Penjelasan mengenai FIC oleh YB Ahmad Maslan

on Wednesday, July 1, 2009 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments


Penstrukturan semula Jawatankuasa Pelaburan Asing FIC yg diumum oleh Perdana Menteri hari ini adalah langkah bijak & berani kerajaan untuk memangkin pertumbuhan ekonomi, menjana aktiviti pelaburan & meningkatkan penyertaan bumiputera secara lebih mapan.

Apabila ekuiti bumiputera tidak bertambah dlm jangkamasa yg lama hanya sekitar 19%, antara faktor yg dikenalpasti perlu dikaji & dtambahbaik ialah FIC..selama ini ia menjadikan pegangan ekuiti tidak efektif dan usahawan bumiputera yg terlibat tidak aktif (sleeping partners).

Penubuhan Ekuiti Nasional Bhd (Ekuinas) mampu utk membantu membangun usahawan Bumiputera..pada ketika yg sama, dgn "deregulation" ini, objektif 30% penyertaan Bumiputera di peringkat makro masih kekal..adalah diharapkan agar kerajaan dapat mencapai hasrat pegangan 30% atau lebih dalam masa yg tidak terlalu lama dgn adanya penstrukturan semula FIC yg diumumkan.

Unit Perancang Ekonomi EPU yg membuat pemantauan pula diharapkan agar sentiasa pastikan bahawa penstrukturan yg dibuat adalah utk kebaikan semua pihak, pelabur, usahawan bumiputera dan syarikat2 bukan bumi..laporan & pemantauan berkala perlu dibuat.

Jika didapati pelaksanaannya merugikan mana2 pihak terutama bumiputera, maka tanpa teragak2 FIC yg telah distruktur semula hari ini wajar sentiasa ditambah baik..jgn kita mengambil masa yg terlalu lama utk menukar sesuatu yg telah terbukti tidak menguntungkan semua pihak spt syarat2 FIC sebelum ini..terima kasih

[Kenyataan khas sms YB Ahmad b Maslan..Ketua Penerangan UMNO M'sia]

link

Penyahkawalseliaan FIC tidak babit tanah Melayu
Milikan asing dalam firma broker saham naik 70 peratus
Pelabur asing boleh miliki hartanah Bumiputera, kerajaan: Najib


sumber : blog parpukari


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.