Hari penentuan dalam sejarah melayu moden ...

on Monday, May 11, 2009 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 8 Comments


Berita paling gempak yang ditunggu-tungu oleh semua orang hari ini Isnin 11 Mei ialah keputusan Mahkamah Tinggi siapa Menteri Besar Perak yang sah samada Datuk Seri Dr. Zambry Kadir atau Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin ?

Keputusan yang menentukan dari segi perundangan keatas pertikaian di Perak itu dijangka diumumkan oleh Hakim Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim di kompleks mahkamah Jalan Duta Kuala Lumpur sekitar jam 2.30 petang. Mengikut undang-undang tubuh kerajaan negeri Perak ,jika sesorang MB itu sudah hilang majoriti di DUN maka secara automatiknya beliau disingkirkan Nizar dari jawatan dari MB setelah hilang kepercayaan dalam DUN .Hal ini kerana kini BN menguasai Dewan Undangan Negeri dengan 28 wakil rakyatnya dan tiga Bebas yang menyokongnya berbanding 28 di pihak pembangkang. Kalau tanya budak sekolah pun tahu yang mana lebih banyak samada 31 ke 28 .

Selama ini semua orang beranggapan termasuk saya iaitu bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin dipecat daripada jawatan Menteri Besar. Namun, Mahkamah Tinggi Rayuan Kuasa-Kuasa Khas Kuala Lumpur diberitahu Sultan Perak tidak memecat Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar, sebaliknya beliau disingkirkan daripada jawatan itu mengikut Undang-Undang Tubuh Negeri Perak.

Perkara itu dihujahkan oleh Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dalam semakan kehakiman yang dikemukakan oleh Nizar untuk mendapatkan perisytiharan bahawa beliau masih Menteri Besar Perak yang sah.

Menurut Gani, penyingkiran Nizar dilakukan oleh Sultan Perak mengikut peruntukan Perkara 16(6) Undang-Undang Tubuh Negeri Perak ekoran Nizar telah kehilangan kepercayaan dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak.

Nizar hilang kepercayaan atau sokongan DUN tersebut ekoran tiga orang ADUN iaitu ADUN Behrang, Jamaluddin Radzi, ADUN Bukit Gantang Kapten (B) Osman Jailu, kedua-duanya daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan ADUN Jelapang, Yee Hit Foong (DAP) keluar daripada parti masing-masing dan menjadi ADUN Benas dan menyatakan sokongan kepada Barisan naisonal (BN) untuk mebentuk kerajaan yang baru.

VIDEO GANAS ADUN PKR /DAP DI DUN PERAK 7/5/2009








SEBARKAN VIDEO INI !!! DEMI AGAMA BANGSA DAN NEGARA !! SELAMATKAN ISLAM ! SELAMATKAN MELAYU ! SELAMATKAN MALAYSIA NEGARAKU TERCINTA !

Selain itu , Hari ini juga tarikh keramat bagi UMNO yang menyambut ulangtahun ke 63 penubuhan UMNO yang dahulunya dikenali sebagai PEKEMBAR dan 11 Mei 1946 di Johor Bharu . Semoga UMNO yang dipimpin oleh DS Najib yang menjadi nakhoda akan terus memperjuangkan agama ,bangsa dan negara.


8 Responses

  1. PenaKiri says:

    Saya menyeru agar semua pemimpin dan rakyat menerima keputusan mahkamah walau sesiapapun yang diputuskan sebagai MB.

    Jika PR kalah, sila beri laluan kepada BN. Lawan lah lagi pada PRU 13 nanti.

    Apa yang berlaku sekarang, bila BN menang, Mahkamah tak adil, bila PR menang, mahkamah adil. Bila kita setuju untuk mahkamah buat keputusan, maka kita perlu terima keputusan tersebut. Walau bagaimanapun rakyat adalah mahkamah sebenar.

    Harapan saya agar keputusan esok akan mengembalikan keamanan politik kepada Perak sekurang -kurangnya sehingga pilihanraya umum ke 13 nanti.


    http://penakiri.blogspot.com/2009/05/apabila-peguam-negara-ts-gani-patail.html

  2. Cheguman says:

    Saya amat hairan melihat orang menganggap Sultan Azlam tak faham undang-undang. Bukankah baginda pernah menjadi Ketua Hakim Negara? Atau saya yang silap fakta?

  3. itu yang sebaiknya . Pakatan harus menerima hakikat mereka sudah hilang kuasa .tidak guna lagi buat kacau dan membuat provakasi di DUN .

    dahulu masa selepas PRU 12 mereka puji Tuanku bijak dan tidak campur tangan dalam politik apabila memilih mereka sebagai kerajaan yang terdiri daripada PAS,DAP dan PKR walaupun sebenarnya BN lebih kerusi iaitu 28 kerana BN adalah satu parti yang sah dan lebih banyak berbanding ketiga-tiga parti itu . tetapi apabila Tuanku tidak mahu mendengar permintaan Sultan mahu bubarkan DUN ,Nizar menderhaka dan juga penyokong mereka menghina dan mengutuk Tuanku .

    keputusan mahkamah ini adalah penting dan saya sudah menjangka jika apa pihak mereka akan cakap jika keputusan tidak memihak kepada nizar.

  4. Tuanku Sultan,

    Patik mohon menyalahi keputusan yang telah dibuat !

    Pohon bubar DUN Perak !

    Rakyat Perak tak larat dah tengok drama politik PR dan BN.

  5. YAB Ir Nizar dah sah MB oleh Mahkamah Tinggi pulak tu !!!!

  6. alhamdulillah keputusannya berpihak kepada PR... syabas MB ir nizar...

  7. apabila keputusan memihak kepada anda semuanya bgus ..tetapi jika tidak memihak kepada anda ,kerajaan BN ni zalim ,merogol undang2 negara dan lain2

    jangan lupa masih lagi ada cara untuk menafikan Nizar dr menjadi MB Perak yang sah kerana beliau memang sudah hilang kepercayaan mejoriti di DUN ..

    BN boleh

    1- membuat rayuan keputusan itu

    2 membuat sidang tergempar DUN dan membuat undi tidak percaya ..kita lihat siapa yang menang !!!

  8. BN boleh

    1- membuat rayuan keputusan itu

    2 membuat sidang tergempar DUN dan membuat undi tidak percaya ..kita lihat siapa yang menang !!!

    yeahhh.... ikot cara yang betul... kali ni jangan pakai polis laa k... hahahahaha....

    jangan lupa.. MB hanya boleh dilucutkan dengan 3 cara... ikot undang2...

    bubar dun pon.. salah satu caranye...

    one malaysia.. rakyat didahulukan... islam hadhari.. ape dh jadi?

    hahaha.. beb.. mana zambry?

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.