CADBURY : JAKIM BURUKKAN IMEJ KERAJAAN , BUAT KEPUTUSAN MERAGUKAN HALAL HARAM

on Tuesday, June 3, 2014 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 15 Comments





Isu Cadbury yang didakwa KKM  mengandungi  DNA babi semakin mengelirukan & meragukan umat Islam apabila JAKIM semalam dakwa ia bebas daripada seberang unsur berkenaan .

Sepatutnya dalam isu ini , kenyataan berdasarkan  fakta yang sahih sahaja perlu dikeluarkan dan bukannya sekejap ada DNA dan sekejap bebas .

JAKIM  yang didakwa Pak Menteri bertanggungjawab  adalah satu pihak yang berhak sahkan samada  ia halal dan haram sepatutnya duduk berbincang dengan KKM sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan .

 Implikasinya imej kerajaan yang buruk kerana didakwa  buat keputuan flip flop dalam soal halal haram .

 Kita hanya gah bercakap Malaysia negara hebat mengeluarkan makan halal dunia tapi dalam isu cadbury ini pun buat keputusan meragukan  !!





-  Kenyataan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom bahawa kedua-dua sampel coklat Cadbury bebas Asid Deoksiribonukliek (DNA) babi (porcine), mengelirukan pengguna Islam di negara ini.


Persatuan Pengguna Negeri Sembilan (PPNS), Khairudin Yunus berkata, situasi yang berlaku sekarang ini tidak sepatutnya terjadi, berikutan ia melibatkan soal haram dan halal sesuatu makanan.

Beliau turut mempersoalkan bagaimana sebelum ini Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) boleh mengesan penggunaan DNA babi dalam coklat terbabit, dan disahkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Tambahnya, sebagai pakar dalam hal ini, pihak berkenaan perlu meneliti dan memastikan fakta diperoleh benar-benar sahih sebelum membuat sebarang kenyataan.

“Pengguna kini semakin keliru dengan apa yang berlaku, sekejap kata sah ada DNA babi, sekejap kata bebas.

"Jabatan berkenaan seolah-olah tidak mempunyai pendirian yang kukuh dalam memastikan isu berkenaan benar-benar sahih atau sebaliknya.

“Sebagai pengguna sudah tentu kita akan keliru sekiranya terdapat fakta bercanggah, sehingga menyebabkan hilang keyakinan terhadap produk berkenaan," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Katanya, pihak berwajib perlu memberi penjelasan dengan telus dan jujur agar pengguna Islam tidak dianiaya dengan perbuatan yang tidak sepatutnya.

"Ke mana laporan asal yang dibuat KKM sebelum ini, yang mula-mula mengenal pasti produk berkenaan mengandungi DNA babi? Halalal toiyibah itu penting dalam setiap produk makanan yang dimaka bagi memastikan jiwa umat Islam tidak dinodai dengan benda-benda haram,” katanya.

Kata Khairudin, dengan situasi sekarang, pengguna dinasihatkan supaya tidak membeli produk makanan yang dirasakan was-was tahap kebersihan dan pembuatannya.

Jelasnya, pengguna mempunyai banyak pilihan lain memandangkan di pasaran semasa sekarang ini terdapat pelbagai jenama coklat lain yang disahkan halal.


15 Responses

  1. Anonymous says:

    Yang sebarkan Report KKM tu sapa? Report dalaman atau sebaran media? Apahal JAKIM pulak yg disalahkan? Setau aku report rasmi JAKIM yag dikeluarkan Datuk Jamil Khir semalam. Baru sekali tu. Apsal? Persatuan Pengguna nak jadi Hindraf pulak ke perlekeh Jabatan berkaitan Islam?

  2. Anonymous says:

    Bodoh ostad2 Jakim parasit neh.. kenapa ambik sampel di kilang kafir tu? org ramai beli coklat tu di kilang ke di kedai atau di hypermarket? kenapa tak ambil dr rak rak pasaraya atau kedai yg itulah end point pembeli akan makan!

    Bodohnya ostad2 JAKIM.. ambik sampel di kilang kafir tu.. agak2 bodoh sgt ke owner kilang tu nk bg sample yg betul2/ tercemar?

