MALIK WAJAR BERTANGGUNGJAWAB , BUKAN SALAHKAN PEGAWAI JAIPP

on Thursday, June 12, 2014 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 2 Comments




Exco Hal Ehwal Agama Islam, Dato’ Abdul Malik Kassim hari ini memohon maaf bagi pihak Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP) di atas tindakan pegawainya yang  menghentikan satu majlis pengkebumian Buddha  pada 9 Jun kerana mendakwa si mati telah memeluk Islam.

Abdul Malik turut merakamkan ucapan takziah dan simpati kepada keluarga si mati iaitu, Teoh Cheng Cheng atau nama Islamnya (Nora Teoh) yang meninggal dunia pada 7 Jun.

Menurut beliau, tindakan pegawai JAIPP menuntut mayat Teoh tidak mendapat pandangan daripada Pengarah JAIPP, Bahagian Penguatkuasa JAIPP, Jabatan Mufti dan Pegawai Agama Daerah terlebih dahulu sebelum tindakan lanjut diambil,  yang mana ianya selalu dipraktikkan oleh JAIPP ketika menangani kes-kes seumpama itu sebelum ini.

“Tindakan pegawai JHEAIPP dianggap kurang sensitif tentang adat resam, agama dan perasaan ibu si mati Tan Mah Suan yang berusia  64 tahun dan keluarganya ketika mereka sedang menghadapi saat mendukacitakan.

Selaku Exco Hal Ehwal Agama, saya juga kesal kerana hanya mengetahui insiden ini melalui wartawan yang menghubungi saya pada 9 Jun pukul 5 petang,” katanya di dalam satu kenyataan media.

Kata Abdul Malik, ketika dimaklumkan perkara berkenaan, beliau bersama Ahli Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAINPP) berada di Kuala Lumpur dan sedang menghadiri mesyuarat di JAKIM.

“Apa yang lebih dikesalkan, pegawai-pegawai JAIPP berkaitan yang saya hubungi mengatakan mereka tidak  mengetahui akan perkara berkenaan” jelas Abdul Malik.

Namun begitu, Abdul Malik serta barisan exco dan kerajaan negeri menghormati keputusan keluarga untuk merujuk isu berkenaan ke mahkamah dalam memutuskan status keislaman si mati. 

Si mati yang dikenali sebagai Teoh Cheng Cheng, 38, didakwa memeluk agama Islam lebih kurang 17 tahun lalu. Nama Islamnya didaftarkan sebagai Nora Teoh Abdullah.

Tindakan pegawai JAIPP yang datang ketika upacara keagamaan sebelum pengkebumian sedang berlangsung itu memeranjatkan ahli keluarga dan sanak-saudara si mati. Mereka tidak mengetahui si mati sudah memeluk Islam.

Menurut laporan The Malaysian Insider, ibu si mati, Tan Ma Suan mempersoalkan kalau betul anaknya memeluk Islam, kenapa JAIPP mengambil masa yang agak lama untuk bertindak. Teoh dilaporkan meninggal dunia selepas jatuh dari sebuah apartmen pada Sabtu.-awani- 







** Hairan seorang Exco Agama tak tahu apa2 tentang apa dilakukan pegawainya dan wartawan sendiri yang perlu beritahu beliau tentang isu ini  . MEMALUKAN !!

Selain itu , kelemahan JAIPP dibawah  Malik Kassim memang patut dikritik    dan mengapa mereka mengambil masa lama untuk menuntut mayat  walaupun rekod memeluk islam sudah ada  ??   




2 Responses

  1. Anonymous says:

    Jawatan mahu, elaun sapu, kerja tak buat, apa kejadah nya jd exco agama, Tak mampu galas tanggungjawab letak jawatan le Mr Duck

  2. Anonymous says:

    Malik ni exco senggama bukannya exco ugama sebab tu dia tak tahu apa jadi kat Jaipp. Nampak sangat lah dia jarang atau tak pernah langsung datang ofis

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.