Peguam Anwar Cap Ayam buat lawak bodoh

on Saturday, March 27, 2010 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 3 Comments

Haprakdaily – KUALA LUMPUR, 26 Mac: Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Sivarasa Rasiah hari ini dipanggil memberi keterangan mengenai laporan polis yang dibuatpada 24 Mac lalu terhadap Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan yang didakwa membuat kenyataan palsu dalam prosiding Mahkamah.

Beliau hadir jam 3.00 petang tadi memberi keterangan hampir satu jam di ibu pejabat polis IPD Dang Wangi.

“Mereka minta bukti saya ada untuk menunjukkan bahawa Tan Sri Musa Hassan telah membuat kenyataan palsu dalam mahkamah.

“Saya sebut saya lampirkan dalam laporan polis saya, saya kepilkan nota prosiding mahkamah.“Ini bukan cerita dengar cakap, saya dapat bukti kukuh berdasar nota prosiding yang ditaip di mahkamah”, katanya ketika ditemui pemberita selepas itu.

Rabu lalu, Siva membuat satu laporan polis terhadap Musa Hassan yang didakwa memberikan pengakuan palsu berhubung kelayakannya pada perbicaraan kes rasuah Datuk Seri Anwar Ibrahim pada tahun 1998.

Menurut Sivarasa, semasa kes perbicaraan Anwar pada tahun 1998 di mana Musa Hassan sebagai Pegawai Siasatan, beliau menyatakan di depan Hakim Augustine Paul dengan mengatakan beliau mempunyai ijazah apabila disoal oleh peguam Christopher Fernando.

Tetapi ujarnya, semasa perbicaraan rasuah bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil, Datuk Ramli Yusuff di Mahkamah Sesyen Sabah, Musa dalam prosiding kehakiman memberitahu beliau mempunyai diploma undang-undang dan kajian pengurusan.

Pada masa yang sama, beliau juga turut mengesyorkan kepada kerajaan supaya menghentikan tempoh perkhidmatan ketua polis negara itu.Baginya, Musa sebagai pegawai tinggi kerajaan sudah hilang integriti dan kredibiliti apabila melakukan pembohongan di mahkamah.

“Sekarang ini bukan isu dia ada diploma atau ijazah, isunya dia berbohong di mahkamah.Kalau nak tahu dia ada diploma atau ijazah, baik tanya dia sendiri,” katanya.


Ini satu lagi Pak Lawak dalam PKR yang buat kenyataan bodoh sebagai seorang peguam . Beliau cuba SPIN isu kelayakan Tan Sri Musa Hassan samada memiliki Diploma ( BLS ) atau pun Ijazah Undang -undang ( LLB ) . Tetapi apabila PB membaca penjelasan mengenai isu ini daripada blog WBH , baru lah PB faham apa itu BLS dan LLB yang cuba Siva tipu kepada rakyat yang tidak faham tentang kelayakan dalam bidang undang-undang . Isu degree dan diploma yang basic ini pun mahu nak kelentong rakyat ke ?? Memang sah la peguam Anwar ini CAP AYAM ..


baca di sini penjelasan WBH

- Sivara Rasiah memang bodoh. Pengajian undang-undang terbahagi kepada dua – diploma dan ijazah. Cuma nama berbeza, diploma dalam undang-undang adalah bertaraf sama dengan ijazah dalam kursus pengajian lain. Diploma undang-undang dipanggil Bachelor of Legal Studies (BLS), manakala ijazah sering dikaitkan dengan terma LLB (Hons) yang membolehkan seseorang menjadi peguam. Hakikatnya kedua-dua adalah sama cuma berbeza dari segi kebenaran untuk practice in chamber atau chambering – dimana ini dikehendaki untuk mengambil LLB jika mahu menjadi seorang peguam.

- Terma ijazah dan diploma dalam undang-undang tidak sama dengan kursus pengajian lain. Sebagai contoh dalam kursus kejuruteraan, diploma dan ijazah memang berbeza, namun dalam undang-undang ia adalah sama. Diploma dan ijazah dalam undang-undang hanya berbeza dari segi practice. Nama lain yang orang selalu panggil BLS adalah ijazah jurisprudence. Sebagai contoh, jika seseorang dikatakan mempunyai diploma dalam undang-undang, beliau tidak boleh jadi peguam. Untuk membolehkan seseorang jadi peguam harus mengambil LLB (Hons). Biasanya terma ijazah merujuk kepada LLB (Hons) yang membolehkan menjadi peguam.

- Buat apa Musa mahu ambil LLB (Hons) jika beliau mahu menjadi polis. Untuk jadi polis LLB (Hons) tidak diperlukan, cukup dengan Bachelor of Legal Studies (BLS). Saya ulang, BLS juga merupakan segulung ijazah, bukan diploma. Kerana orang undang-undang panggil ia diploma adalah untuk membezakan antara BLS dan LLB supaya tidak terkeliru.

- Musa memperoleh ijazah jurisprudence daripada United Kingdom. Pada zaman dahulu di UK, mereka memang memanggil BLS sebagai diploma in law kerana mahu membezakan antara ijazah BLS dan LLB. Diploma in law merujuk kepada 3 tahun pengajian lengkap merangkumi beberapa core subject seperti constitutional law, law of contracts, law of tort dan criminal law.

- Tidak wujud satu lagi diploma dalam law yang lebih bawah daripada ini berbeza dengan kursus lain. Kerana itu lah terma diploma in law tidak sama dengan diploma dalam kursus pengajian lain. Hari ini kita sudah tidak panggil diploma in law lagi kerana itu panggilan lama. Oleh kerana dikhuatiri akan terkeliru dengan diploma kursus lain, kita panggil diploma in law hari ini sebagai ijazah jurisprudence.

- Pada tahun 1998 apabila hakim bertanya kepada Musa samada beliau ada ijazah atau tidak, beliau menjawab ya. Benar lah kerana BLS juga merupakan ijazah. Pada perbicaraan terbaru Musa mengaku mempunyai diploma in law pun betul juga kerana memang itu nama yang dipanggil pada zaman dahulu. Tak timbul isu bohong di sini.



3 Responses

  1. Wanredone says:

    “Ini bukan cerita dengar cakap, saya dapat bukti kukuh berdasar nota prosiding yang ditaip di mahkamah”, ..... saya kata ini BUKAN cerita pasal "nota prosiding yang ditaip di mahkamah", tapi cerita pasal lawyer cap ayam ini tak reti apa itu BLS dan LLB (Hons). 10 tetap 10 dan sama banyaknya dengan 2 x 5 = 10.

  2. rahimi says:

    Biasalah dah tak ada isu,mereka akan cari isu supaya nampak mereka berkerja siang dan malam walaupun haprak.

  3. itu menunjukkan mereka skrg terdesak sgt dah ..sudah tak ada idea dah utk menyerang PDRM yang dianggap bg mereka anjing kerajaan ..

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.