    Kenapa tak ambil random di kedai2? Cadbury mesti pastikan coklatnya tak tercemar atau xde babi dr awal di kilangkan sehingga masuk ke mulut pembeli Islam..bukan hanya di kilang.

    Betapa bodohnya Ostad2 JAKIM yg rata2 pencacai PAS ni.. mudah sgtlah musuh2 Islam ini tipu.. kalau ceramah dlm radio IKIM bkn main pandai ckp..sindir org itu tak Islam, mereka shj bersih.. org itu tak betul org itu rasuah.. tp perkara begini pn mereka diamanahkan GAGAL!. entah2 ostad2 JAKIM ini telah di beli.. atau org2 atasan termasuk Menteri2 berkaitan juga ada kaitan dalam skandal ini???


    Selamanya dibodohkan..itula org Melayu! Tunggulah balasan Tuhan TUNAI jika penjaga amanah umat Islam-JAKIM dn Krjn Najib ini khianat.. jgn sampai menyesal Jamil Khir.. Nik Najis pun menyesal tak cukup tanah dah skrg.. sbb dlu kuat menipu atas nama Islam..

  3. Jakimunafik says:

    Yang jadi persoalan sekarang ialah SOP JAKIM. Kenapa Kementerian Kesihatan pula yang salah, sekurang-kurangnya kementerian kesihatan berjay amerungkai mungkin wujud kontaminasi atau salah laku yang tidak dikesan oleh JAKIM.

    Maklumlah JAKIM kan digerakkan oleh ostad2 maksoom.. (99% pengikut PAS..kerja je dgn Krjn BN tp mereka pendokong PAS). So paling pelik dan tak masuk akal kenapa JAKIM terllau nk pertahankan Cadbury sehingga cepat sangat buat keputusan meragukan ini.

    Sekurang2nya tahan atau sita dlu batch berkaitan, ambil sampel bukan hanya di kilang tapi di kedai dan pasaraya secara rambang dan buat ujian makmal berterusan sebab produk Cadbury ini meluas dijual.

    Anak2 org Islam membeli tak kira di mana. Jika betul Halal Alhamdulillah tp jika ada sumber HARAM, JAKIM hanya pilih untuk selamatkan Cadbury dr maslahat umat, apa akan jadi dgn jiwa anak2 ini makan benda yg sudah sah ragu.

    Paling pelik, produk apa pun ia dijamin kualiti sehingga di rak jualan.. bukan di kilang. Kenapa JAKIM ambil sampel di kilang, bodoh kah company cadbury tu nak biarkan batch mana pun dengan tercemar begitu untuk bunuh nama company tu? Mestilah mereka akan ubah itu kilang mereka, 24 jam mereka boleh ubah.

    Seterusnya, tidakkah mungkin wujud tindakbalas kimia terhadap bahan tertentu yang mungkin cadbury gunakan, hanya akan terserlanh kandungan asal komponen DNA Porcein setelah berlaku fermentasi/campuran yang lama (mungkin lebih dr masa di kilang) sehingga akhirnya reveal DNA babi dalam kandungan coklat itu.

    Pelik benar bila JAKIM kelihatan EGO dan menyalahkan pihak lain yang berjay amengesan keraguan.

    Pecat sahaja pengarah JAKIM tu. Angkuh benar nak saman orang itu ini.. ini soal hak umat Islam.. JAKIM bukan maksum!!

  4. Anonymous says:

    Tu la pasal kena baca dgn ilmu, bukan perasaan semata mata. Kenapa plak nk keliru, jakim baru skali je keluarkan keputusan. Satu lagi yg keluarkan kkm yg tiada accreditation utk keluarkannya. Satu diambil dr kilang, satu dr kedai, kat luar yg dh dicemari samada secara sengaja atau tak .

  5. Unknown says:

    Persatuan Pengguna ini dah termalu kerana semasa laporan KKM yang diseludup keluar, mereka telah bersilat bagai ... sekarang bila Jakim secara rasmi mengatakan produk tu tak ada unsur tersebut... mana nak letak muka? .

    Semasa laporan KKM dibuat , adakah dinyatakan dari mana sample itu diperolehi? bagaimana ujian dibuat? Saya setuju sengan Jakim bahawa sample KKM mungkin telah tercemar dengan unsur babi dan bukannya ianya terhasil semasa keluar dari kilang.

