Gambar duit syiling zaman Portugis dijumpai di Sungai Melaka

on Friday, March 9, 2012 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 3 Comments


Tak sangka di sumber di dalam  Sungai Melaka ini boleh mendapat masyuk dan duit kepada siapa yang tahu caranya .  Terbaru duit syiling lama serta   peluru yang dijumpai oleh pencari besi buruk   semasa kejadian   tanah runtuh  di sepanjang  tebing sungai terbabit  baru -baru ini .

Syiling ini tidak ternilai telah digali oleh ejen-ejen peniaga besi buruk dari Sungai Melaka dan dijual kepada broker dari Singapura

Artifak, yang paling berharga yang dijumpai setakat ini ialah bola meriam yang diambil RM500, ditemui selepas jeti purba di bangunan Stadhuys yang runtuh pada bulan Mei.Artifak dipercayai kira-kira 500 tahun.

Selain itu,  terdapat   juga porselin terdiri daripada keping Cina dan perlengkapan agama dari Kesultanan Melayu Melaka serta orang-orang dari tempoh penjajahan Portugis, Belanda dan British.

Malah ejen -ejen besi buruk ini   mendakwa  boleh  membuat duit  kira-kira RM1, 000 sehari dengan menjual barangan terutama broker dari Singapura .

GPB berpandangan sewajarnya barang artifak seperti   ini perlu  diserahkan kepada pihak berkuasa muzium tetapi sayang  mereka ini hanya berminat untuk membuat keuntungan segera dan jual artifak negara kepada orang asing .


3 Responses

  1. Anonymous says:

    bodoh...khazanah bersejarah negara blh p juai...baik juai IC, maruah diri pastu p jd warganegara singapore...mangkuk ayun btoi

  2. Saya ade duit ni jumpa dlm tanah

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.