Isu Datuk Ahmad dan Melayu dituduh perkauman

on Wednesday, September 3, 2008 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments



Sep 2, 08 5:41pm
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini memohon maaf atas kenyataan yang dibuat oleh ketua Umno Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail yang telah menimbulkan kemarahan di kalangan kaum Cina.

Najib berkata, Umno akan bermesyuarat untuk menentukan tindakan yang akan diambil terhadap Ahmad.

Beliau yang juga timbalan presiden Umno memberitahu pemberita di Kuala Lumpur hari ini.

Minggu lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata beliau akan mengarahkan Ahmad supaya tidak mengulangi kenyataannya pada masa depan.

Bagaimanapun, jaminan beliau yang juga presiden Umno itu gagal menyelesaikan isu tersebut.

Ekoran itu beberapa laporan polis telah dibuat terhadap Ahmad berhubung kenyataannya itu.

Ahmad didakwa membuat kenyataan berunsur hasutan itu sewaktu berceramah di Kampung Belah Dua pada 25 Ogos lalu ketika pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh.

Dalam ceramah tersebut, Ahmad didakwa berkata, orang Cina adalah pendatang yang menumpang di Malaysia dan oleh itu mereka boleh mengharap mendapat layanan sama rata.

Ahmad tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komennya sejak tercetusnya kontroversi tersebut Isnin lalu.

Pemuda DAP (Dapsy) telah membuat laporan polis di Perak, Selangor, Melaka, Pulau Pinang dan Negeri Sembilan terhadap

Parti-parti komponen BN - MCA dan Gerakan - juga telah membuat laporan polis berhubung isu yang sama beberapa hari yang lalu

ulasan- Jelas perkara kecil ini telah diperbesarkan oleh DAP,Gerakan,MCA untuk menjuarai isu ini. Saya amat bersimpati dengan Datuk Ahmad Ismail dan amat mengenali beliau dan mengagumi ketokohannya kerana beliau ialah Bapa Angkat bagi UMNO Cawangan Kg Pelet dalam pilihanraya kecil lepas. Saya rasa beliau tidak bermaksud begitu semasa kempen dan perkara sekecil ini telah diperbesarkan oleh kelompok chauvanis Cina dari DAP dengan membuat laporan polis.

Apa yang menghairankan , perkara ini tidak begitu serius beberapa tahun lalu, tetapi setelah kembalinya Anwar Ibrahim ke dalam pentas politik tanah air telah membawa kepada Melayu sering dituduh bersifat perkauman dan sebagai parti yang mewakili bangsa Melayu sudah tentu UMNO yang sering dipersalahkan. Isu Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera yang mengatakan "adalah mustahil untuk memberi kesamarataan kerana kaum cina adalah penduduk sementara" tindakan beliau juga seperti biasa akan dicop perkauman oleh bangsa lain dan membawa kepada kenyataan Dato Seri Najib yang memohon maaf di atas tindakan Ketua Bahagian UMNO Bukit Bendera itu. Sekali lagi membuktikan "orang Melayu" mengalah lagi tetapi ia tetap dikira perkauman.

Mengapa Melayu selalu dianggap bersifat perkauman apabila cuba mempertahankan hak mereka atau dengan kata lain hak istimewa Melayu. Apabila seorang Melayu berucap atau melakukan ritual menjadi kebiasaan bagi adat-adat Melayu pun turut dituduh bersifat perkauman, apabila Melayu menentang projek Ladang Babi pun turut dikira sebagai 'perkauman' oleh bangsa lain

Saya kadang-kadang tertanya juga, sekiranya kaum lain yang berucap secara perkauman akan sukar dikesan oleh Melayu contohnya DAP yang sering berucap semasa kempen pilihanraya umu lalu di hadapan kaum mereka dengan bahasa yang sukar difahami oleh kaum Melayu dan bolehkah kita menjamin tiada kenyataan yang berunsur perkauman yang dikeluarkan oleh mereka?

Persoalannya saya ingin tanya kepada bangsa-bangsa lain di Malaysia ialah kenapa Melayu sering dituduh bersifat perkauman? Kenapa sekarang perkara itu baru ditimbulkan? Adakah ini dikatakan kesamarataan? Melayu yang selalu 'mengalah' sering dilontar najis oleh bangsa lain yang mengatakan Melayu bersifat perkauman. Inilah hakikatnya Melayu kini sudah ditekan oleh bangsa lain ..


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.