    Untuk perhatian, saya bukannya peminat coklat tetapi keputusan kita perlu adil kerana adil itulah Islam. Kalau kita tidak berlaku adil maka dengan kata lain ianya adalah Zalim. Orang yang berlaku Zalim, nerakalah tempatnya (Bukan hanya memakan makanan haram).... Wallahualam

  6. Anonymous says:

    Surat dari Kementerian Kesihatan siapa yg sign?

  7. Anonymous says:

    salam,jika KKM salah dan tidak tepat semua ubat2 di Malaysia yg diuji tidak boleh dipakai!!kenapa perlu mengambil tindakan sekarang setelah ujian dijalankan pada februari??jika JAKIM menyatakan produk itu tercemar apa buktin ianya tercemar??jgn main ckp mnggunakan analisis yg diambil dari kilang dimana babinya mungkin telah diasingkan!!pembeli tidak membeli di kilang tetapi di kedai2 spt analisa KKM yg menjumpai DNA BABI..yang aku dan keluarga aku pasti jangan membeli lagi produk cadbury kerana ak was2..terima kasih

  8. Unknown says:

    produk cadbury adalah meragukan, kalau meragukan apa yg patut kita buat???
    yeaa asingkan, juallah banyak mana pun cadbury nak jual tapi letak kat segment non halal ok!!! kita org islam ada keistimewaan dalam malaysia ni, barang halal memang dijual di tempat terbuka , barang non halal dijual tempat yg org islam memang confirm x masuk,pada pekerja2 cadbury beragama islam, kalau rasa was2, carilah peluang pekerjaan ditempat lain, wakil 2 rakyat inilah masa bantu golongan yang sedang kesusahan.Pada usahawan inilah masa untuk melancarkan coklat halal, peluang perniagaan terbuka seluas2 nya kini.Pada rakyat malaysia islam selamat halalan toiyiban.Selamatkan maruah islam,

  9. Anonymous says:

    orang Islam memang macam ni ye? kalau tak confident tak yah makan & tak yah menghasut orang lain. kenapa nak salahkan pihak2 berwajib? kuasa beli kat tangan pengguna bukan pengeluar produk atau pihak berkuasa. macam tu tak yah beli barang dekat TESCO, GIANT, 7ELEVEN, jangan bagi anak-anak korang & anak-anak MELAYU ISLAM kerja dekat pasaraya yg ada jual ARAK & NON-HALAL, sebab gaji diorang NON-MUSLIM yg bayar jugak. cakap gunakan akal, jangan guna emosi, kalau taknak tak yah beli, tak perlu nak salahkan sesiapa & korang pon tak perlu was-was sama ada makan babi atau tak. END OF STORY

  10. Anonymous says:

    Jamil khir muka serupa lanun.Bg 1mil tukar haram jd halal.Semuanya membodohkan rakyat.Masalahnya org bodoh yg nak membodohkan org pandai.Pi cek Jamil Khir spm dia berapa?Sbb result teruk masuk kagat,kalau tak dah jd saintis dah dia

  11. achikalai says:

    kau ni bangang pe. cadbury kafir punya. dasar tak reti selidik.. kah3, cadbury bawah felda la mangkok.. bwh islam melayu... ko ni ngek pe?.. bodoh sng2 kita kna game gn bgsa lain yg sje cipta propaganda ni. nk lgkupkn syrkt flda (cadbury)

  12. achikalai says:

    Skjp..ble mse cadbury bwh kafir.. ko ni bangang ke apd

  13. Anonymous says:

    kalau naik kapal terbang jepun, amerika, rusia,
    british, belanda dll makanan di hidang blum tentu halal
    tapi org melayu yang naik balun tak tgk kiri kanan........

  14. Anonymous says:

    Berapa charge yg dikenakan utk dptkan pengesahan halal jakim kalau nak guna babi dari malaysia dalam menu makanan? Bayar kat sape ek?

  15. Anonymous says:

    Kalau booking flight jepun, amerika, rusia etc. tu, mention la nak muslim meal. Dapatla makanan halal. Bongok kau ni. Mesti banyak makan cadbury, sbb tu la bodoh macam babi.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.