Disebalik kenyataan biadab Zaid Daniel terhadap Sultan Selangor

on Friday, May 7, 2010 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments

Zaid Daniel terus kurang ajar & biadab !! Demi pertahanakab wali selipar, Zaid Daniel mahu membalas jasa orang tua itu ketika membantu kempen di HS dengan membuat tuduhan kurang ajar kepada Sultan Selangor .

baca kenyataan dari mykmu.net


Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo menyifatkan tindakan Zaid Ibrahim mengecam Tuanku Sultan Selangor merupakan satu tindakan biadap, kurang ajar dan mungkin sebahagian agenda Pakatan untuk menjadikan Malaysia sebagai negara Republik.

Dalam entri terbaru blognya, beliau menyatakan kuasa agama Islam negeri adalah kuasa Tuanku Sultan yang termaktub dalam Undang-undang Tubuh Negeri dan tidak sepatutnya dipertikaikan.


1. Tindakan Datuk Zaid Ibrahim menganggap titah Tuanku Sultan Selangor agar masjid tidak dijadikan tempat berpolitik sebagai pandangan peribadi bukannya arahan yang perlu dipatuhi merupakan satu penghinaan kepada Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Sharafuddin Idris Shah dan institusi kesultanan Selangor.

2. Walau apapun hujahan undang-undang, tindakan mempertikaikan titah Tuanku secara terbuka merupakan satu tindakan biadap. Mungkin perkataan yang lebih tepat ialah kurang ajar kerana Zaid bukan pun anak negeri Selangor. Sebagai rakyat Malaysia yang bukan anak negeri Selangor, Zaid sepatutnya lebih menghormati Sultan Selangor, negeri yang beliau duduki hari ini. Inilah negeri tempat beliau mendapat kemewahan dan juga hampir diberi peluang menjadi wakil rakyat dalam pilihan raya kecil lalu. Apakah madu yang diberi oleh Selangor, tuba yang dibalas Zaid?

3. Apa pun prosedur yang dipertikaikan oleh Zaid, Undang-undang Tubuh Negeri Selangor secara jelas menyatakan Tuanku Sultan ialah Ketua Agama Islam Negeri yang berhak membuat sebarang titah (arahan) yang wajar dipatuhi.

4. Menurut Undang-undang Tubuh Negeri Selangor, Fasal XLVIII.(1)

The Head of the religion of the state shall be His Royal Highness dan His Royal Highness may cause laws to be enacted for the purpose of regulating religious affairs and for the Constitution of a Majlis Agama Islam, to be called in English "Council of Religion of Islam", to aid and advise His Royal Highness in all matters relating to the religion of the State.


5. Titah Tuanku hanya menjadi nasihat jika ia sesuatu di luar bidang kuasa baginda. Itu pun perlu diberi pertimbangan yang serius oleh kerajaan negeri kerana Tuanku masih merupakan Ketua Negeri yang memberi kuasa pemerintahan Eksekutifnya kepada Menteri Besar dan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.

6. Sebaliknya dalam hal ehwal agama Islam, titah Tuanku adalah arahan yang perlu dipatuhi dan dilaksanakan oleh Majlis Agama Islam Selangor (MAIS). MAIS hanya bertanggungjawab menasihati dan menjalankan titah Tuanku.

klik di sini selanjutnya


Sementara itu, EXCO Pemuda UMNO, Hishamuddin Yahya menyifatkan Zaid adalah alat DAP untuk mencabar kedudukan agama Islam, raja-raja Melayu dan kedudukan bumiputera di negara ini.

"Jika dahulu Nizar mencabar Sultan Perak sehingga mengatakan beliau "Sembah Derhaka", hari ini Zaid Ibrahim pula memperlekehkan titah Tuanku Sultan Selangor membabitkan isu agama Islam. Mereka ini merupakan Melayu yang menjadi alat kepada DAP sahaja, "


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.