Buang perasaan malu pertahankan hak

on Tuesday, March 16, 2010 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments


SHAH ALAM 15 Mac - Orang Melayu khususnya generasi muda perlu membuang perasaan malu untuk mengakui serta mempertahankan hak sendiri terutama melibatkan kedudukan raja-raja, bahasa Melayu dan agama Islam yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Pakar sejarah, Prof. Datuk Dr. Ramlah Adam berkata, peringatan itu dibuat berikutan generasi muda ketika ini seolah- olah malu untuk mempertahankan hak sendiri yang kini banyak dipersoalkan oleh pihak lain.

Menurutnya, hak istimewa orang Melayu dan bumiputera yang terkandung dalam Perkara 153, bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi (Perkara 152) serta Islam sebagai agama rasmi (Perkara 3) di bawah Perlembagaan Persekutuan bukan diwujudkan semata-mata untuk menjaga kedudukan orang Melayu.

Sebaliknya jelasnya, ia diwujudkan berasaskan fakta serta sejarah penubuhan negara sejak zaman kesultanan Melayu sehingga pembentukan Malaysia yang mengiktiraf orang Melayu sebagai penduduk asal di negara ini selain mewujudkan keharmonian dengan kaum- kaum lain.

''Jadi, tiada sebab orang Melayu tidak mempertahankan perkara-perkara yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan kerana ia berasaskan kewujudan budaya serta orang Melayu di negara ini selain memelihara kedudukan agama Islam.

''Maka, generasi muda Melayu tidak harus rasa malu untuk pertahankan hak kaum sendiri.

''Sekiranya kita bersikap terlalu mengagungkan budaya orang lain sehingga tidak mempedulikan nasib kaum sendiri, ia tetap tidak akan mengubah hakikat bahawa kita adalah orang Melayu," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan Jurang Pembangunan dan Kewajipan Melaksanakan 153 pada Forum Wacana 153 anjuran bersama Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena) dan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) di sini hari ini.

Turut hadir Pengerusi Gapena, Prof. Tan Sri Dr. Ismail Hussein; Presiden GPMS, Jais Abdul Karim dan Naib Canselor UiTM, Prof. Datuk Dr. Sahol Hamid Abu Bakar.

Sementara itu, ahli panel dari Fakulti Undang-undang Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof. Datuk Dr. Abdul Halim Sidek berkata, pihak yang sengaja mempersoalkan perkara yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan boleh didakwa kerana menghasut.

Katanya, perlembagaan itu bukan diwujudkan untuk menjaga kepentingan orang Melayu sahaja, sebaliknya ia untuk memelihara keharmonian kaum lain di negara ini.

Selain itu jelasnya, tanggapan pihak tidak bertanggungjawab yang mengaitkan hak istimewa orang Melayu seperti pemberian biasiswa sebagai tidak adil, tamak serta perkauman adalah tidak wajar dan tidak berasas.

Katanya, berdasarkan statistik pemilikan ekuiti mengikut kaum ketika ini, orang Melayu adalah paling rendah iaitu sebanyak RM1.9 bilion atau 0.4 peratus berbanding kaum Cina dan India yang masing-masing mencatatkan jumlah RM207 bilion dan RM6.4 bilion.

sumber : utusan

Link

Melayu lupa daratan antara cabaran Perkara 153

Pertikai Perlembagaan tidak layar digelar warganegara

GPMS akan sebar buku Perkara 153


"


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.