tanah. Mereka berdua berpelukan penuh kasih sayang.

Pengajaran daripada kisah ini ialah, jangan sesekali kita menghina orang dalam apa bentuk sama ada perkataan ataupun perbuatan kerana emosi dan perasaan seseorang tidak boleh diperdagangkan dengan bayaran ganti rugi walaupun lumayan.

Memohon maaf atas kesalahan juga satu manifestasi dan pancaran keimanan, kesucian hati dan ketinggian akhlak seseorang. Ia selaras akhlak dan sunnah Baginda Rasulullah SAW sebagai seorang yang paling pemaaf lagi mulia sifatnya.

Sekiranya masih ada di kalangan kita yang berbuat kesalahan, wajar kita meminta maaf dengan cepat. Akui kesalahan dan berazam tidak akan mengulangi kesalahan itu.

Bagi mereka yang melakukan kesalahan padanya, tidak salah merendah diri dan memaafkan kesalahannya. Kasih sayang itu Allah tidak kurniakan secara percuma. Hanya yang ikhlas saja akan diberi ganjaran.


One Response

  1. Anonymous says:

    Ya.... berjiwa besar, bini pun besar, nafsu besar.... tapi hati kecil dan penakut macam tikus.

    Masih berdesing telingaku dia panggil kami ... 'HARAM JADAH'.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.